حجم معاملات روزانه ایرانی‌ها در بازار رمزارزها به بیش از 40 میلیون دلار رسید!

به گزارش یورونیوز، علی‌رغم هشدارهای مسئولین ایرانی نسبت به فعالیت مردم در بازار رمزارزها، گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد که حجم معادلات روزانه توسط ایرانی‌ها بیش از 40 میلیون دلار است.

طی دو سال اخیر، استخراج و استفاده از رمزارزها در کشور با چالش‌های مختلفی همراه بوده و همواره تلاش‌هایی از طرف مقامات ایرانی برای جلوگیری از توسعه این بازار وجود داشته است. در اواسط اسفندماه سال گذشته بود که محمدرضا مانی یکتا، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی به صورت رسمی اعلام کرد: بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال 98، مبادله ارزهای دیجیتال در کشور ممنوع است. دستورالعمل استخراج کنندگان رسمی رمزارزها و صرافی‌های مجاز این هفته توسط بانک مرکزی نهایی شده و نام صرافی‌های مجاز در اختیار استخراج کنندگان رسمی ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد.

همچنین عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در این مورد اعلام کرد: بر اساس نظر کارگروهی که در این حوزه تشکیل شده، در مصوبه هیئت وزیران مبنی بر غیرقانونی بودن مبادله ارزهای دیجیتال اصلاحی صورت خواهد گرفت که طبق آن کسانی رمزارزها را به صورت رسمی استخراج می‌کنند، می‌توانند برای واردات از آن بهره ببرند. به این ترتیب قوانین این حوزه به زودی آماده می‌شود و چند صرافی برای ثبت سفارش به جهت واردات از طریق رمزارزها معرفی می‌شوند.

برهمین اساس در حال حاضر تنها می‌توان از ظرفیت بازار رمزارزها در جهت واردات کالا بهره برد، در هفته گذشته روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که صرافی‌ها و بانک‌ها می‌توانند تنها برای واردات از ارز دیجیتال اسفاده نمایند. ضوابط و قوانین این بخش به تایید وزارت صمت رسیده و واحد‌های صنعتی استخراج ارز دیجیتال می‌توانند در چارچوب قوانین صرفا برای پرداخت‌های ارزی جهت واردات از رمزارز خود بهره ببرند.

با وجود این مانع‌تراشی‌ها، علاقه مردم برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال کاهش پیدا نکرده و بسیاری به دنبال آن هستند تا ضررهای بورسی خود را در بازار ارزهای دیجیتال جبران کنند. چندی پیش نتایج یک بررسی میدانی نشان داد که 17 درصد مردم کشور در گروه سنی 18 تا 65 سال، ارز دیجیتال دارند. همچنین در پلتفرم‌های ایرانی خرید و فروش ارز دیجیتال، بیش از 5.2 میلیون حساب کاربری وجود دارد. به طور میانگین در هر حساب کاربری در ایران برای 3 نفر خرید و فروش انجام می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع و البته کاربرانی که در پلتفرم‌های خارجی فعال هستند، می‌توان برآورد کرد در حال حاضر بیش از 12 میلیون نفر در کشور ارز دیجیتال داشته باشند.

حالا به گزارش یورونیوز بر اساس برآوردهای غیررسمی، حجم معادلات روزانه مردم ایران در بازار رمزارزها به بیش از 40 میلیون دلار رسیده که رقم قابل توجهی است. با این وجود باید دید باز هم مسئولین به محدودسازی این بازار و مانع‌تراشی برای رشد حوزه ارزهای دیجیتال ادامه می‌دهند یا قوانین و ضوابط مناسب‌تری برای بهره بردن از ظرفیت این بازار در نظر گرفته خواهد شد.

1 در مورد “حجم معاملات روزانه ایرانی‌ها در بازار رمزارزها به بیش از 40 میلیون دلار رسید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH