تاثیر ارز چیا بر بازار هارد دیسک

ارز دیجیتال چیا (Chia) چیست و چه تأثیری بر بازار هارد دیسک‌ها و SSDها دارد؟

ارز دیجیتال چیا (Chia) می‌تواند برخی از بزرگ‌ترین مشکلات ماینینگ را از بین ببرد، اما این ارز می‌تواند مشکلات خاص خود را نیز به وجود آورد. در ادامه قصد داریم که بیشتر به ماهیت ارز دیجیتال چیا و همچنین تاثیر آن بر بازار هارد دیسک و SSDها بپردازیم.

Chia Network که توسط خالق BitTorrent یعنی برام کوهن (Bram Cohen) پایه‌گذاری شده، جهت استخراج، در عوض کارت گرافیک‌ها و یا ماینرهای ASIC، بر حافظه‌های ذخیره‌سازی تکیه دارد. بدین ترتیب استخراج‌کنندگان این ارز نیز به حافظه‌های ذخیره‌سازی هجوم برده و بنابراین این موضوع نمی‌تواند خبر خوبی برای بازار هارد دیسک‌ها و حافظه‌های SSD باشد.

با توجه به اینکه میزان مصرف انرژی الکتریکی شبکه بیت‌کوین از میزان مصرف سالانه برق کشوری همانند آرژانتین بیشتر است، پس رمز ارزهایی همانند چیا می‌توانند استخراج ارزهای دیجیتال را وارد دوره‌ای جدید کرده که در آن کمتر به محیط زیست آسیب وارد می‌شود. بدین ترتیب علاوه بر مصرف برق کمتر، دیگر بازی‌بازان سرتاسر جهان نیز مجبور نیستند که با کمبود و در نتیجه گرانی سرسام آور کارت‌های گرافیک، دست‌ و‌ پنجه نرم کنند.

به هر حال، این رمزارز در کنار مزیت‌هایی که دارد، در صورت موفقیت می‌تواند مشکلاتی را نیز به وجود آورد. یکی از این موارد به تاثیر ارز دیجیتال چیا بر بازار هارد دیسک و SSDها مربوط می‌شود. چنین سناریویی می‌تواند باعث کمبود و گران شدن حافظه‌های ذخیره‌سازی شده و در نتیجه نیازمندان به چنین سخت‌افزارهایی را به وضعیت گیمرها دچار می‌کند.

امثال بیت‌کوین و دوج‌کوین، با استفاده از توان محاسباتی خام، می‌توانند تراکنش‌ها را تأیید کنند. این سیستم به‌عنوان اثبات کار (tomsguide) شناخته شده است. چنین محاسباتی را ماینرها انجام داده و بدین ترتیب این افراد با استفاده از توان کارت گرافیک‌ها و دستگاه‌های خود، تراکنش‌ها را تأیید کرده و همچنین به بهبود امنیت این شبکه‌ها نیز کمک می‌کنند. در عوض چنین خدماتی، پاداش‌‎هایی در قالب ارزهای دیجیتال، به این افراد داده می‌شود. حال رمز ارز چیا در عوض این رویه، روشی مبتنی بر اثبات فضا و زمان (Proof of Space and Time) را در پیش گرفته است.

مدل کارکرد ارز چیا، مبتنی بر استفاده از فضاهای ذخیره‌سازی است (در عوض استفاده از توان پردازشی) و بنابراین با استفاده از هارد دیسک‌ها و یا SSDها، شبکه خود را ایمن کرده و همچنین تراکنش‌ها را تأیید می‌کند. به همین منوال نیز به کسانی که حافظه‌های ذخیره‌سازی خود را در اختیار آن قرار دهند، پاداش می‌دهد. با این اوصاف، جهت استخراج این رمزارز، به تجهیزات مخصوصی نیاز نداشته و این کار با استفاده از هر چیزی از لپ‌تاپ گرفته تا یک گوشی هوشمند، امکان‌پذیر است. هر چه فضای خالی بیشتری داشته باشید، آنگاه پاداش بیشتری نیز خواهید گرفت.

اکنون به مشکلات ناشی از این رویه می‌پردازیم. علی‌رغم اینکه ارز دیجیتال چیا هنوز معامله نشده است، اما ماینرهای آینده‌نگر چینی، حجم بالایی از هارد دیسک‌ها و SSDها را خریداری کرده‌اند. طبیعی است که چنین موضوعی می‌تواند باعث افزایش قیمت این سخت‌افزارها بشود.

به‌عنوان مثال، پیش‌بینی می‌شود که در هنگ‌کنگ، قیمت‌ها در بین 26 الی 77 دلار، افزایش پیدا کنند. درایوهای رده بالای 4 الی 18 گیگابایتی، هم‌اکنون نیز به‌صورت کامل به فروش رفته و تولیدکنندگان آن‌ها نیز در حال مواجه شدن با مشکلات شرکت‌های انویدیا و AMD (در رابطه با کارت گرافیک‌ها) هستند. از دیگر مشکلات مربوطه می‌توان به دست و پنجه نرم کردن با فروش‌های محدود و همچنین فراهم آوردن تولیدات کافی جهت تأمین نیازهای بازار، اشاره کرد.

هر چند که هنوز تضمینی نیست که این ارز دیجیتال بتواند در لیست برترین‌ها حضور پیدا کند، اما ویژگی‌های مربوط به شبکه آن و همچنین نحوه استخراج آن می‌توانند جنبشی را در بازار رمزارزها به وجود آورند.

2 در مورد “ارز دیجیتال چیا (Chia) چیست و چه تأثیری بر بازار هارد دیسک‌ها و SSDها دارد؟”

  1. وحید نیازی

    بجای حل مشکل یه مشکل جدید اضافه کرده
    الان هم گرافیک گرونه و هم هارد دیسک گرون میشه ?‍♂️

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH