اینتل: کارآیی سیستم‌عامل ویندوز برای اجرای‌ بازی‌ها بهتر از مک است

اخیرا پس از آنکه کمپانی اپل برای کامپیوترهای مک جدید خود از به‌کارگیری پردازنده‌های اینتل صرفنظر کرد و در عوض از تراشه اختصاصی خود موسوم به Apple M1 با معماری ARM استفاده کرد؛ روابط میان شرکت‌های اپل و اینتل روبه سردی گذاشته است.

اکنون اینتل تصمیم گرفته تا با جدیت بیش‌تری به توانمندی‌های پلتفرم اپل در مقوله گیمینگ حمله نماید. بر اساس اعلام وبسایت PCGamer شرکت اینتل اخیرا ادعا کرده که کامپیوترهای ویندوزی مجهز به پردازنده‌های این شرکت تجربه گیمینگ بهتری را در مقایسه با کلیه مدل‌های مک‌بوک رقم خواهند زد. کمپانی آمریکایی برای اثبات ادعای خود اعلام کرده که بیش از نیمی از بازی‌های محبوب امروزی روی سیستم‌عامل macOS قابل دسترس نیستند.

اکثر گیمرها نیز صحت ادعاهای اینتل را تائید می‌کنند؛ اما این موضوع هیچ ارتباطی با اینتل ندارد. تقریبا کلیه بازی‌های کامپیوتری با قابلیت اجرا روی معماری x86 ویندوز طراحی شده‌اند و چندین توسعه‌دهنده انگشت‌شمار نیز ورژن‌های x86 سیستم‌عامل‌های macOS و لینوکس را به‌عنوان پلتفرم‌های اضافی مدنظر قرار داده‌اند (ورژن‌های ویندوز، macOS و لینوکس مبتنی بر معماری ARM را در نظر نگیرید).

این پدیده به برتری تراشه‌های تولیدی اینتل هیچ ارتباطی ندارد و همه چیز تماما به سیستم‌عامل ویندوز مربوط می‌شود؛ پلتفرمی که گزینه ترجیحی اکثر استودیوهای تولید بازی به‌شمار می‌رود. مقوله گیمینگ عموما جزو اولویت‌های مهم خریداران کامپیوترهای مک محسوب نمی‌شود. با این‌حال اینتل کماکان به حملات خود علیه اپل ادامه می‌دهد. این شرکت تولیدکننده پردازنده با انتشار یک گراف به مقایسه مک‌بوک پرو 16 اینچی با یک سیستم مجهز به پردازنده Core i5 11400H و پردازنده گرافیکی انویدیا جیفورس RTX 3060 پرداخته است. این نمودار در ادامه قابل رویت است:

این نمودار به مقایسه انواع مختلف بازی‌ها نظیر GRID، War Thunder، Hitman 3 و Far Cry New Dawn پرداخته و در هر نوبت سیستم مجهز به پردازنده اینتل پیروز شده است. در اینجا یک نکته مهم وجود دارد: زیرا مک‌بوک پرو 16 اینچی در عوض استفاده از تراشه M1 مجهز به پردازنده Intel Core i9 9980HK و پردازنده گرافیکی Radeon Pro 5600M است. بنابراین اینتل اساسا اعلام می‌کند که جدیدترین پردازنده این شرکت در مقایسه با CPU قبلی عملکرد بهتری دارد؛ واقعیتی که حقیقتا دور از انتظار نیست. همچنین این موضوع احتمالا در رابطه با کمپانی تولیدکننده GPU نیز صادق خواهد بود.

مقایسه یک دستگاه مک‌بوک مجهز به تراشه M1 با مدل مشابه دارای پردازنده اینتل جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد. در واقع توسعه‌دهندگان شبیه‌ساز Dolphin نسخه بومی این برنامه را برای تراشه Apple M1 منتشر کرده و به مقایسه عملکرد مک‌بوک پرو 2018 مجهز به پردازنده اینتل Core i7 8559U و مدل مجهز به تراشه M1 پرداختند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که شبیه‌ساز بومی در حال اجرا روی مک‌بوک ایر M1 به آسانی ورژن X86 روی مدل قدیمی مک‌بوک پرو را مغلوب می‌کند. در واقع نسخه X86 شبیه‌ساز Dolphin هنگام اجرا از طریق لایه مترجم Rosetta کماکان از مدل قدیمی‌تر مک‌بوک پیشی می‌گیرد.

کماکان انتظار می‌رود که سیستم‌عامل ویندوز پلتفرم منتخب اکثریت قریب به اتفاق گیمرهای رایانه‌ای باشد. بی‌تردید هنگامی‌که توسعه‌دهندگان از فرصت کافی برای ارائه امکانات بومی برخوردار باشند؛ در این‌صورت سخت‌افزار و نرم‌افزار اپل نیز قادر به ایفای مطلوب نقش خود خواهند بود.

2 در مورد “اینتل: کارآیی سیستم‌عامل ویندوز برای اجرای‌ بازی‌ها بهتر از مک است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH