۶نکته برای نوشتن یک رزومه فوق‌العاده

فرقی ندارد که به تازگی مشغول به کار شده باشید یا به دنبال ایجاد یک تغییر باشید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، ساخت رزومه عالی است. حتی اگر مهارت نوشتن شما قوی نباشد، می‌توانید یک رزومه مناسب بنویسید و کارفرمایان را تحت‌تأثیر قرار بدهید. در این مقاله نحوه نوشتن رزومه کاری را توضیح می‌دهیم.

۱. یک خلاصه جذاب بنویسید
قسمت آغازین رزومه، شیوه نگارش کل رزومه را مشخص می‌کند، بنابراین مهم است که آن را به بهترین نحو ممکن بنویسید. در این خلاصه باید یک مختصر توضیح دهید که چه کسی هستید و چرا وجود شما در شرکت ارزشمند است. باید از این مقدمه استفاده کنید و توجه مخاطب را جلب کنید و کارفرما را متقاعد کنید تا ادامه رزومه را نیز مطالعه کند. مراقب باشید که در این بخش اشتباهی مرتکب نشوید. جمله‌ای، مانند «در جست‌وجوی نقشی هستم که بتوانم در آن پیشرفت و رشد کنم» در مورد استعدادها و شخصیت شما صحبت نمی‌کند. جمله‌ای، مانند «یک بازاریاب شجاع با گرایش‌های سختگیرانه» برای شروع بسیار جذاب‌تر است.

مشاهده انواع نمونه رزومه کاری رشته‌های مختلف در وبسایت کاربوم.

۲. مسئولیت‌ها و دستاوردهایی که داشته‌اید را به ترتیب اهمیت بنویسید
افرادی که رزومه شما را دریافت می‌کنند شاید آن را به طور کامل نخوانند. در حقیقت، این احتمال وجود دارد که ابتدا نگاهی سطحی به آن بندازند و سپس دقیق‌تر آن را مطالعه کنند. به همین دلیل مهم است که ارزشمندترین مهارت‌ها و موفقیت‌هایتان را در اولویت قرار دهید، جایی که خوانندگان به احتمال زیاد در ابتدا به آن نگاه خواهند کرد و بعد از آن کارهای معمولی را بنویسید. حتی اگر بیشتر وقت خود را برای رزرو اتاق کنفرانس و تنظیم مقدمات سفر افراد دیگر گذرانده‌اید اما چندین پروژه مهم نیز به شما داده شده است، ابتدا آن پروژه‌های مهم را یادداشت کنید.

۳. از اعداد و ارقام استفاده کنید
افتخار کردن به قدرت فروش مهم است، اما مستند کردن میزان واقعی رسیدن به نتیجه تأثیر بسیار بیشتری دارد. به همین دلیل بهتر است که از اعداد و ارقام استفاده کنید و دستاوردهای خود را در قالب ارقام و اعداد به‌دست‌آمده نشان دهید. به عنوان مثال، اگر در شغل قبلی خود توانسته‌اید فروش را به میزان 20‌درصد افزایش بدهید، حتما باید آن را ذکر کنید.

۴. مهارت‌های پیش‌پا‌افتاده را ننویسید
در سال ۲۰۲۱ هستیم، به این معنی است که تقریبا همه افرادی که در یک دفتر کار می‌کنند می‌دانند که باید چگونه از اینترنت استفاده کنند. این موضوع برای صفحات گسترده و آفیس‌ورد نیز صدق می‌کند. نوشتن این مهارت‌ها در رزومه نشانه آن است که شما از مهارت‌های لازم برخوردار نیستید و شاید باعث شود که کارفرما از شما ناامید شود. باید بر مهارت‌هایی که باعث برجسته شدن شما می‌شوند تمرکز کنید و از بیان مهارت‌های پیش‌پا‌افتاده پرهیز کنید.

۵. مرد عمل باشید
سخت است که بتوانید تمام حرفه خود را در یک صفحه بگنجانید و به کارفرما نشان دهید، خوشبختانه مجبور نیستید همچین کاری کنید. اگر نمونه کارهای خود را به صورت آنلاین دارید، باید لینک آن‌ها را به رزومه خود اضافه کنید تا کارفرمایان شما بتوانند به آن مراجعه کنند و جزئیات بیشتری را مشاهده کنند. صحبت کردن در مورد اینکه شما چه طراح گرافیک فوق‌العاده‌ای هستید خوب است، اما بهتر است اجازه دهید که کارفرمایان ببینند شما چقدر مهارت دارید.

۶. یک رزومه سازمان‌دهی‌شده و مرتب داشته باشید
در دنیای استخدام و مصاحبه، چیزی بدتر از یک رزومه پر از اشتباه و نامرتب نیست. به همین ترتیب، اگر در همه جای متن از حروف بولد و ایتالیک استفاده کنید، رزومه‌ای نامرتب و شلخته خواهید داشت. قبل از اینکه رزومه خود را ارسال کنید، آن را از نظر مرتب بودن و یکسان بودن بررسی کنید. یعنی اگر نام کارفرمای قبلی را در یک قسمت با حروف بولد نوشته‌اید، باید در بخش‌های دیگر نیز همین کار را انجام دهید. می‌توانید از یک نرم‌افزار ویرایش متن استفاده کنید تا مطمئن شوید که رزومه شما از نظر قواعد نگارشی، دستور زبان و املا مشکلی ندارد.

در آخر، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تماس شما به‌روز و حرفه‌ای است. به عنوان مثال، «Beerdrinker52@wazoomail.com» یک آدرس ایمیل خوب برای به اشتراک گذاشتن با دوستانتان است، اما در رزومه باید از آدرسی کلاسیک‌تر مانند «…@first name_last name» استفاده کنید.
اگرچه به ما گفته شده است که کتاب‌ها را بر اساس جلد آن قضاوت نکنیم، اما افرادی که رزومه شما را می‌خوانند بر اساس آن تصمیم می‌گیرند که آیا برای جایگاه شغلی مورد‌نظر مناسب هستید یا خیر. هرچه بیشتر برای نوشتن یک رزومه عالی تلاش کنید، احتمال استخدام شدن شما بیشتر خواهد شد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

2 در مورد “۶نکته برای نوشتن یک رزومه فوق‌العاده”

  1. علاوه بر روزومه به ظاهر خیلی توجه میشه. متاسفانه این یه اشتباهه.
    در شرایطی که شما کارتون خوب باشه یگی بیاد خیلی خوشگل تر باشه و یا به خودش بیشتر رسیده باشه کارو میگیره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH