بسته اینترنت رایگان انتخابات

ساترا قوانین تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌های صوت و تصویر را اعلام کرد

به گزارش روابط عمومی ساترا، در نشست هم‌اندیشی مقررات تبلیغاتی انتخاباتی که با حضور وحید فرهمند قائم مقام رئیس ساترا و مدیران رسانه‌های کاربر محور دارای مجوز از ساترا برگزار شد، پیش نویس قوانین انتشار محتوای تبلیغاتی در رسانه‌های فراگیر تنظیم شد.

فرهمند در این جلسه تاکید کرد: تبلیغات انتخاباتی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر باید قاعده‌مند باشد، این محتوا باید با نشان تبلیغات انتخاباتی از سایر محتواهای منتشر شده مجزا شود. به همین دلیل است که پیش‌نویس مقررات در خصوص تبلیغات انتخاباتی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر باید تدوین شود.

با اعلام ساترا، تبلیغات سالم از لزوم رقابت در انتخابات است، رسانه‌ها از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغات در انتخابات به شمار می‌روند و اغلب نامزدها از ماه‌ها پیش از بازه انتخابات، فعالیت خود را در فضای تبلیغاتی رسانه‌ها آغاز می‌کنند.

ساترا در راستای جلوگیری از فریب افکار عمومی و انتشار محتوای جعلی، ایجاد شفافیت، امکان آزادانه بدون سوگیری، ایجاد فضای رقابتی سالم و با توجه به اثرگزاری بی‌بدیل این رسانه‌ها در انتخابات، دستور‌العمل “تبلیغات انتخاباتی در رسانه‌های صوتو تصویر فراگیر” را منتشر می‌کند.

برخی از این دستور العمل‌ها به شرح زیر است:

  • انتشار نظرسنجی راجع به انتخابات، موقوف به درج منابع یا سازمان طراح و تدوین‌کننده، دوره زمانی، اندازه نمونه (جامعه آماری) و حاشیه احتمالی خطا در آنهاست.
  • انتشار نظرسنجی‌ها یک روز قبل از انتخابات ممنوع است.
  • درصورت اعلام نامزد انتخاباتی به رسانه صوت و تصویر مبنی بر خلاف واقع بودن موضوع مربوط به خود و نادرست بودن موضوع، رسانه ملزم به درج برچسبی با نام  “خلاف واقع بودن این محتوا از طریق اعلام نامزد انتخاباتی” است.
  • رسانه موظف است به محض شناسایی ربات‌های منتشرکننده محتوای جعلی، آنها را مسدود نماید.
  • فروش یا به اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌­های گردآوری‌شده کاربران توسط رسانه ممنوع است.
  • اعلام نتایج انتخابات پیش از اعلام نتایج آرا از مراجع رسمی، توسط رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ممنوع است.
  • نشان “تبلیغات انتخاباتی” ابلاغ‌شده ساترا برای تمایز محتوای مشمول این مقررات از سایر محتواهای انتشار یافته در رسانه است.
  • هرگاه در رسانه مطالبی شامل توهین، افترا یا خلاف واقع نسبت به نامزد مشاهده شود، ذی‌نفع حق دارد پاسخ آن را ظرف مدت ۷۲ ساعت کتبا برای آن رسانه ارسال کند و رسانه موظف است ظرف مدت ۲۴ ساعت پس از وصول پاسخ، در شرایط فنی برابر اصل مطلب منتشرشده، پاسخ را رایگان منتشر کند به شرط آنکه جواب از دو برابر اصل تجاوز نکند.
  • تبصره ۱ـ درصورت اختلاف بین رسانه و نامزد مرجع تشخیص ساترا است.
  • تبصره ۲ـ اقدامات موضوع این ماده نافی اختیارات شاکی در جهت شکایت به مراجع قضایی نیست.
  •  رسانه‌ها در انتشار محتوای تبلیغات انتخاباتی ملزم به رعایت بازه تبلیغات رسمی کشور و توقف فعالیت ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای هستند.
  •  رسانه دارای تاییدیه کاربرمحور موظف است در صورت تقاضای رسمی نامزد انتخابات یا نماینده وی، پس از احراز هویت نامزد از طریق لیست رسمی وزارت کشور و معرفی رابط انتشار محتوا از سوی متقاضی، صفحه رسمی به نام نامزد و با درج نشان “صفحه رسمی” ایجاد کند.
  • رسانه دارای تاییدیه کاربرمحور ملزم به ایجاد شرایط یکسان در پذیرش تبلیغات است و در صورت درخواست نامزد یا نماینده رسمی وی، مجاز به پذیرش تبلیغات یک نامزد و اختصاص تمام سهم تبلیغات به یک نامزد نیست.

محتوای تبلیغات انتخاباتی انتشاریافته در رسانه‌ها با محوریت موضوعات زیر ممنوع است:

۱- انتشار هرگونه سند یا اخبار طبقه‌بندی‌شده در سطح محرمانه به بالا

۲- ارائه موارد خلاف واقع و تحریف‌شده حوادث و وقایع نظام جمهوری اسلامی و تاریخ انقلاب اسلامی ایران یا تطهیر و تحریف دوره پهلوی

۳- القای غیرسالم و بی‌اعتبار بودن فرایندهای تایید صلاحیت نامزدها، انتخابات و فرایندهای تصمیم‌گیری در کشور

۴- تفرقه‌پراکنی بین گروه‌های جامعه با تحریک احساسات مردم و تلاش برای افزایش واکنش‌های تند

۵- ایجاد دلسردی در مردم و تحریک به عدم شرکت در انتخابات به هر نحوی از جمله ایجاد ترس از ابتلا به کرونا در پی شرکت در انتخابات

۶- تضعیف امید و اعتماد مردم به آینده اسلام و نظام جمهوری اسلامی با وانمود کردن عدم مبارزه با رانت‌خواری و فساد سازمان‌یافته در ایران و تبلیغ توسعه در سایر کشورها با هدف القای یأس و ناامیدی در اقشار مختلف

۷- انتشار هرگونه محتوایی که برخلاف مفاد قوانین و مقررات تبلیغات در انتخابات بوده و به نوعی دخالت در انتخابات یا به ‌نحوی حمایت از سیاست‌های مداخله‌ جویانه کشورهای دیگر به طور خاص استکباری باشد

۸- پیشنهاد خرید و فروش رأی به هر نحو

2 در مورد “ساترا قوانین تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌های صوت و تصویر را اعلام کرد”

  1. حالا الان این چیزارو میگن ولی در عمل همه کار میکنن. بعد انتخابات هم از همدیگه تشکر میکنن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH