توافق شیائومی با دولت آمریکا موجب خروج نام این کمپانی از لیست سیاه ایالات‌متحده شد

در ماه ژانویه سال 2021 دولت آمریکا اعلام کرد که فهرست شرکت‌های نظامی دولت کمونیستی چین شامل 9 کمپانی چینی است. بعلاوه خرید و فروش سهام این شرکت‌ها توسط سرمایه‌گذاران آمریکایی ممنوع اعلام شد.

حضور شیائومی در این فهرست همگان را شگفت‌زده کرد. این اقدام موجب کاهش شدید قیمت سهام شیائومی شد و ارزش سهام کمپانی چینی به یکباره بیش از 30 درصد افت کرد. شیائومی بلافاصله ادعای دولت آمریکا را رد کرد و شکایت خود از وزارت دفاع و خزانه‌داری ایالات‌متحده را در روز 31 ژانویه (12 بهمن ماه) به دادگاه منطقه‌ کلمبیا ارائه داد.

چرا ایالات‌متحده شیائومی را به‌عنوان شرکتی با ماهیت نظامی قلمداد کرد؟

در آن زمان نشریه وال استریت ژورنال گزارش داد که دلیل انتقال نام شیائومی به لیست سیاه ایالات‌متحده این است که لی‌جون؛ بنیان‌گذار این شرکت جایزه “سازنده برجسته سوسیالیسم با شاخص‌های چینی” (Outstanding Builder of Socialism with Chinese Characteristics) را دریافت کرده است. با این‌حال برای اتخاذ چنین تصمیمی احتمالا دلایل جدی دیگری نیز وجود داشته است. جنگ تجاری میان کشورهای چین و آمریکا کماکان ادامه دارد. دلایل متعددی وجود دارد که باور کنیم موفقیت اخیر شیائومی در تعیین رویکرد رفتاری دولت آمریکا تاثیرگذار بوده است. کمپانی چینی اخیرا نام خود را به‌عنوان سومین تولیدکننده برتر در بازار جهانی اسمارت‌فون مطرح کرد. این پدیده موجب شده تا شرکت آمریکایی اپل خطر شیائومی را بیخ گوش خود احساس کند.

روز گذشته Xiaomi Group و وزارت دفاع ایالات‌متحده بار دیگر گزارش وضعیت مشترک (JSR) خود در خصوص پرونده‌های نظامی مورد بحث را منتشر کردند. بر این اساس 2 طرف موفق به حل و فصل اختلافات موجود میان یکدیگر شدند.

این سند نشان می‌دهد که دولت آمریکا و Xiaomi Group برای حل و فصل مسالمت‌آمیز پرونده‌های موجود با یکدیگر توافق کرده‌اند. وزارت دفاع و سایر نهادهای آمریکایی نیز با صدور یک قطعنامه نهایی برای خروج نام شیائومی از فهرست شرکت‌های نظامی موافقت کردند. بدین‌ترتیب طرفین با یکدیگر مذاکره نموده و پیش‌نویس متن قطعنامه نهایی را تنظیم خواهند کرد. این قطعنامه احتمالا تا پیش از روز 20 مه (30اردیبهشت ماه) به دادگاه ارسال خواهد شد.

این پدیده بدان معناست که شیائومی برنده نبرد حقوقی علیه دولت آمریکا به‌شمار خواهد رفت. بدین‌ترتیب ایالات‌متحده دیگر هیچ‌گونه محدودیتی را بر فعالیت‌های کمپانی شیائومی اعمال نخواهد کرد.

شیائومی برای دفاع از حقوق خود روش متفاوتی را انتخاب کرد

در واقع در اوایل ماه مارس دادگاه آمریکا تصمیم داشت تا معرفی شیائومی به‌عنوان یک سازمان نظامی را نادرست اعلام کند. در روز 12 مارس (22 اسفند ماه 99) دادگاه با صدور قرار موقت فرمان اعلام شیائومی به‌عنوان یک شرکت نظامی چینی را تعلیق کرد. این فرمان اجرایی محدودیت‌های خرید و نگهداری سهام شیائومی توسط سرمایه‌گذاران آمریکایی را برطرف کرد.

پیش‌تر برخی دست‌‌اندرکاران بر این باور بودند که شیائومی در مقابل سرکوب غیرمنطقی دولت آمریکا بیکار نخواهد نشست. در واقع شیائومی با شجاعت بسیار از طریق معاهدات قانونی و برگزاری جلسات با دولت آمریکا ارتباط برقرار کرد. بنابراین تلاش کمپانی چینی برای حراست از حقوق کارکنان، مشتریان و شرکای خود حقیقتا شایسته ستایش و تمجید است.

3 در مورد “توافق شیائومی با دولت آمریکا موجب خروج نام این کمپانی از لیست سیاه ایالات‌متحده شد”

  1. آمریکای لعنتی، چه عجب یکی داره زورش کم کم به این میرسه، هر چند من که چشم آب نمی خوره، دو روز دیگه یه بامبول دیوه درست می کنه

  2. اینجوری پیش بره که جای ایفون رو تو امریکا میگیره قیمتش که خیلی خوبه و کیفیت هم پرچمداراش چیزی از ایفون کم ندارن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH