اختتامیه مسابقات رباتیک فیراکاپ کشور با میزبانی دی‌جی نکست برگزار شد

نهمین دوره مسابقات کشوری فیراکاپ با میزبانی و حمایت دی‌جی‌ نکست، پس از وقفه‌ای دوساله برگزار شد. این مسابقات که امسال در سوله دی‌جی نکست در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد، با حضور 17 تیم انجام پذیرفت که با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌هایی که برای بیزینس‌های مختلف ایجاد شده است، امری قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسید.

روز گذشته اختتامیه نهمین دوره مسابقات کشوری فیراکاپ آزاد ایران با میزبانی و حمایت دی‌جی نکست و پس از وقفه‌ای دوساله برگزار گردید. کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران، نماینده رسمی فعالیت‌های فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی‌ (فیرا) در کشور است، هر ساله مسابقات رباتیک در سطح جهانی در یکی از کشورهای فیرا برگزار می‌شود و هر کدام از کشورهای عضو در این فدراسیون نیز به صورت سالانه مسابقات داخلی در سطح کشور خودشان برگزار می‌کنند، ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و مسابقات فیراکاپ هر ساله در کشور، میزبان ایده‌ها و دانش نوجوانان و جوانان نخبه در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک است.

امسال مسابقات از 2 تا 4 تیرماه در سوله دی‌جی نکست در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد و در پایان گروه‌های برتر معرفی شدند. مسابقات این دوره فیراکاپ به دلیل شیوع ویروس کرونا با تعداد گروه‌های کمتری نسبت به دوره‌های پیشین برگزار شد و تعداد تیم‌ها از 75 تیم در دوره گذشته به 17 تیم در این دوره تقلیل یافت.
محمد اسماعیلی، دبیر اجرایی مسابقات در گفتگویی با خبرنگار آی‌تی‌رسان در خصوص شرایط برگزاری این دوره از مسابقات کشوری فیراکاپ آزاد اعلام کرد:

تا به حال 9 دوره مسابقات فیراکاپ آزاد کشور برگزار شده که آخرین دوره آن به سال 1397 در نمایشگاه بین‌المللی برمی‌گردد، اما امسال با توجه به شرایط کرونا امکان برگزاری مسابقات به صورت حضوری وجود نداشت و تصمیم بر این شد که لیگ‌هایی که می‌توان مسابقات‌شان را به صورت مجازی در محیط شبیه‌سازی شده انجام داد را به صورت مجازی برگزار کنیم. مسابقات امسال در دو لیگ برگزار می‌شود، یک لیگ خودروهای خودران، که کاملاً به‌صورت مجازی در نرم‌افزار شبیه‌ساز که توسط کمیته ملی رباتیک طراحی شده، برگزار می‌شود. لیگ دوم هم لیگ نوآوری و کسب‌وکار هست که امسال در فضای دی‌جی نکست میزبان آن هستیم.

گروه‌های برتر را به شتاب‌دهندگان و صنعت معرفی می‌کنیم

دبیر اجرایی مسابقات کشوری فیراکاپ آزاد در خصوص روند برگزاری این مسابقات توضیح داد:

فلسفه لیگ نوآوری و کسب‌وکار بر این اساس نهاده شده که تیم‌هایی که هر محصول یا ایده‌ای در حوزه‌های مرتبط با بحث فناوری، تکنولوژی و به‌صورت تخصصی‌تر در حوزه‌های رباتیک، اتوماسیون و هوش مصنوعی داشته باشند، محصولشان را در قالب یک پروژه به تیم داوران ما معرفی می‌کنند و ارائه‌ای از محصولشان خواهند داشت، بر همین اساس نیز محصول و المان‌های مختلفی که در نظر گرفته شده، امتیازبندی می‌شود و رتبه‌بندی نهایی صورت می‌گیرد.

محمد اسماعیلی

محمد اسماعیلی با اشاره به اهداف برگزاری این دوره از مسابقات فیراکاپ بیان کرد:

ما به دنبال آن هستیم تا به بچه‌هایی که به این حوزه علاقه‌مندند و دارای ایده و محصول هستند اما نمی‌توانند این ایده و محصول را به تولید انبوه برسانند کمک کنیم، زیرا مسابقات فیرا هم بازدید خوبی دارد و هم ارتباط‌هایی میان کمیته ملی و شتاب‌دهنده‌ها و صنعت به وجود می‌آید، به این ترتیب ما می‌توانیم ایده‌ها و محصولاتی که در مسابقات رتبه و مقام برتر را کسب می‌کنند یا می‌دانیم که می‌توانند خروجی خوبی داشته باشند را به شتاب‌دهنده‌ها و صنعت متصل کنیم و تا رسیدن محصول به تولید انبوه، همراه‌شان باشیم.

با توجه به شیوع کرونا، فیلترها سخت‌تر و شرکت کنندگان کمتر شدند

اسماعیلی در پاسخ به خبرنگار آی‌تی‌رسان در خصوص شرایط برگزاری این دوره مسابقات فیراکاپ با توجه به شیوع ویروس کرونا و تفاوت‌های این دوره با دوره‌های قبلی گفت:

مسابقات ما هرساله در سطح گسترده‌ای برگزار می‌شد، آخرین دوره مسابقات حضوری ما سال 97 حدود 200 هزار و 300 شرکت‌کننده داشت. اما برای امسال در ابتدا تصمیم گرفتیم تا مسابقات را به بخش‌های کوچک تقسیم کنیم تا تجمع کمتر شود. همچنین در سالیان گذشته تیم‌هایی که علاقه‌مند بودند، تایید فنی می‌شدند و می‌توانستند در مسابقات شرکت کنند اما امسال برای پذیرش گروه‌ها فیلترهای بیشتری گذاشته شد تا تعداد تیم‌ها کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد:

در نهایت برای مسابقات حضوری، به‌دلیل شرایط کرونا ما تنها 17 تیم را تایید نهایی کردیم و این درحالی است که آخرین مسابقات ما در همین لیگ 75 تیم شرکت‌کننده داشت. ما تصمیم گرفتیم شرایط را به سمتی ببریم که کیفیت تیم‌هایی که به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند، افزایش پیدا کند. به این ترتیب در این دوره فیلترهای سخت‌تری برای ورود تیم‌ها به مسابقات در نظر گرفتیم و تیم‌ها پس از تایید مدارک فنی و حضور در جلسه راستی‌آزمایی کمیته فنی، انتخاب شدند.

همکاری دیجی نکست و مسابقات فیراکاپ

دبیر اجرایی مسابقات فیراکاپ در خصوص همکاری و همراهی این مسابقات با دی‌جی نکست اعلام کرد:

امسال اولین دوره‌ای هست که ما با دی‌جی نکست همکاری داریم زیرا مسیر و اهداف کمیته ملی رباتیک و دی‌جی‌ نکست یکسان است. هر دو بخش به دنبال آن هستند که تیم‌های دارای پتانسیل بتوانند خودشان را نشان دهند و خداراشکر تا حالا خروجی خوبی هم از این مسابقات گرفته‌ایم. تلاش داریم تا بعد از اتمام مسابقات از ایده‌ها و محصولات برتر حمایت کنیم، همچنین این تیم‌ها را به مراکزی که توانایی تولید انبوه ایده‌ها را دارند، معرفی خواهیم کرد.

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌تی‌رسان در خصوص سطح کیفی این دوره از مسابقات و تفاوت کیفیت تیم‌ها با توجه به تاخیر دوساله در برگزاری مسابقات فیراکاپ توضیح داد:

طبیعتاً کرونا تاثیرگذار است، در سال‌های گذشته بچه‌ها به‌صورت تیمی می‌توانستند کار کنند و از طرفی فضای دانشگاه‌ها و مدارس در اختیار ما بود اما امسال این امکانات وجود نداشت. با این وجود خداراشکر سطح محصولات و تیم‌هایی که به مرحله نهایی رسیدند، واقعا خوب بود و ما خودمان به‌عنوان مسئولین برگزاری مسابقات، از سطح کیفی تیم‌ها راضی بودیم.

وی در خصوص ایده‌های برتر این دوره از مسابقات گفت:

امسال تیم‌های بسیار مستعدی در مسابقات حضور داشتند، به‌عنوان مثال تیمی ویلچر هوشمند طراحی کرده است که در حوزه سلامت استفاده می‌شود، یک ربات دستیار پرستار داریم که به بیماران رسیدگی می‌کند، همچنین یک دستگاه تولید نان هوشمند داریم که مکانیزه ا‌ست و کاملا هوشمند کارش رو انجام می‌دهد.

محصولات به حوزه سلامت متمایل شده است

محمد اسماعیلی در پاسخ به این سوال که چرا اکثر شرکت کنندگان در حوزه سلامت کار کردند و آیا محدودیت موضوعی وجود داشته با خیر توضیح داد:

خیر، مسابقات فیراکاپ در دوره‌های گذشته مسئله‌محور بوده یعنی یک مسئله‌ای مشخص می‌شد و دوستان علاقه‌مند به آن حوزه ایده‌ها و محصولاتشان را برای شرکت در این مسابقه ارائه می‌دادند، ولی امسال محدودیتی تعیین نشد اما با توجه به شرایط کرونا و شرایط جامعه، اکثر ایده‌ها در حوزه‌های سلامت و بهداشت بود.

در ادامه در گفتگو با چند گروه شرکت کننده، با محصول آنها آشنا شدیم. محمد حسین عبادی، مسئول یکی از گروه‌ها در خصوص محصولی که با خود به مسابقات آورده بودند، توضیح داد:

ما حدود یک سال و نیم هست که بر روی موضوع ویلچر هوشمند کار می‌کنیم، ویلچر هوشمند با دستور صوتی و انواع مختلف پردازش‌های تصویری می‌تواند به حمل و نقل فرد معلول کمک کند. این ویلچر برای افرادی طراحی شده که کمتر از 90 درصد معلولیت دارند و می‌توانند صحبت کنند و با دستورات صوتی ویلچر را هدایت کنند، حتی معلول قادر است مقصد خود را نام ببرد و ویلچر با اتصال به اپلیکیشن موبایلی و دریافت مختصات مقصد، فرد را به محل تعیین شده ببرد. در بالای این ویلچر یک دوربین قرار که قادر به تشخیص حرارت بدن است و حتی در تاریکی مطلق، وجود افراد در مقابل خود را تشخیص می‌دهد، این قابلیت برای آن طراحی شده که در بیمارستان‌ها، ویلچر، پرستار را تشخیص داده و او را تا مقصد دنبال کند. ما برای این ویلچر کلاهی نیز طراحی کردیم که سال آینده آن را به مسابقات می‌آوریم، آن کلاه برای معلولیت‌های بیش از 90 درصد است و می‌تواند ذهن افراد یا حرکت چشم آن‌ها را تشخیص دهد و بدون نیاز به فرمان صوتی، حرکت کند.

یکی از گروه‌های برتر دیگر این مسابقات، ربات کمک پرستار را طراحی کردند که در انجام وظایف روزانه پرستاران به آن‌ها کمک می‌کند، مسئول گروه هیرو اورب، طراح این ربات، در خصوص ربات کمک پرستار توضیح داد:

ما حدودا سه سال است که بر روی این پروژه کار می‌کنیم و تا 6 ماه آینده نسخه نهایی آن در برخی بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نسخه نهایی این ربات 90 سانتی‌متر ارتفاع دارد و می‌تواند ضربان قلب، اکسیژن خون، فشار و دمای بدن بیمار را اندازه گیری کند و نتیجه را به سرور یا اپلیکیشن و یا هر راه و هر مقصد دیگری که تعیین شده، ارسال کند. برنامه داریم تا وظایف دیگری مانند نوار قلب، نوار استرس و نوار مغز نیز به ربات اضافه کنیم. این ربات به یک اپلیکیشن موبایلی متصل می‌شود و در آن پرستاران می‌توانند وظایف مختلف را برای ربات تعیین کنند و ربات آن وظایف را در زمان مقرر انجام می‌دهد. این ربات همچنین با نور UV محیط اطراف خودش را ایزوله و ضدعفونی می‌کند.

مسئول یکی از گروه‌های دیگر با نام C3DP در خصوص محصولی که به مسابقات آورده بودند، گفت:

ما یک پرینتر سه‌بعدی متحرک استوانه‌ای که برای کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد را به مسابقات آورده‌ایم، حدود یک سال است که بر روی این محصول کار می‌کنیم. این ربات می‌تواند مانند پرینترهای پلیمری، یک ساختمان را در عرض کمتر از 24 ساعت تولید کند. تفاوت این پرینتر با مدل‌های پلیمری آن است که مدل ما می‌تواند در حجم بیشتر، با ضخامت بالاتر و با تنوع متریال بهتر ساختمان را تولید کند؛ همچنین این دستگاه قدرت پرینت محصولاتی با ابعاد بسیار بزرگ‌تر از خودش را دارد که یک مزیت محسوب می‌شود.

دی‌جی‌ نکست پس از میزبانی این مسابقات، در 2 مرداد کمپ تابستانی 1400 خود را برپا می‌کند و میزبان علاقه‌مندان و متخصصین در زمینه هوش مصنوعی خواهد بود.

3 در مورد “اختتامیه مسابقات رباتیک فیراکاپ کشور با میزبانی دی‌جی نکست برگزار شد”

  1. با افتخار از تیم هیرو اورب هستم و ربات کاملا ایرانیه تماما توسط دست خودمون طراحی و ساخته شده جز تعدادی از ماژول ها و قطعات که خب ایران تولید کننده نیست و درضمن ساخت یه ربات کار راحتی نیست?
    هیرو قراره انقلاب کنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH