ریپل چیست؟ آینده ارز دیجیتال ریپل چگونه خواهد بود؟

ارز دیجیتال ریپل با ایده‌های بزرگی کار خود را در دنیای رمزارزها شروع کرد. ریپل از همان ابتدا به عنوان یک ارز دیجیتال دارای بنیاد قوی شروع به کار کرد و بسیاری از تحلیلگران آینده خوبی برای آن متصور بودند که پر بی راه هم نبود. اینکه ارز دیجیتال ریپل چیست و چه آینده‌ای پیش رو دارد و از کدام صرافی ارز دیجیتال می‌توان نسبت به خرید ریپل اقدام کرد از جمله پرسش‌هایی هستند که در ادامه به آن‌ها پاسخ داده شده است. 

ارز دیجیتال ریپل چیست؟ 

ریپل یک پلتفرم و یک ارز دیجیتال است که بیشتر به دلیل شبکه پرداخت دیجیتالی خود معروف شده است. 

پلتفرم ریپل یک پروتکل متن‌باز است که برای افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش هزینه آن‌ها طراحی شده است. این پلتفرم از سیستم ماینینگ (mining) یا استخراج بلاک‌چین پیروی نمی‌کند بلکه از یک مکانیزم اجماع و از دسته‌ای از سرورها برای تأیید و انجام معاملات استفاده می‌کند. سرعت انجام معاملات در این پلتفرم که تنها چند ثانیه طول می‌کشد، در مقایسه با بیت کوین که تأیید معاملات ممکن است چند دقیقه طول بکشد بسیار خوب است. 

یکی از بزرگ‌ترین اهداف ارز دیجیتال ریپل این است که معاملات میان برون‌مرزی را بهبود بخشد تا هر کاربری در هر نقطه از جهان بتواند این گونه معاملات را انجام دهد. این یکی از مهم ترین دلیل ها برای افزایش محبوبیت و تقاضا برای خرید ریپل است.

تاریخچه ارز دیجیتال ریپل 

ریپل به طور رسمی در سال 2012 توسط شرکت ریپل پی (Ripplepay) و به عنوان یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز ایجاد شد. اگرچه ریپل در سال 2012 ایجاد شد اما در واقع می‌توان گفت که قدیمی‌تر از بیت کوین است. 

بر اساس گفته‌های مجله بیت کوین (Bitcoin Magazine) نسخه اصلی شرکت ریپل در سال 2004 ایجاد شد که تا زمانی که یک تیم مدیریت حرفه‌ای هدایت شرکت را در دست گرفت، جایگاه خاصی نداشت. 

سرانجام شرکت ریپل توکن‌های خود را در ژانویه سال 2013 با نام اختصاری XRP منتشر کرد. ریپل نیز مانند بیت کوین روی یک بلاک‌چین عمومی ایجاد شده است و از همین رو به یک شبکه ایمن که به واسطه‌ها متکی نیست تبدیل شده است. 

کیف پول‌های ریپل 

کیف پول‌های زیاد از ریپل پشتیبانی می‌کنند که در زیر مهم‌ترین آن‌ها از نوع سخت افزاری و نرم افزاری به صورت فهرست وار آورده شده است. 

  • کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger) 
  • کیف پول توست (Toast Wallet) 
  • کیف پول کوینومی (Coinomi) 
  • کیف پول اتمیک (Atomic) 

مزایای ارز دیجیتال ریپل نسبت به سایر ارزهای دیجیتال 

سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه ریپل بسیار سریع است و هر معامله در چند ثانیه انجام و تأیید می‌شود. جدای از سرعت بالای شبکه، هزینه انجام معاملات در این شبکه هم بسیار پایین است. 

علاوه بر این، امکان وام دهی و دریافت وام هم در این شبکه وجود دارد و کاربران از طریق سپردن وثیقه به این پلتفرم می‌توانند وام بگیرند. 

تمام توکن‌های ریپل از قبل ضرب شده‌اند و به همین دلیل این توکن‌ها هیچ‌گونه تورمی ندارند. 

معایب ارز دیجیتال ریپل نسبت به سایر ارزهای دیجیتال 

ارز دیجیتال ریپل با اینکه روند خوبی را طی کرده است و تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته اما به دلیل شیوه‌های مختلف تجاری و معاملاتی‌اش مورد انتقاد زیادی قرار گرفته است. 

این شرکت پیش‌تر اعلام کرده بود که قرار است بخش گسترده‌ای از توکن‌های ریپل را به کاربرانش انتقال دهد اما تا الان تنها مقدار کمی به کاربران منتقل شده است. 

همچنین این شرکت تقریباً نیمی از تمام توکن‌های موجود در شبکه را برای استفاده از سودش برای خود کنار گذاشته است.  

ریپل یا اتریوم

برای مقایسه‌ی درستی بین مزایای ریپل و اتریوم باید به ویژگی های مختلفی نظیر هدف، توکن، عملکرد و مکانیزم آنها پرداخت. همانطور که در بالا ذکر شد هدف ریپل ایجاد یک روش پرداخت سریع و کم هزینه برای نقل و انتقالات بین المللی است، اما هدف اتریوم توسعه یک بلاکچین متن باز و ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز برای برنامه های مختلف روی بلاکچین اتریوم است.

ریپل دارای یک شبکه بلاکچین نیمه مجاز است، زیرا تمام بانک هایی که بخشی از شبکه ریپل هستند می توانند از دفتر کل آن استفاده کنند. به همین دلیل بسیار سریع است و فقط چهار ثانیه برای تأیید معاملات زمان لازم دارد. XRP همچنین هزینه تراکنش بسیار کمی دارد به طوریکه هزینه معاملات آن فقط ۰.۰۰۰۰۳۲۹ دلار می باشد. بلاکچین ریپل همچنین می تواند ۱۵۰۰ معاملات در هر ثانیه انجام دهد.

اتریوم از بلاکچین عمومی استفاده می کند، به این معنی که هرکسی، هر زمان می تواند گره ای از شبکه شود. اتریوم می تواند در هر ۱۵ ثانیه یک بلاک تولید کند، این مقدار تقریباً ۴ برابر کندتر از عملکرد ریپل است. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ نیز هزینه معاملات آن به ۴ دلار افزایش یافت.

اصلی ترین مشکلی که اتریوم با آن روبرو است عدم مقیاس پذیری است. اتریوم فقط ۱۵ تا ۲۰ معامله را در هر ثانیه انجام می دهد که در مقایسه با ریپل بسیار کمتر است. اتریوم در حال حاضر در حال کار روی تکنیک های مقیاس پذیری لایه-۱ و لایه-۲ مانند sharding، Raiden و پلاسما است تا به اصلاح این وضعیت کمک کند.

بنابراین، کدام یک از ارزهای دیجیتالی ریپل و اتریوم را باید خریداری کرد؟ هر دو پروژه به روش های خاص خود بی نظیر و انقلابی هستند. در حالی که ریپل فضایی سریع و ارزان قیمت برای معاملات مرزی ایجاد می کند، اتریوم یک پلت فرم قرارداد هوشمند است که ابزارهای بیشتری نسبت به فقط یک پروتکل پرداخت دارد.

قیمت ریپل در آینده به چه سمت خواهد رفت؟ 

بسیاری از طرفداران ریپل به آینده آن امیدوارند و پیش بینی می‌کنند که قیمت این رمز ارز در سال 2020 به 2/5 دلار خواهد رسید. دلیل این خوش‌بینی‌ها این است که ریپل نسبت به سایر ارزهای دیجیتال میانه خیلی خوبی با قوانین و مقررات دولت‌ها دارد و در صورت فشار دولت‌ها برای قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال، همه چیز به نفع ریپل خواهد بود. 

بسیاری از تحلیلگران ارزهای دیجیتال بر این باورند که در صنعت ارزهای دیجیتال تنها پروژه‌ای که برای تنظیم قوانین و مقررات تلاش می‌کند رمز ارز ریپل است و به محض قانون‌گذاری معاملات ارزهای دیجیتال تقاضا برای آن سر به فلک خواهد کشید. 

سایر کارشناسان هم معتقدند که همه گیری ویروس کرونا یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند روی قیمت ارز دیجیتال ریپل تأثیر بگذارد. به عقیده این کارشناسان شیوع کرونا موجب افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال و معاملات از راه دور شده است و با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف ریپل تسهیل معاملات برون‌مرزی و از راه دور است، برای این معاملات از اغلب ارزهای دیجیتال مناسب‌تر است. 

حتی پس از ریشه‌کن شدن کرونا هم بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین به فعالیت خود ادامه خواهند داد و چه رمز ارزی بهتر از ریپل که با قانون میانه خوبی دارد و مخصوص معاملات برون‌مرزی طراحی شده است، خواهد بود. 

البته تحلیلگران زیادی هم وجود دارند که پیش بینی‌هایشان در مورد ریپل چندان خوش‌بینانه نیست. یکی از این‌ها، پیش بینی‌های وب‌سایت والت اینوستور (WalletInvestor) است که اعتقاد دارد قیمت‌های ریپل در آینده تقریباً ثابت خواهند بود و در صورت مساعد بودن شرایط در سال 2025 قیمت هر توکن ریپل به 2/32 دلار خواهد رسید. 

از کجا ارز دیجیتال ریپل بخریم؟ 

ریپل یکی از ارزهای دیجیتال پرطرفدار است که اغلب صرافی‌های برجسته جهان آن را در پلتفرم خود قرار داده‌اند. با این حال سایت‌های ایرانی کمی از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند و حتی اگر موفق شوید صرافی ایرانی برای خرید ریپل پیدا کنید، حتماً از معتبر بودن و ایمنی آن اطمینان حاصل کنید. 

صرافی ارز دیجیتال رمزینکس در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال در داخل کشور است. برای خرید ریپل می‌توانید بعد زا ثبت نام در رمزینکس، وارد پلتفرم معاملاتی همتا به همتا شده و به طور مستقیم با دیگر کاربران وارد معامله خرید یا فروش ارز دیجیتال ریپل شوید. 

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

1 در مورد “ریپل چیست؟ آینده ارز دیجیتال ریپل چگونه خواهد بود؟”

  1. حقیقتا منکه هیچ تفاوتی بین این ارزهای دیجیتال نفهمیدم. و تنها چیزی که فهمیدم اینه که میشه باهاش پولدار شد اما نمیدونم چجوری 🙂

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH