مایکروسافت از سیستم‌عامل ویندوز 11 با طراحی و منوی استارت جدید رونمایی کرد

روز گذشته شرکت مایکروسافت نام ورژن بعدی سیستم‌عامل ویندوز خود را رسما تائید کرد. بر این اساس پلتفرم جدید با نام ویندوز 11 منتشر خواهد شد. بدین‌ترتیب پس از ماه‌ها گمانه‌زنی بالاخره از نسخه جدید سیستم‌عامل مایکروسافت رونمایی شد. ساده‌سازی رابط کاربری ویندوز، فروشگاه جدید ویندوز و اصلاحات اعمال شده در زمینه کارآیی و مولتی تسکینگ مهم‌ترین نقاط تمرکز در ویندوز 11 به‌شمار می‌روند. بعلاوه ویندوز 11 برای نخستین بار از قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند.

بازطراحی منوی استارت و به‌روزرسانی دکمه Start نخستین تحول قابل رویت در ویندوز 11 قلمداد می‌شود. هر 2 مولفه فوق در قسمت مرکزی Taskbar قرار دارند. این رابط کاربری با نمونه پیش‌تر رویت شده در ویندوز 10X شباهت بسیار زیادی دارد. پروژه ویندوز 10X در ابتدا برای دستگاه‌های مجهز به نمایشگر دوگانه تدارک دیده شده بود؛ اما مایکروسافت نهایتا از پیگیری آن صرفنظر کرد. بسیاری از دستاوردهای مایکروسافت در زمینه رابط کاربری ویندوز 10X اکنون در ویندوز 11 نیز ظاهر شده‌اند.

منوی استارت جدید فاقد کاشی‌های زنده (Live Tiles) است؛ مشخصه‌ای که نخستین بار در سیستم‌عامل ویندوز 8 معرفی شد. اکنون طراحی منوی استارت به لانچر معمولی رویت شده در Chrome OS یا اندروید شباهت بیش‌تری دارد. در این قسمت اپلیکیشن‌ها، اسناد اخیرا به‌کارگیری شده و یک اینترفیس مجزا برای جستجو به چشم می‌خورند. قرارگیری منوی استارت در قسمت مرکزی Taskbar به وضوح نشان‌دهنده تاثیرپذیری ویندوز 11 از سیستم‌عامل‌های macOS و Chrome OS است. بعلاوه در ویندوز 11 از زوایای گردی استفاده شده که نمونه مشابه آن‌ها پیش‌تر در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

پانوس پانای؛ ریاست واحد ویندوز در شرکت مایکروسافت می‌گوید: “تیم توسعه‌دهنده ویندوز در رابطه با تمامی جزئیات وسواس به خرج داده است.” بعلاوه ویندوز 11 دارای حالات تاریک و روشن به‌روزرسانی شده بوده و این حالات در ورژن جدید ویندوز بسیار بهتر و چشم‌نوازتر به‌نظر می‌رسند.

طرح‌بندی سریع در ویندوز 11

بعلاوه مایکروسافت از مشخصه جدیدی موسوم به Snap Layouts بهره گرفته است. این مشخصه امکان تغییر سریع چیدمان برنامه‌ها با حالات مختلف مورد پشتیبانی توسط ویندوز 11 را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین ورژن جدید سیستم‌عامل ویندوز به لطف وجود مشخصه‌ای با نام Snap Group قادر به یادآوری محل ذخیره‌سازی اپلیکیشن‌های کاربر خواهد بود. به‌نظر می‌رسد که این قابلیت، راهکاری مفید جهت پشتیبانی از چندین نمایشگر و اطمینان از اجرای برنامه‌ها روی نمایشگر صحیح است. این مشخصه هنگام اتصال لپ‌تاپ به یک نمایشگر یا اتصال کامپیوتر دسکتاپ سنتی به چندین مانیتور مختلف مفید واقع خواهد شد.

ویندوز 11 بر مقوله کارآیی تمرکز ویژه‌ای دارد. به‌روزرسانی‌های ویندوز 40 درصد کوچکتر و کارآمدتر شده است. دریافت این آپدیت‌ها اکنون در پس‌زمینه انجام می‌شود. این پدیده بدان معناست که دریافت به‌روزرسانی ویندوز 11 برای کاربران مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

Microsoft Teams در ویندوز 11

کمپانی در صدد ادغام مستقیم Microsoft Teams با ویندوز 11 برای مصرف‌کنندگان است. Teams مستقیما در Taskbar ادغام شده و به کاربران ویندوز 11 امکان می‌دهد تا با دوستان، اعضای خانواده یا همکاران خود تماس بگیرند. بدیهی است که این اقدام یک گام بزرگ در جهت فاصله گرفتن از اسکایپ است. این سرویس به‌عنوان بخشی از سیستم‌عامل ویندوز 10 ارائه شد. همچنین اکنون یک دکمه عمومی Mute نیز در سیستم تعبیه شده است. بنابراین اکنون کاربران به‌راحتی می‌توانند صدای میکروفون را در تمامی برنامه‌ها قطع نمایند.

ویجت‌های ویندوز و ژست‌های لمسی نیز بخش بزرگی از ویندوز 11 به‌شمار می‌روند. ویجت‌ها نیز دارای فید شخصی‌سازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. این مشخصه بر پایه ویجت‌های معرفی شده در ویندوز 10 طراحی شده است. این ویجت‌ها از سمت چپ ویندوز 11 به‌صورت اسلاید کشیده شده و می‌تواند به حالت تمام‌صفحه تبدیل شود. ویجت‌های داخلی شامل خبرخوان، وضعیت آب‌وهوا و نقشه هستند.

نکته جالب‌توجه اینکه این ویجت‌ها یکی از مشخصه‌هایی هستند که کاربران ویندوز 11 می‌توانند مستقیما با تولیدکنندگان آن‌ها ارتباط برقرار نمایند. مایکروسافت همچنین ژست‌های قابل استفاده روی تبلت‌ها و اهداف لمسی را بهبود بخشیده است. ویندوز 11 در عوض قابلیت تغییر حالت به مد تبلت امکان لمس آسان سیستم‌عامل را فراهم می‌کند.


در کنار این موارد شاهد بهبود قابلیت‌های تایپ صوتی و دست‌نویس هستیم. ویندوز 11 در صورت به‌کارگیری برخی قلم‌های خاص از قابلیت ارائه بازخورد لرزشی نیز پشتیبانی خواهد کرد. این پدیده احتمالا به‌معنای معرفی سخت‌افزارهای جدید با قابلیت پشتیبانی از تغییرات استایلوس در ویندوز 11 خواهیم بود.

ایکس‌باکس بخش بزرگی از مایکروسافت است و سارا باند؛ مدیرعامل ایکس‌باکس اخیرا پیرامون بازی‌های رایانه‌ای در ویندوز 11 توضیحاتی ارائه نموده است. حالت Auto HDR یکی از مشخصه‌های موجود در کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و S بوده و هم‌اکنون در ویندوز 11 نیز قابل دسترس است. کاربران در صورت استفاده از نمایشگر HDR با فعال‌سازی مشخصه Auto HDR قادر به افزودن طیف دینامیکی بالا به طیف گسترده‌ای از بازی‌های DirectX 11 و DirectX 12 خواهند بود.

اپلیکیشن جدید ایکس‌باکس در ویندوز 11

مایکروسافت همچنین وعده داده که سرعت و عملکرد ویندوز 11 ارتقاء یافته است. DirectStorage یکی از مشخصه‌های بزرگ ایکس‌باکس سری ایکس و S به‌شمار رفته و اکنون در ویندوز 11 قابل دسترس است. مشخصه DirectStorage به منظور افزایش سرعت بارگذاری بازی‌ها در ویندوز 11 به آخرین نسل از درایوهای NVMe احتیاج خواهد داشت. توسعه‌دهندگان بازی‌ها نیز به منظور بهبود زمان بارگذاری بازی‌ها بایستی نسبت به فعال‌سازی این فناوری اقدام نمایند. اکنون شرکت مایکروسافت چند ماهی است که مشغول تست اپلیکیشن جدید ایکس‌باکس است و به لطف همین موضوع سرویس Xbox Game Pass با ویندوز 11 ادغام شده است. همچنین مشخصه xCloud نیز با اپلیکیشن ایکس‌باکس یکپارچه شده است. بنابراین کاربران قادر به اجرای بازی‌ها از طریق فضای ابری مایکروسافت خواهند بود.

اپ استور جدید ویندوز 11 با برنامه‌های اندرویدی

نهایتا فروشگاه جدید و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی روی ویندوز یکی از بزرگترین تحولات در ویندوز 11 محسوب می‌شود. فروشگاه مایکروسافت بازطراحی شده و اکنون از تعداد زیادی برنامه که پیش‌تر معمولا در اپ استور ویندوز قابل دسترس نبودند؛ میزبانی می‌کند. تعدادی از این اپلیکیشن‌ها شامل Adobe Creative Suite و برنامه‌هایی نظیر تیک‌تاک و اینستاگرام است.

توسعه‌دهندگان می‌توانند از موتورهای تجاری خود استفاده کنند و مایکروسافت مانع از انجام این‌کار نخواهد شد. همچنین توسعه‌دهندگان حتی در صورت تمایل می‌توانند از سیستم پرداخت اختصاصی خود بهره‌برداری نمایند. به گفته ساتیا نادلا؛ مدیرعامل مایکروسافت این شرکت همواره حامی استقلال تولیدکنندگان بوده است.

یکی از مهم‌ترین خبرها اینکه ویندوز 11 قادر به اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی خواهد بود. در این راستا شرکت مایکروسافت با کمپانی‌های اینتل و آمازون همکاری نموده و ویندوز 11 برای تحقق این مهم از فناوری Intel Bridge بهره گرفته است. مایکروسافت نشان داده که تیک‌تاک و سایر اپلیکیشن‌های اندرویدی در کنار برنامه‌های ویندوزی در حال اجرا روی ویندوز 11 هستند. کمپانی به‌دنبال اشتراک‌گذاری جزئیات بیش‌تر در این زمینه طی ماه‌های آینده است.

زمان عرضه ویندوز 11 هنوز اعلام نشده است؛ اما مایکروسافت وعده داده که کاربران ویندوز 10 در ایام تعطیلات پیش رو قادر به دریافت به‌روزرسانی ویندوز 11 به‌صورت کاملا رایگان خواهند بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها ویندوز 11 به‌همراه سخت‌افزارهای مناسب جهت اجرای این سیستم‌عامل در حوالی ماه اکتبر منتشر خواهند شد.

2 در مورد “مایکروسافت از سیستم‌عامل ویندوز 11 با طراحی و منوی استارت جدید رونمایی کرد”

  1. اولش همش تعریف و تمجیده
    بعدش تو کار مشکلات خودشونو نشون میدن
    و ابدیت بعد از ابدیت ….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH