AMD Smart Access Memory چیست و تا چه حد بر اجرای بازی‌ها تأثیر دارد؟

شرکت AMD در چند سال گذشته توانسته که عملکرد خوبی را از خود به جای بگذارد. این شرکت موفقیت‌های اخیر خود در رابطه با پردازنده‌های Ryzen و همچنین کارت گرافیک‌های سری 5000 و 6000 را مدیون اختراعات و نوآوری‌های گوناگون است. یکی از این نوآوری‌ها، AMD Smart Access Memory نام داشته که در این مطلب قصد داریم که توضیحات مفصلی را در رابطه با آن به شما ارائه دهیم.

AMD Smart Access Memory یک فرایند بوده که به سخت‌افزارهای شرکت AMD این اجازه را می‌دهد که بتوانند از نهایت توان حافظه گرافیکی، استفاده کنند. در ادامه قصد داریم که بیشتر به این موضوع بپردازیم.

AMD Smart Access Memory چیست؟

در کامپیوترهای ویندوزی، پردازنده مرکزی (CPU) می‌تواند در هر بار فقط مقدار مشخصی از حافظه گرافیکی (VRAM) را آدرس‌دهی کند. معمولا CPU در هر زمان می‌تواند به 256 مگابایت از حافظه گرافیکی، دسترسی پیدا کند. این محدودیت در واقع مربوط به دوران سیستم‌های 32 بیتی بوده که به این دوران که سیستم‌های 64 بیتی در آن رایج هستند نیز سرایت کرده است. به هر حال اکنون سخت‌افزارهای قدرتمندی وجود دارند که دارای حافظه گرافیکی بسیار بیشتری هستند.

Smart Access Memory شرکت AMD که به اختصار SAM نامیده می‌شود، راه‌کاری برای غلبه بر این محدودیت است. با استفاده از این فناوری، کل حافظه کارت گرافیک در اختیار پردازنده مرکزی قرار می‌گیرد. حال که CPU می‌تواند به حافظه گرافیکی بیشتری دسترسی پیدا کند، پس می‌توان شاهد بهبود 10 الی 15 درصدی در عملکرد بازی‌ها بود.

AMD Smart Access Memory

در تست‌های انجام شده توسط AMD، بازی Assassin’s Creed Valhalla در اجرا با رزولوشن 4K و تنظیمات گرافیکی Ultra، توانست که 9 درصد افزایش عملکرد را تجربه کند. این در حالی است که این موضوع برای بازی Ashes of the Singularity: Escalation، در حدود 13 درصد بوده است.

AMD Infinity Cache

موفقیت AMD Smart Access Memory در گرو یک نوآوری مربوط به کارت گرافیک‌های این شرکت به نام AMD Infinity Cache است. این تکنولوژی در انحصار کارت گرافیک‌های سری 6000 این شرکت که از جدیدترین معماری RDNA2 استفاده می‌کنند، قرار دارد.

AMD Infinity Cache به طرز مؤثری خود را در بین حافظه‌های کش L1 و L2 کارت گرافیک شما قرار داده، اما به‌خوبی می‌تواند همانند یک کش L3 بزرگ عمل کند. نتیجه این موضوع نیز خود را در دسترسی کارآمدتر به حافظه‌های آنبورد بزرگ‌تر نشان می‌دهد. این قضیه نیز به نوبه خود به AMD Smart Access Memory اجازه می‌دهد که به حافظه گرافیکی بیشتری دسترسی پیدا کند.

AMD Smart Access Memory

AMD Infinity Cache اولین نمونه از این معماری بر روی یک کارت گرافیک است. کش‌های L3 بیشتر در CPUها رایج هستند. جهت مقایسه باید بگوییم که کارت گرافیک‌های رده بالای Ampere شرکت انویدیا، به جای کش L3، از یک کش L2 افزایش‌یافته استفاده می‌کنند.

به دلیل این تفاوت، کارت گرافیک‌های انویدیا از یک رابط حافظه گسترده‌تر 384 و یا 320 بیتی استفاده می‌کنند که این موضوع باعث مصرف بیشتر انرژی شده و همچنین هزینه‌های تولید را نیز افزایش می‌دهد. این در حالی است که رابط حافظه قرار داده شده در کارت گرافیک‌های سری 6000 شرکت AMD، از نوع 256 بیتی است. البته این گفته را نباید بدگویی از کارت گرافیک‌های سری 30 شرکت انویدیا به حساب آورد. به هر حال، پرچمداران گرافیکی این شرکت همچنان عملکرد بسیار خوبی دارند.

این مطلب را نیز بخوانید: هر آنچه که بایستی در رابطه با APU (واحد پردازشی شتاب یافته) بدانید

AMD Smart Access Memory در سخت‌افزارهای رده-بالا وجود دارد

موفقیت AMD SAM سؤال برانگیز نیست. این ویژگی باعث بهبود قابل توجهی در عملکرد بازی‌ها می‌شود. البته این ویژگی فقط در کارت گرافیک‌های رده-بالای شرکت AMD یافت می‌شود. اسناد رسمی AMD نشان می‌دهند که فناوری AMD Smart Access Memory به سخت‌افزارهای زیر نیاز دارد:

  • مادربوردهای سری 500 AMD
  • CPUهای سری AMD Ryzen 5000
  • کارت گرافیک‌های سری AMD Radeon RX 6000

البته این قضیه دقیقا آن‌طور که به نظر می‌رسد، نیست. در تاریخ عرضه، AMD اعلام کرد که فناوری Smart Access Memory فقط بر روی CPUهای سری 5000 این شرکت کار خواهد کرد. البته شرکت‌های Asus و MSI با منتشر کردن اسکرین‌شات‌هایی نشان دادند که توانسته‌اند این فناوری را در CPUهای سری Ryzen 3000 و APUهای سری Ryzen 4000G نیز فعال کنند.

این تصاویر برای اولین بار در اختیار وب‌سایت Wccftech قرار گرفتند و این موضوع را تأیید کردند که SAM دور از دسترس تمامی کاربران AMD نیست. البته با این حال، نه MSI و نه Asus همچنان نمی‌توانند سیستم‌های کاربران را جهت فعال کردن این ویژگی (در CPUهای Ryzen 3000 و APUهای Ryzen 4000)، دستکاری کنند.

AMD Smart Access Memory

فعلا، بهترین گزینه‌ها جهت استفاده از AMD Smart Access Memory و AMD Infinity Cache، همان سخت‌افزارهایی هستند که در بالا معرفی شدند.

AMD Rage Mode چیست؟

در بالا با دو فناوری AMD Smart Access Memory و Infinity Cache آشنا شدید، اما AMD Rage Mode چیست؟ آیا این ویژگی نیز فقط در سخت‌افزارهای جدید AMD قرار داشته و می‌تواند نرخ فریم را افزایش دهد؟

Rage Mode در اصل، تنظیمات از پیش تعیین شده‌ای است که توان پردازنده گرافیکی و متناسب با آن نیز، میزان مصرف انرژی و دور فن‌ها را تعدیل می‌کند. به بیانی ساده‌تر، AMD Rage Mode یک ابزار اورکلاکینگ یکپارچه بوده که دارای سطح‌های عملکرد از پیش تعیین شده‌ای است. در حال حاضر، AMD Rage Mode تنها در کارت گرافیک AMD RX 6800 XT و RX 6900 XT در دسترس قرار دارد. تنظیمات Rage Mode فعلا شامل:

  • Balanced: تنظیمات پیش‌فرض بوده که تعادلی را میان عملکرد و مصرف انرژی، به وجود می‌آورد.
  • Quiet: بهترین عملکرد بازی را ارائه داده و در عین حال نیز فن‌ها را ساکت نگه می‌دارد. در این رابطه، AMD ادعا کرده که این تنظیمات باعث کاهش 2 درصدی عملکرد و در عین حال کاهش 10 درصدی سرعت فن‌ها می‌شود.
  • Rage Mode: از نهایت توان کارت گرافیک شما، استفاده می‌کند.

AMD ویژگی Rage Mode را در قالب یکی از قابلیت‌های اختصاصی کارت گرافیک‌های “XT”، بازاریابی می‌کند. البته این موضوع نمی‌تواند خوره‌های سخت‌افزار را از آوردن این ویژگی به کارت گرافیک‌های غیر XT سری 6000، بازدارد.

به یاد داشته باشید که به‌صورت رسمی از Rage Mode پشتیبانی نمی‌شود. بنابراین تجربه شما می‌تواند متفاوت از سایرین بوده و همچنین این امکان وجود دارد که در این فرایند، به سخت‌افزار خود آسیب بزنید. پس از سلب مسئولیت، بیایید تا بیشتر به Rage Mode بپردازیم. ظاهر این ویژگی، کمی با حالت‌های مخصوص بازی که بر روی سخت‌افزارهای قبلی مشاهده می‌شوند، فرق دارد. این موضوع در تست‌های مختلفی، به اثبات رسیده است.

معمولا سخت‌افزارهای شما می‌توانند خود را با نیازهای بازی اجرا شده، تطابق دهند و بنابراین شاید نیاز چندانی به چنین ویژگی‌هایی نباشد. در هر صورت اگر بخواهید که از نهایت توان کارت گرافیک خود استفاده کنید، آنگاه اورکلاک کردن دستی شاید همان چیزی باشد که به دنبال آن می‌گردید.

این مطلب را نیز بخوانید: پردازنده‌های اینتل یا ای‌ام‌دی؟ کدام یک انتخاب بهتری هستند؟!

آیا AMD Smart Access Memory ارزش صرف هزینه اضافی را دارد؟

نمی‌توان این فناوری جدید را به تنهایی، یک دلیل محکم جهت افزایش فروش کارت گرافیک‌های این غول آمریکایی دانست. Smart Access Memory تنها یکی از ابداعاتی است که شرکت AMD آن را به نسل جدید کارت گرافیک‌های خود، اضافه کرده است. مثلا یکی دیگر از ویژگی‌های جدید، AMD Infinity Cache بوده که با Smart Access Memory کار می‌کند تا بتواند تجربه‌ای بهتر را برای شما به ارمغان آورد.

معرفی ویژگی SAM باعث می‌شود که بتوان آسان‌تر نسبت به خرید یک سیستم مبتنی بر سخت‌افزارهای شرکت AMD، تصمیم گرفت. در نسل‌های قبلی سخت‌افزار، همیشه نوعی مصالحه جهت خرید سخت‌افزارهای مبتنی بر اینتل و AMD، وجود داشت. حال با وجود CPUهای عالی سری Ryzen و همچنین کارت گرافیک‌های سری Radeon RX 6000، انتخاب شرکت سازنده سخت‌افزار، آسان‌تر شده است.

2 در مورد “AMD Smart Access Memory چیست و تا چه حد بر اجرای بازی‌ها تأثیر دارد؟”

  1. این قابلیت تنها زمانی قابل استفاده اس که سی پی یو و گرافیک هردو amd باشن
    و یه برتری قابل ملاحظه اس
    فروش گرافیک ها و سی پی یوهای amd رو همزمان بالا میبره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH