اپل AirTag یک ابزار جاسوسی فوق‌العاده برای ردیابی کاربران اندرویدی محسوب می‌شود

کمپانی اپل در جریان رویداد معرفی ابزار ردیاب خود موسوم به اپل AirTag بر مقوله حفظ حریم خصوصی و امنیت محصول جدید به لحاظ استفاده مخرب تاکید ویژه‌ای داشت. با این‌حال افراد خرابکار با رها کردن AirTag در کوله‌پشتی شخص قربانی قادر به ردیابی حرکات، آدرس محل سکونت و مکان‌های عمدتا مراجعه شده توسط وی خواهند بود. در این‌حالت اپل قابلیتی را ارائه داده است که در خصوص حضور طولانی‌مدت AirTag افراد دیگر به کاربر آی‌فون هشدار خواهد داد.

با این‌حال چنان‌چه از یک دستگاه اندرویدی استفاده کنید؛ چنین سناریویی عملی نخواهد شد. در چنین شرایطی صداهای آرام 15 ثانیه‌ای تنها روش پی بردن به وجود یک AirTag در نزدیکی شما محسوب می‌شود. این صداها پس از 3 روز عدم فعالیت توسط دستگاه AirTag پخش می‌شوند؛ اما شما کماکان بایستی قادر به شنیدن این صداها باشید. این پدیده به لحاظ تئوری امکان ردیابی افراد فاقد گوشی آی‌فون تا زمان اتمام شارژ باتری AirTag (حدودا 1 سال) را فراهم می‌کند. از آنجا که اپل قصد همکاری با گوگل جهت ایجاد شبکه Find My خود برای اسمارت‌فون‌های اندرویدی را ندارد؛ لذا ابزار جدید AirTag کابوسی واقعی برای مقوله حریم خصوصی به‌شمار می‌رود.

ردیاب اپل AirTags در فاصله کمتر از 10 روز پس از عرضه به بازار برای نخستین بار هک شد

محققان امنیتی ظرف مدت کمتر از 10 روز موفق به هک کردن AirTag شدند. این خبر توسط یک کاربر توئیتری با نام مستعار Stacksmashing اعلام شد. وی موفق شد آدرس URL پایه تعریف شده به‌صورت پیش‌فرض را با آدرس دلخواه خود جایگزین کند. وی با انتشار یک ویدیوی مجزا به مقایسه عملکرد AirTag معمولی با نمونه هک شده پرداخت. با اسکن شدن ردیاب هک شده در عوض فراخوانی سرویس اپل از کاربر درخواست می‌شود تا به سایت تعیین شده توسط هکر مراجعه نماید. چنین قابلیتی می‌تواند برای اجرای حملات فیشینگ و سایر اقدامات کلاه‌برداری مورد استفاده قرار گیرد.

این مورد نخستین مشکل امنیتی AirTag به‌شمار نمی‌رود. Geoffrey Fowler؛ روزنامه‌نگار نشریه واشنگتن پست پیش‌تر اعلام کرد که ردیاب‌های جدید می‌توانند برای جاسوسی از مردم به‌کار گرفته شوند. بدین منظور آقای Fowler دستگاه AirTag را به اسمارت‌فون یکی از دوستان خود متصل کرد و وی همراه با آن به گردش در نقاط مختلف شهر پرداخت. به گفته Geoffrey Fowler دستگاه ردیاب با دقت شگفت‌انگیزی موقعیت وی را نشان داد. همچنین هنگام دوچرخه‌سواری کاربر موقعیت وی روی نقشه در فاصله هر نیم بلوک به‌روزرسانی شد. به عقیده آقای Fowler این ردیابی برای کلیه افراد قابل انجام است. 

ردیاب AirTag حتی پیش از معرفی رسمی در اوایل ماه گذشته یکی از پر سروصداترین محصولات اپل طی سالیان گذشته به‌شمار می‌رفت. نخستین سیگنال‌ها در رابطه با ساخت یک دستگاه ردیاب برای یافتن اشیاء در سال 2019 منتشر شد. بر اساس داده‌های جدید شرکت اپل در ابتدا قصد داشته تا فروش دستگاه ردیاب خود را در سال 2019 آغاز نماید.

2 در مورد “اپل AirTag یک ابزار جاسوسی فوق‌العاده برای ردیابی کاربران اندرویدی محسوب می‌شود”

  1. صباح نیریزی

    باید حواسمون باشه یکی ایرتگ نندازه تو کیفمون. البته بندازم هم بد نیست مفت مفت یه ایرتگ گیرمون میاد میبریم میفروشیم :))

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH