تمام آنچه که در مورد سری گوشی‌های هوشمند آیفون 13 می‌دانیم

اگرچه هنوز چند ماه تا عرضه سری آیفون 13 اپل زمان باقی است، اما شایعات زیادی در مورد ویژگی‌ها و قابلیت‌های تلفن‌های هوشمند 2021 این کمپانی وجود دارد. در این نوشته، همه‌ آنچه که در حال حاضر درباره سری آیفون 13 می‌دانیم جمع آوری شده است.

آخرین شایعات پیرامون سری آیفون 13 اپل

– یکی از متخصصان حوزه گوشی‌های هوشمند به نام Ming-Chi Kuo اذعان نموده است که دوربین‌های فوق گسترده گوشی‌های هوشمند 13 پرو و 13 پرو‌مکس از قابلیت فوکوس خودکار بهره می‌برند.

– عکسی از ماکت خانواده آیفون 13 توسط یکی از خبرنگاران به اشتراک گذاشته شده که برخی تغییرات مهم در طراحی این اسمارت‌فون‌ها را نسبت به مدل‌های سال گذشته به نمایش می‌گذارد.

– در تصاویر جدید منتشر شده در رسانه‌ها، ناچ کوچک‌تر، دوربین بزرگ‌تر و همچنین تغییراتی در طراحی جدید آیفون 13 پرو مشاهده شده است.

– منبعی آگاه خبر از عرضه احتمالی آیفون 13 در تاریخ 24 سپتامبر داده است.

– گفته می‌شود تولید تراشه A15 Bionic که قلب تپنده آیفون 13 بوده، در ماه مه آغاز شده است.

تاریخ عرضه آیفون 13 اپل

با اینکه رویداد آیفون 13 قرار است در روز 14 سپتامبر برگزار شود، اما طبق اخبار مطرح شده تاریخ عرضه آن روز 24 سپتامبر خواهد بود. این تاریخ‌ها با توجه به این واقعیت اذعان می‌شوند که اپل هر ساله در ماه سپتامبر رویداد رونمایی از اسمارت‌فون‌های جدید خود را برگزار می‌کند.

تنها مورد استثنا در این رابطه در سال گذشته اتفاق افتاد که به دلیل چالش‌های پیش‌بینی نشده‌ای (برای ویروس کرونا) که بر سر راه تولید و حمل و نقل قرار گرفت، عرضه آیفون جدید به تاخیر افتاد. چالش‌های اپل که سال گذشته با آن دست به گریبان بود علاوه بر فرآیندهای اصلی و اساسی بود که شرکت‌ها برای عرضه یک محصول باید از آن عبور کنند. در حال حاضر هیچ دلیلی برای تأخیر در عرضه آیفون 13 وجود ندارد.

قیمت آیفون 13 اپل

قیمت اسمارت‌فون آیفون 13 حدود 799 دلار برآورد می‌شود. گفته شده است که اپل قصد دارد تولید آیفون در هند را افزایش دهد و حدود 20٪ از تولید آیفون خود را به خارج از چین منتقل کند. البته هنوز مشخص نیست که آیا این تصمیمات تاثیری در قیمت آیفون‌های آینده خواهند داشت یا خیر. در حال حاضر، شواهدی دال بر تغییر عمده در قیمت آیفون‌های آینده وجود ندارد. قیمت سری آیفون 13 احتمالاً مشابه سری آیفون 12 خواهد بود که در جدول زیر قابل مشاهده است:

نام آیفون 13 اپل

آیفون 13 یا آیفون 12S؟ گفته شده که اپل ممکن است آیفون بعدی را به جای “آیفون 13″، “آیفون 12S” بنامد. علت این موضوع نیز تغییرات جزئی اسمارت‌فون جدید اپل نسب به نسخه قبلی خود بیان می‌شود. عدد 13 نیز در برخی کشورها عددی بد‌یمن تلقی می‌شود که می‌تواند در مورد نحوه نامگذاری محصول جدید اپل نقش داشته باشد.

با این حال، در حال حاضر هیچ خبر رسمی و یا غیر‌رسمی در مورد صحت این ادعا وجود ندارد. بنابراین احتمالا می‌توان انتظار داشت که نام این سری “آیفون 13” باشد.

دوربین آیفون 13 اپل

طبق اظهارات یک تحلیلگر حوزه موبایل به نام Ming-Chi Kuo، دوربین فوق عریض آیفون 13 دارای گشودگی دیافراگم f/1.8 و همچنین از نوع 6P (لنز شش بخشی) خواهد بود. وی همچنین بیان داشته است که دوربین‌های فوق عریض اسمارت‌فون‌های 13 پرو و 13 ​​پرو‌مکس از فوکوس خودکار بهره می‌برند.

آیفون 13 اپل

انتظار می‌رود که ماژول دوربین نسل جدید گوشی‌های هوشمند اپل، به غیر از اندکی افزایش در ابعاد، نسبت به ماژولی که در آیفون 11 و آیفون 12 به کار گرفته شد، تغییر زیادی به خود نخواهد دید. احتمالاً دوربین بزرگنمایی به مجاورت دوربین اصلی و بالای دوربین فوق عریض مذکور باز خواهد گشت.

در دسامبر سال 2020، رسانه‌های کره‌ای شایعاتی مبنی بر اینکه اپل اجزای بزرگنمایی پریسکوپ آیفون را از سامسونگ تهیه می‌کند‌، تصدیق نمودند. با این حال انتظار می‌رود نتایج حاصل از این مشارکت تا قبل از معرفی آیفون 14 دیده شود.

در تاریخ 9 ژانویه 2021، گزارشی براساس اطلاعات مربوط به زنجیره تأمین مدعی شد که دوربین آیفون 13 به‌روزرسانی می‌شود و تنظیمات FaceID به‌روز شده به آن افزوده می‌گردد. گفته می‌شود که این به‌روزرسانی دوربین، شامل یک دوربین TrueDepth باریک‌تر خواهد بود که به‌طور بالقوه می‌تواند به‌معنای تعبیه شدن ناچ کوچک‌تر در قسمت فوقانی نمایشگر آیفون 13 نیز باشد.

گزارش بعدی (2 فوریه 2021) از سوی تحلیلگران وب‌سایت Barclays منتشر گردید که خبر از ارتقا دوربین اصلی برای کل خانواده آیفون 13 اپل داد. اذعان شده است که این به‌روزرسانی به ویژه قابلیت‌های دوربین فوق عریض را بهبود خواهد بخشید. آیفون 13، آیفون 13 مینی، 13 پرو و ​​13 پرو‌مکس احتمالا از یک دوربین فوق عریض با گشودگی دیافراگم f/1.8 برخوردار خواهند بود که برتری خوبی نسبت به گشودگی دیافراگم f/2.4 در سری آیفون 12 دارد. همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، این مسئله پیش از این نیز توسط Kuo پیش‌بینی شده بود.

اپل همچنین ممکن است قابلیتی موسوم به عکاسی نجومی را ارائه نماید که با این قابلیت قادر خواهید بود که از آسمان شب، ستاره‌ها و ماه، عکس‌های واضحی بگیرید.

افزوده شدن قابلیت ضبط ویدئو در حالت پرتره نیز توسط منابع بسیاری ذکر شده است. گزارش شده که پس از ضبط ویدیو در حالت پرتره، کاربران می‌توانند عمق میدان فیلم را به دلخواه خود تغییر دهند. این افکت می‌تواند به دلخواه کاربر، اشیا پس زمینه یا پیش زمینه را تار نماید.

همه مدل‌های آیفون 13 دارای اسکنر LiDAR خواهند بود. افزون بر این، شایعات حاکی از آن است که آیفون 13 پرو‌مکس و آیفون 13 مینی قاب دوربین برجسته‌تر و همچنین سنسورهای بزرگتری خواهند داشت که البته به طور منطقی می‌توان انتظار داشت در همه مدل‌های آیفون 13 اینگونه باشد.

فضای ذخیره‌سازی آیفون 13 اپل

در مورد گزینه‌های ذخیره‌سازی آیفون 13، گمانه زنی‌هایی مبنی بر افزایش دو برابری ظرفیت ذخیره سازی از 512 گیگابایت در اسمارت‌فون‌های سال گذشته به 1 ترابایت برای آیفون 13 مطرح شده است. یکی دیگر از گزارش‌های منتشر شده در این مورد مدعی شد که حداقل مدل‌های آیفون 13 پرو و 13 پرو‌مکس دارای گزینه ذخیره‌سازی 1 ترابایت خواهند بود.

طراحی آیفون 13 اپل

تغییرات طراحی آیفون 13، به طور خلاصه:

  • عرض ناچ کوچکتر است
  • ماژول دوربین کمی بزرگتر است
  • چینش دوربین در مدل‌های آیفون 13 و مینی مورب است
  • ضخامت تمام مدل‌ها حدود 0.26 میلی متر کاهش یافته است

آیفون 13

انتظار می‌رود سری آیفون 13 دارای ناچ کوچک‌تر بوده که طراحی مسطح مشابه مدل‌های سال گذشته داشته باشد.

در اواخر ماه مارس، عکسی منتشر شد که پنل شیشه‌ای سری آیفون 13 را نشان می‌دهد. نکته قابل مشاهده در این عکس، ابعاد ناچ سری آیفون 13 است که حداقل عرض کوچکتری نسبت به نسخه پیشین کمپانی اپل خواهد داشت. گزارش دیگری نیز در ماه آپریل منتشر شد که رندرهای CAD نمایشگر آیفون 13 مینی را ارائه کرد. تصاویر مذکور سری آیفون 13 را با ناچ کوچک‌تر و موقعیت متفاوت دوربین پشتی آنها به تصویر کشیده بود.

در اواسط ماه فوریه، شایعاتی منتشر شدند که اذعان نمودند آیفون 13 دارای پنل پشتی مات و نرم بوده و شکل بافت آن به گونه‌ایست که در دست گرفتن این گوشی‌های هوشمند را راحت‌تر خواهد کرد. در داخل آیفون 13 نیز از آهن‌رباهای قوی‌تری برای لوازم جانبی MagSafe استفاده خواهد شد.

مطابق گزارش قبلی منتشر شده در تاریخ 9 ژانویه که به آن اشاره شد، تمام مدل‌های آیفون 13، به علت ابعاد باتری بزرگ‌تر خود، 0.26 میلی‌‌متر ضخیم‌تر از آیفون‌های نسل قبل هستند.

در تاریخ 15 ژانویه، گزارشی در وب‌سایت Bloomberg اذعان نمود که آیفون 13 به یک حسگر اثر انگشت Touch ID زیر پنل صفحه‌نمایش خود مجهز شده است. مدتی است که حسگرهای اثر انگشت زیر نمایشگر در تلفن‌های اندرویدی تعبیه شده است. از طرفی دیگر با توجه به اینکه بسیاری از کاربران به دلیل همه‌گیری کرونا ملزم به استفاده از ماسک هستند و Face ID را گزینه‌ای پر‌دردسر و دست‌و‌پا‌گیر می‌دانند، بازگشت Touch ID به سری جدید اسمارت‌فون‌های اپل قابل قبول به نظر می‌رسد. با این حال، احتمال دارد که چنین ویژگی در عوض برای سری آیفون 14 در نظر گرفته نشود.

برخی از ایده‌پردازان بیان داشته‌اند که آیفون 13 می‌تواند اولین آیفون بدون پورت باشد و شارژ آن نیز به صورت بی‌سیم و از طریق MagSafe صورت خواهد گرفت. در اواخر ماه فوریه، مشخص شد که اپل در حال آزمایش چگونگی بازیابی اطلاعات در یک آیفون بدون پورت است. این مسئله به روشنی نشان می‌دهد که سرانجام چنین آیفونی در آینده معرفی خواهد شد.

در تاریخ 13 آوریل، رندرهایی از آیفون 13 5G منتشر شد که مجددا نشان‌گر طراحی ناچ کوچک‌تر برای این گوشی هوشمند بود. به نظر می‌رسد در داخل ناچ، چیدمان سنسورها کمی تغییر کرده‌اند. به علاوه قسمت دیگری نیز وجود دارد که احتمالاً برای بلندگوی اضافی یا دوربین جلوی دوم در نظر گرفته شده است.

در تاریخ 23 ژوئن 2021، خبرنگاری به نام SonnyDickson در توییتر عکس زیر را از ماکت گوشی‌های هوشمند سری آیفون 13 منتشر کرد که پنل پشت آنها را به نمایش می‌گذارد.

این ماکت‌ها، همچنین با گزارشی دیگر در مورد بزرگ‌تر بودن ماژول‌های دوربین سری آیفون 13 نسبت به نسل قبل خود، مطابقت دارند. افزون بر این، تصویر ماکت آیفون 13 و آیفون 13 مینی حاکی از آرایش مورب دوربین‌های این دو اسمارت‌فون است.

نمایشگر آیفون 13 اپل

برخی از حاشیه‌نویسان بیان داشته‌اند که سری آیفون 13 احتمالا به جای LCD از نمایشگرهای OLED انعطاف پذیر برخوردار خواهند بود. همچنین انتظار می‌رود نمایشگرهای آیفون 13 دارای سرعت تازه سازی فوق سریع 120 هرتز (مشابه ProMotion در آیپد پرو) باشند. این ویژگی به دلیل مسائل مربوط به شارژدهی باتری، در سری آیفون 12 وجود نداشت.

برخی گزارشات منتشر شده در دسامبر سال 2020، حاکی از آن است که آیفون 13 ممکن است ویژگی صفحه‌نمایش همیشه روشن را به گوشی‌های هوشمند سری جدید خود اضافه کند. قابلیت صفحه‌نمایش همیشه روشن LTPO همچنین بعداً در گزارش فوریه 2021 که توسط خبرنگارانی به نام‌های ماکس وینباخ و جون پروسر منتشر شد، مجدداً تأیید شد. گفته می‌شود که ویژگی نمایش همیشه روشن از حداقل قابلیت شخصی سازی برخوردار خواهد بود. صفحه‌نمایش گوشی هوشمند در حالت همیشه روشن، یک ساعت را همراه با میزان شارژ باتری نشان داده و اعلان‌ها نیز با استفاده از نوار و آیکون‌ها نمایش داده می‌شوند.

طبق شایعات منتشر شده، نمایش‌گر مدل‌های پرو و پرو‌مکس آیفون 13 ساخت شرکت سامسونگ نخواهند بود. طبق تحقیقات UBI، نمایشگرهای 120 هرتزی LTPO که توسط سامسونگ برای آیفون 13 طراحی و در نظر گرفته شده بود، در اواخر مارس سال 2021 در آستانه تولید قرار داشتند.

آیفون 13 اپل

در اواخر ماه مه نیز خبرهای منتشر شده حاکی از آن بود که سامسونگ تولید نمایشگر 120 هرتز آیفون 13 پرو را آغاز کرده است. این نمایشگرهای ProMotion تنها در آیفون 13 پرو و 13 پرو‌مکس استفاده خواهند شد. در مورد آیفون 13 مینی و آیفون 13 نیز پنل‌های 60 هرتزی در نظر گرفته شده است که توسط ال‌جی تولید می‌گردد.

طبق شایعات پیشین مطرح شده در مورد آیفون 13، می‌توان انتظار داشت که ابعاد و اندازه گوشی‌های هوشمند سری آیفون 13 به سری آیفون 12 بسیار نزدیک باشد و به دلیل کاهش حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش انتظار می‌رود ابعاد و اندازه صفحه‌نمایش، مشابه نسل قبل و یا کمی بزرگ‌تر باشد. این بدان معناست که اندازه نمایشگرهای آیفون 13 به صورت زیر خواهد بود:

  • آیفون 13 مینی: نمایشگر 5.4 اینچی با وضوح 1080 در 2340 پیکسل (476 PPI و 60 هرتز)
  • آیفون 13: نمایشگر 6.1 اینچی با وضوح  1170 در 2532 پیکسل (460 PPI و 60 هرتز)
  • آیفون 13 پرو: نمایشگر 6.1 اینچی با وضوح 1170 در 2532 پیکسل (460 PPI و 120 هرتز و OLED)
  • آیفون 13 پرو‌مکس: نمایشگر 6.7 اینچی با وضوح 1284 در 2778 پیکسل (458 PPI و 120 هرتز و OLED)

باتری آیفون 13 اپل

تحلیلگری به نام Ming-Chi Kuo اذعان داشته که اپل توانسته است فضای فیزیکی بیشتری را در بدنه آیفون 13 مهیا کند تا بتواند باتری‌های بزرگ‌تری در سری آیفون 13 تعبیه نماید. علاوه بر این، تراشه A15 Bionic آیفون 13، نسبت به تراشه A14 آیفون 12 بهبودهایی در زمینه صرفه‌جویی انرژی داشته است که همین امر به عملکرد بهتر باتری آن نیز کمک می‌کند. از سویی دیگر، در اوایل ماه ژوئن مشخص شد که ظرفیت باتری سری 13 آیفون نسبت به سری آیفون 12 افزایش یافته است.

طبق جدیدترین اطلاعات منتشر شده ظرفیت باتری سری آیفون 13 به شرح زیر است:

  • آیفون 13 مینی: 2406 میلی‌آمپر‌ساعت
  • آیفون 13: 3095 میلی‌آمپر‌ساعت
  • آیفون 13 پرو: 3095 میلی‌آمپر‌ساعت
  • آیفون 13 پرو‌مکس: 4352 میلی‌آمپر‌ساعت

ظرفیت باتری مدل‌های سال گذشته آیفون 12 نیز عبارتند از:

  • آیفون 12 مینی: 2227 میلی‌آمپر‌ساعت
  • آیفون 12: 2815 میلی‌‌آمپر‌ساعت
  • آیفون 12 پرو: 2815 میلی‌آمپر‌ساعت
  • آیفون 12 پرو‌مکس: 3687 میلی‌آمپر‌ساعت

قابلیت‌ها و نرم افزار آیفون 13 اپل

پشتیبانی از اتصال 5G در سری گوشی‌های هوشمند آیفون 13 تقریباً قطعی به نظر می‌رسد. قلب تپنده سری آیفون 13 نیز تراشه A15 Bionic خواهد بود.

طبق پیش‌بینی Ming-Chi Kuo، قفل اثر انگشت در برخی از مدل‌های آیفون 14 به صورت Touch ID زیر صفحه نمایش تعبیه خواهد شد. اما وجود قابلیت Touch ID زیر صفحه نمایش برای سری آیفون 13 محتمل به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر بیشتر حدس و گمان‌ها، تنها وجود Face ID در سری آیفون 13 قطعی دانسته و اگرچه احتمال وجود Touch ID در این اسمارت‌فون‌ها بسیار اندک تلقی می‌شود، ولی دور از ذهن نیست.

آیفون 13 اپل

از نظر نرم‌افزاری، آیفون 13 از iOS 15 بهره می‌برد که در فصل پائیز (ماه سپتامبر) سال جاری، مانند بسیاری از نسخه‌های قبلی iOS، برای همه آیفون‌های سازگار ارائه خواهد شد. iOS 15 به‌روزرسانی‌های FaceTime ،Focus modes ،Live Text، طراحی مجدد Safari و ویژگی‌های جذاب دیگر را به کاربران خود ارائه خواهد نمود.

چرا باید منتظر آیفون 13 اپل باشید؟

آیا آیفون 13 ارزش خرید خواهد داشت؟ باید منتظر آیفون 13 بود یا اینکه به یکی از مدل‌های سال گذشته بسنده کرد؟

آنچه با ارتقا به آیفون 13 بدست خواهید آورد:

  • نمایشگر ProMotion OLED 120 Hz (در آیفون 13 پرو و پرو‌مکس)
  • شارژ‌دهی بهتر باتری
  • گزینه‌های ذخیره سازی بیشتر
  • ویژگی‌های جدید دوربین
  • اتصال 5G

باید منتظر عرضه سری آیفون 13 اپل باشید اگر، مشتاقانه منتظر قابلیت‌های جدید سری آیفون 13 هستید. سری جدید گوشی‌های هوشمند اپل قابلیت‌های بیشماری مانند دوربین‌های بهتر با فوکوس خودکار و با زاویه دید عریض، نمایشگر پروموشن 120 هرتزی و همچنین باتری بهینه شده را برای شما به ارمغان خواهد آورد. از سویی دیگر، خرید اسمارت‌فونی با قابلیت اتصال 5G انتخاب مطمئن‌تری برای آینده خواهد بود. اگر همه این قابلیت‌ها و ویژگی‌ها برای شما جذاب به نظر می‌رسد، قطعاً سری آیفون 13 ارزش خرید خوبی خواهد داشت.

سری جدید آیفون 13 همچنین گزینه‌های ذخیره‌سازی حجیم‌تری را ارائه خواهد نمود. در روزهای اخیر خبرهایی از عرضه نسخه 1 ترابایتی (1000 گیگابایت) منتشر شد. بنابراین اگر در حال حاضر اغلب زمان خود را صرف پاک کردن فضای ذخیره سازی آیفون خود می‌کنید، ارتقا به سری جدید آیفون 13 و استفاده از ظرفیت ذخیره سازی بالاتر آن قطعاً گزینه‌ ارزشمندی خواهد بود.

نباید منتظر عرضه سری آیفون 13 اپل باشید اگر، مطالبی که تاکنون ذکر کرده‌ایم برای شما جذابیتی نداشته است. سری آیفون 13 بدون شک نسبت به مدل‌های سال قبل خود پیشرفت عمده‌ای داشته‌اند. بنابراین استفاده از مدل‌های سری آیفون 12 برای یک سال دیگر کاملاً منطقی محسوب می‌شود. انتظار می‌رود که سال آینده برای سری آیفون 14، به‌روزرسانی‌های بیشتری داشته باشیم. بنابراین این مسئله امری منطقی خواهد بود که آیفون فعلی خود را برای یک سال دیگر نگه دارید و تنها با گزینه‌های جذاب‌تر اپل آن را ارتقا دهید.

2 در مورد “تمام آنچه که در مورد سری گوشی‌های هوشمند آیفون 13 می‌دانیم”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH