معرفی 5 فیلم برتر مفهومی که شما را در فکر فرو می‌برند

گاهی برخی از بهترین فیلم های سینمایی با داستان‌های فلسفی خود به گونه‌ای ذهن ما را درگیر می‌کنند که گاها بعد از پایان فیلم در حالی که به صفحه تلویزیون یا نمایشگر زل زده‌ایم، در داستان و مفهوم فیلم غرق شده و گویی از زمین کنده می‌شویم.

مهم‌ترین شاخص برای موفقیت یک فیلم مفهومی، ایده داستان آن است، برخی از اتفاقات زندگی ما به شدت تکراری و لوس شده‌اند اما با ایده‌ای جدید و نگاهی متفاوت به همین اتفاقات ساده، می‌توان به شکلی با ذهن مخاطب بازی کرد که هرگز آن فیلم و داستان را از یاد نبرد.

برخی فیلم‌های مفهومی آنقدر از نظر داستان و محتوا، مخاطب را درگیر می‌کنند که با دیدن آن‌ها به انسان دیگری تبدیل خواهید شد. قطعا فیلم های مفهومی بسیاری در تاریخ سینمای جهان تولید شده‌اند اما نمونه موفق این فیلم‌ها تعداد کمی دارد، البته این فیلم‌ها مخاطب کمتری هم دارند و نسل جدید بیشتر به دیدن فیلم‌های ابرقهرمانانه و اکشن سوق پیدا کرده‌اند.

از این رو اینکه از یک فیلم مفهومی خوشتان بیاید یا نه، در وهله اول به خودتان و روحیات‌تان بستگی دارد. ما قصد داریم در این مطلب 5 فیلم مفهومی جذاب که شما را به فکر فرو می‌برند را معرفی کنیم، اگر فکر می‌کنید از این فیلم‌ها خوشتان می‌آید با ما همراه باشید و خلاصه‌ای از داستان این فیلم‌ها را بخوانید، قطعا ایده پست این فیلم‌ها شما را مجاب خواهد کرد که این فیلم‌ها را تماشا کنید.

البته تلاش کردیم تا فیلم‌هایی را معرفی کنیم که قبلا دیده نباشید، یعنی فیلم‌های مفهومی مشهوری مانند تنت، اینسپشن، ماتریکس و… در این مطلب جایی ندارند.

بنابراین با آی‌تی‌رسان و معرفی بهترین فیلم های مفهومی کمتر دیده شده که شما را در فکر فرومی‌برند، همراه باشید:

فیلم سینمایی Mr. Nobody

آقای هیچکس از آن دسته فیلم‌هایی است که هم داستان پیچیده و جذابی دارد، هم فلسفه‌ای را دنبال می‌کند و هم از نظر مفهومی تکانی به شما می‌دهد. این فیلم تاحدودی تخیلی است، در این فیلم نویسنده شما را به آینده می‌برد، جاییکه با کمک علم پزشکی دیگر هیچکس پیر نمی‌شود، یعنی از پیر شدن و کهنسالی جلوگیری شده و همه همواره جوان می‌مانند.

در این دنیایی که همه همواره زنده می‌مانند برخی ارزش‌ها مانند در لحظه زندگی کردن و قدردان چیزهای کوچک بودن از بین رفته، در عین حال یک نفر به عنوان آخرین انسان فانی به نام نیمو (به‌معنای هیچکس در زبان اسپانیایی) وجود دارد. نیمو 188 ساله است و روزهای پایانی عمر را می‌گذراند، او قصد دارد تا خاطراتش را برای یک خبرنگار تعریف کند.

در طول فیلم به بخش‌های مختلف زندگی نیمو سفر می‌کنیم و بزرگ شدن او را مشاهده کرده و به زندگی جوانی و عاشق شدنش هم می‌رسیم. بازی فوق‌العاده جرد لتو در Mr. Nobody قطعا یکی از نقاط قوت این فیلم محسوب می‌شود، این فیلم در سال 2009 ساخته شده و امتیاز 7.8 را در سایت IMDB دریافت کرده، همچنین در جشنواره فیلم ونیز جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد.

فیلم سینمایی Her

به نظر شما هوش مصنوعی می‌تواند به جایی برسد که با آن رابطه عاطفی برقرار کنید؟ در این فیلم جواب این سوال مثبت است. فیلم Her به معنای او (مونث) در مورد مردی به نام تئودور با بازی واکین فینیکس است که در یک شرکت، نامه‌های عاشقانه برای زوج‌هایی می‌نویسد که ذوق هنری کافی برای اینکار را ندارند. نامه‌های عاشقانه تئودور روابط زیادی را مستحکم می‌کند و زوج‌های زیادی را به یکدیگر می‌رساند اما خود تئودور در زندگی عاطفی‌اش مشکل دارد و در آستانه طلاق با همسر خود است.

فیلم مفهومی

او در این میان با یک هوش مصنوعی آشنا می‌شود که می‌تواند با آن صحبت کرده و سوالات مختلفی را از آن بپرسد، تئودور خیلی زود از این هوش مصنوعی خوشش می‌آید و به او علاقمند می‌شود. این هوش مصنوعی که مانند یک اپلیکیشن دستیار صوتی تنها صدا دارد و البته صداپیشه آن اسکارت جوهانسون است، روز به روز شناخت بهتری نسبت به تئودور پیدا می‌کند و رابطه آن‌ها عاطفی و عاشقانه می‌شود.

فیلم Her داستان بسیار عجیبی دارد و به دنبال نشان دادن مشکلات در روابط انسان‌هاست، مشکلاتی که یک هوش مصنوعی ندارد و حتی می‌توان عاشق آن هوش مصنوعی شد. این فیلم در سال 2013 ساخته شده و امتیاز 8.0 را در سایت IMDB دریافت کرده، Her برنده بهترین فیلمنامه غیراقتباسی در اسکار 2013 شد.

فیلم سینمایی Platform‎

مردم سه دسته‌اند، آنهایی که بالا هستند، آنهایی که پایین‌اند و آنهایی که سقوط می‌کنند. این دیالوگ معروف شاه‌کلید اصلی فیلم سینمایی پلتفرم یا سکو است. در این فیلم تخیلی تعداد بسیار زیادی زندانی و افراد محکوم شده درون یک زندان خاص و استوانه‌ای شکل قرار دارند، این زندان مانند یک برج چند صد طبقه است که در هر سلول آن دو نفر زندگی می‌کنند. در وسط این برج و اتاق‌های آن یک فضای خالی وجود دارد که هر روز یک ظرف بسیار بزرگ پر از غذا از بالا به سمت پایین می‌آید و چند دقیقه‌ای در هر سلول توقف می‌کند.

فیلم مفهومی

در این زندان افرادی که در طبقات بالا قرار دارند غذای بیش از حد نصیبشان می‌شود و غذاها را حیف و میل می‌کنند، زمانی که سکو غذا به طبقات میانی می‌رسد غذا کمتر می‌شود و هرگز غذایی به طبقات پایینی نمی‌رسد. هر ماه جای افراد در این زندان عوض می‌شود و افراد طبقات بالا به طبقات پایین و افراد پایین به بالا می‌روند.

فیلم پلتفرم کنایه‌های بسیاری به زندگی انسان‌ها در جامعه دارد و یکی از بهترین فیلم های مفهومی غیر امریکایی محسوب می‌شود، این فیلم محصول سال 2019 در اسپانیا است و توانسته امتیاز 7.0 را در سایت IMDB دریافت کند.

فیلم سینمایی Requiem for a Dream

مرثیه‌ای بر یک رویا داستان چند شخصیت مختلف و مرتبط به هم است که هر کدام در راه رسیدن به رویاهای خود، به بدترین شکل ممکن تنبیه می‌شوند. البته رویاپردازی و تلاش برای رسیدن به اهداف کار اشتباهی نیست، اما زمانی که دید درستی نسبت به واقعیت ندارید و می‌خواهید از راه‌های نادرست به اهداف خود برسید، تمام داشته‌های خود را می‌بازید.

فیلم مفهومی

این فیلم به دو نسل پرداخته، پیرزنی که قصد دارد در یک برنامه تلویزیونی شرکت کند و می‌خواهد خودش را لاغر کند تا لباس مورد علاقه‌اش را در این برنامه بپوشد، او در این راه گرفتار رژیم‌های سخت و قرص‌های اعتیاد آور می‌شود. از طرفی این پیرزن با پسر همسر متوفی خود نیز ارتباط دارد، این پسر با بازی جرد لتو برای رسیدن به اهداف خود درگیر فروش مواد می‌شود و در این راه حتی دختری که به او علاقه دارد را فدا می‌کند.

فیلم مرثیه‌ای بر یک رویا در سال 2000 ساخته شده و توانسته امتیاز 8.3 را در سایت IMDB به دست بیاورد، الن برستین بازیگر نقش پیرزن بیوه در این فیلم، نامزد دریافت بهترین جایزه نقش اول زن در اسکار سال 2000 شد.

فیلم سینمایی Memento

ممنتو یکی از اولین فیلم‌های سینمایی بلند کریستوفر نولان و یکی از بهترین فیلم های مفهومی این کارگردان است که هرگز آنطور که باید به آن توجه نشد، این فیلم در مورد فردی به نام لئونارد است که بر اثر یک تصادف حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده است، به همین دلیل هر اتفاق تازه‌ای تنها چند دقیقه در ذهن او می‌ماند و سپس فراموش می‌شود. لئونارد مهم‌ترین اطلاعات زندگی‌اش را بر روی بدنش خالکوبی کرده تا مهم‌ترین اتفاقاتی که رخ‌داده را همواره به یاد داشته باشد.فیلم مفهومی

حال این فرد با حافظه کوتاه خود به دنبال قاتل همسرش می‌گردد و در این بین وارد یک داستان پیچیده می‌شود. لئونارد از تصاویر، یادداشت‌ها و خالکوبی بدنش برای به یاد آوردن و ثبت اتفاقات استفاده می‌کند، او تنها نام کوچک کسی که همسرش را کشته می‌داند و باید با بقیه اطلاعاتی که دارد به دنبال قاتل برود.

فیلم ممنتو نشان دهنده ذهن خلاق و جذاب کریستوفرنولان در دوران جوانی است و قطعا یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های این کارگردان بزرگ محسوب می‌شود. این فیلم در سال 2000 ساخته شده و امتیاز 8.4 را در سایت IMDB دریافت کرده، ممنتو نامزد بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین تدوین در اسکار سال 2000 شد.

5 در مورد “معرفی 5 فیلم برتر مفهومی که شما را در فکر فرو می‌برند”

  1. فقط her خیلی تو دیدنش شک داشتم یه تصوراتی از فیلمش داشتم احساس میکردم خوشم نمیاد ولی فیلمش خیلی خوب بود به شخصه خیلی خوب با فیلم ارتباط برقر کردم . فیلم های زیر رو هم پیشنهاد میکنم فیلمای تام هنکس >>forrest gomp , green mile ,فیلمای جک جیلنهال و سریال see و trueman showو koma,و pk

  2. علی کاشانی

    امروز فیلم her رو دیدم .باید بگم بسیار بسیار زیبا و پرمفهومه.
    باید بادید باز و توجه با عظمت عالم هستی و خرد ناچیز اما رو به تکامل بشر در راه رسیدن ب معنایی والاتر ب این فیلم نگاه کرد.
    از معرفی این فیلم بسیار سپاسگذارم.

    1
    9
    1. چند سال پیش با ترید فیلم her رو چون تخیلی بود نگاه کردم به نظرم جالب بود و الان که چند سال از دیدن این فیلم می گذره فهمیدم این فیلم تخیلی نبوده بلکه حقیقت آینده بشری و گره خوردن ان با دنیای مجازی رو به زیبایی نشان داده بود

      1
      3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH