ویژگی های iOS 15

ویژگی‌های مورد انتظار از iOS 15

تقریبا چند روز دیگر کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC برگزار می‌شود (17 خرداد) و طبق سنت همیشگی، اطمینان داریم که تقریبا اکثر ویژگی‌های iOS 15 بر روی صحنه نشان داده خواهد شد. اما مهم‌ترین و جالب‌ترین آنها، زمانی قابل مشاهده خواهد بود که نسخه آزمایشی سیستم‌عامل به دست توسعه‌دهندگان بیفتد.

سوال اینجاست که باید از نسخه جدید سیستم‌عامل اپل چه انتظاری داشته باشیم؟ در وهله اول باید به این نکته توجه‌ کنیم که iOS 14 تغییرات اساسی را به همراه داشت. تغییرات مهمی مثل، تغییر در رابط‌کاربری با اضافه کردن امکان استفاده از ویجت‌ها در هوم‌ اسکرین. پس از iOS 15 انتظار چندانی در مورد تغییرات اساسی در رابط‌کاربری نداریم. البته نباید باعث شود شوق و اشتیاق‌تان در مورد آپدیت جدید از بین برود. چرا که تعداد بسیار زیادی ویژگی جذاب در iOS 15 وجود خواهد داشت که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

در حال حاضر، iOS 14.5 به‌صورت رسمی منتشر شده است و ویژگی‌های جدید زیادی هم دارد، ولی تمام نگاه‌ها به iOS 15 معطوف شده‌ است. البته که اپل هنوز کار خود را با نسخه 14 سیستم‌عامل خود به پایان نرسانده‌ است و نسخه 14.6 به زودی و قبل از نسخه 15 در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

تاریخ انتشار iOS 15:

  • انتشار نسخه آزمایشی توسعه‌دهندگان در 17 خردادماه 1400
  • انتشار نسخه پایدار و نهایی در شهریورماه 1400

طبق اعلام اپل، کنفرانس WWDC امسال به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد و اپل بینش درستی از ویژگی‌های iOS ،iPadOS ،macOS ،watchOS و tvOS به توسعه‌دهندگان خواهد داد. به‌طوری که توسعه‌دهندگان بتوانند به‌موقع اپلیکیشن‌های خود را با ویژگی‌های جدیدی که با نسخه 15 خواهد آمد، سازگار کنند.

ویژگی های iOS 15
تاریخ کنفرانس در عینک کاراکتر منعکس شده‌است.

بدون شک نسخه 15 سیستم‌عامل اپل، با سری جدید گوشی‌های آن (آیفون 13 یا آیفون 12اس) منتشر می‌شود و تاریخ معرفی آن طبق سنت همیشگی اپل، در شهریورماه هرسال خواهد بود.

آی‌او‌اس 15: سفارشی‌سازی اپلکیشن‌های پیشفرض

طبق زمزمه‌های شنیده‌ شده، اپل در نسخه جدید سیستم‌عامل خود به کاربران اجازه بیشتری برای سفارشی‌سازی اپلیکیشن‌های پیشفرض می‌دهد. اپل در iOS 14 قابلیت تغییر مرورگر سافاری و اپلیکیشن‌ ایمیل خود را به اپلیکیشن‌های دیگر اضافه کرده‌ بود. در نسخه 14.5 هم قابلیت تغییر اپلیکیشن اپل‌موزیک به دیگر اپلیکیشن‌ها گنجانده شده‌ بود. برای مثال، می‌توان اپل‌موزیک را با اسپاتیفای تعویض کرد.

آی‌او‌اس 15: ویجت‌های تعاملی

اپل امکان اضافه‌کردن ویجت‌ها را در iOS 14 به سیستم‌عامل خود افزود. ولی درحال حاضر، این ویجت‌ها، به خوبی ویجت‌هایی که در سیستم‌عامل اندروید سالهاست شاهدش بوده‌ایم، نیست. چرا که ویجت‌های سیستم‌عامل اپل حالت تعاملی به خود ندارند. طبق شایعات، احتمالا اپل ویجت‌های تعاملی را به آی‌او‌اس اضافه خواهد کرد و کاربران می‌توانند با ویجت‌ها تعامل داشته باشند. برای مثال، تغییر صدا و یا فعال‌کردن ویژگی‌هایی در سیستم‌عامل از طریق ویجت‌ها ممکن خواهد بود. افزون‌بر این، اندازه‌های بیشتری هم برای ویجت‌ها قابل انتخاب خواهد بود. درحال حاضر، ویجت‌ها در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ دیده می‌شوند، اما احتمالا اندازه‌های دیگری هم قابل انتخاب خواهد بود. این بهبودها باعث می‌شود تا ویجت‌ها کاربردی‌تر و سفارشی‌تر شوند.

 

آی‌او‌اس 15: قسمت تنظیمات بازطراحی می‌شوند

 

منوی تنظیمات جایی‌است که تمام تنظیماتی که می‌توان برای گوشی در نظر گرفت قابل مشاهده‌ است. این منو سالهاست که تغییر به‌خصوصی به خود ندیده‌ است و همزمان با اضافه شدن ویژگی‌های جدید و منوهای جدید، از لحاظ بصری در اوضاع خوبی قرار ندارد. بازطراحی این قسمت باعث می‌شود تا این قسمت از سیستم‌عامل هم مانند دیگر قسمت‌ها چشم‌نوار شوند.

آی‌او‌اس 15: صفحه‌نمایش همیشه روشن و صفحه‌قفل جدید

یکی دیگر از شایعات شنیده‌ شده در مورد سری آیفون 13 این است که احتمالا این گوشی‌ها با ویژگی “صفحه‌نمایش همیشه‌ روشن” که پیش‌تر در اپل‌واچ اپل دیده‌بودیم، عرضه خواهند شد. اپل در هنگام فعال بودن این ویژگی نزخ تازه‌سازی صفحه‌نمایش را تا 1 هرتز پایین می‌آورد که این‌کار باعث می‌شود باتری کمتری مصرف شود. البته ویژگی “صفحه‌نمایش همیشه‌روشن” وابسته به سخت‌افزار است و بر روی آیفون‌های قدیمی کاربرد ندارد. با این‌وجود، آی‌او‌اس این تغییر را در خود خواهد دید. اضافه‌بر این، صفحه‌قفل هم تغییراتی به خود خواهد دید تا با ویژگی “صفحه‌نمایش همیشه‌روشن” هماهنگ شود.

آی‌او‌اس 15: دستگاه‌های دریافت‌کننده آپدیت

لیست گوشی‌هایی که iOS 15 را دریافت خواهند کرد:

  • آیفون 12 پرو مکس
  • آیفون 12 پرو
  • آیفون 12
  • آیفون 11
  • آیفون 11 پرو
  • آیفون 11 پرو مکس
  • آیفون 10 اس
  • آیفون 10 اس مکس
  • آیفون 10 آر
  • آیفون 10
  • آیفون 8
  • آیفون 8 پلاس
  • آیفون 7
  • آیفون 7 پلاس
  • آیفون SE
  • آیپاد تاچ (نسل هفتم)

آی‌او‌اس 15: حریم خصوصی

در نسخه آزمایشی 14.5، اپل در مورد حریم‌ خصوصی گام‌های مهمی برداشته‌ است و حتی به‌صورت اتوماتیک اطلاعات وبگردی کاربران را به سرورهای خود منتقل می‌کرد که شبیه به پراکسی بود. این‌کار باعث می‌شود تا چشمان تبلیغ‌کنندگان برروی اطلاعات شما نیفتد و از اطلاعات شما محافظت شود. پس انتظار می‌رود تا در نسخه 15 هم بهبودهایی در زمینه حریم خصوصی به سیستم‌عامل اضافه شود.

ویژگی‌های دیگر iOS 15

تعدادی شایعه در فضای مجازی در حال زمزمه شدن است. مثل تبدیل کردن اپلیکیشن Messages به یک شبکه‌اجتماعی مثل واتساپ. نظر شما در این باره چیست؟

1 در مورد “ویژگی‌های مورد انتظار از iOS 15”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH