کشورهای گروه 7 بر سر افزایش تعرفه مالیاتی شرکت‌های اپل و گوگل به توافق رسیدند

شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری پس از سال‌ها وقفه اکنون احتمالا بایستی مالیات بیش‌تری را پرداخت نمایند. وبسایت BBC News گزارش می‌دهد که کشورهای گروه 7 (موسوم به G7) به توافقی دست یافته‌اند که بر اساس آن شرکت‌های چندملیتی نظیر اپل، آمازون و گوگل ناچار به پرداخت مالیات بیش‌تری خواهند بود. این توافق‌نامه جدید موجب می‌شود تا شرکت‌ها در محل انجام فعالیت‌های خود مالیات بیش‌تری را پرداخت نمایند؛ مشروط بر این‌که حاشیه سودآوری آن‌ها حداقل معادل 10 درصد باشد.

مالیات جدید روی 20 درصد از میزان سود کسب شده (مازاد بر رقم فوق) اعمال می‌شود. همچنین به منظور جلوگیری از تبدیل شدن کشورها به پناهگاه‌های امن مالیاتی حداقل نرخ مالیات شرکت‌ها معادل 15 درصد در نظر گرفته شده است.

به گفته جانت یلن؛ وزیر خزانه‌داری آمریکا به‌نظر می‌رسد که تعرفه مالیاتی جدید جایگزین مالیات مربوط به خدمات دیجیتالی در کشورهایی نظیر بریتانیا خواهد شد. هر 2 شرکت آمازون و گوگل ادعا کرده‌اند که از این قرارداد به‌عنوان اقدامی در راستای مدرن‌سازی استقبال می‌کنند. بعلاوه کمپانی آمازون اعلام کرده که این تصمیم موجب افزایش ثبات مالیات بین‌المللی خواهد شد.

این اقدام می‌تواند نرخ پایه مالیات برای کمپانی‌هایی که به منظور به حداقل رساندن هزینه‌های خود به ایرلند و سایر کشورها پناه برده‌اند را افزایش دهد. این پدیده موجب خوشنودی کشورهایی خواهد شد که اکنون مدت‌هاست صنعت فناوری را به محروم نمودن آنها از درآمد موردنیاز خود خصوصا در ایام شیوع فراگیر بیماری کووید 19 متهم می‌کنند. اکنون مدتی است که شرکت‌های مختلف از افزایش تعرفه‌های این چنینی استقبال می‌کنند؛ اما توافق گروه G7 افزایش اخیر تعرفه مالیاتی را مطلوب‌تر و قابل‌قبول‌تر می‌کند.

زمان و نحوه اجرای این تغییرات مقوله‌ای کاملا متفاوت است. خبر خوب برای بسیاری از کشورها این‌که توافق فوق در اجلاس گروه 20 (موسوم به G20) طی ماه جولای به شکلی گسترده‌تر به بحث گذاشته می‌شود. با این‌حال هیچ تضمینی وجود ندارد که کشورهای دیگر از جمله چین و روسیه با آن موافقت نمایند. بعلاوه زمان‌بندی نیز یک موضوع حائز اهمیت است. تغییر شکل قوانین مالیاتی در کشورهای مختلف احتمالا سال‌ها زمان خواهد برد. به هرحال بیانیه گروه 7 هر قدر که تاثیرگذار باشد؛ تنها آغازگر مسیری طولانی خواهد بود.

2 در مورد “کشورهای گروه 7 بر سر افزایش تعرفه مالیاتی شرکت‌های اپل و گوگل به توافق رسیدند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH