تبدیل عکس به متن با چند روش متفاوت برای گوشی، کامپیوتر و یا به صورت آنلاین

همانطوری که می‌دانید، در حال حاضر، در عصر دیجیتال به سر می‌بریم و فناوری‌های مختلف بیش از پیش به کمک کاربران می‌آیند. تبدیل عکس به متن هم یکی از آن کارهایی است که می‌تواند خیلی وقت‌ها موثر واقع شده و زمان زیادی را برای فرد ذخیره کند. خوشبختانه، امروزه علاوه بر اپلیکیشن‌های مختلف، سایت‌های آنلاین زیادی نیز برای تبدیل عکس به متن طراحی شده‌اند.

آی‌تی‌رسان نیز قصد دارد در این مقاله علاوه بر معرفی یک ربات تلگرام برای تبدیل عکس به متن، به بررسی چندین سایت آنلاین تبدیل عکس به متن بپردازد و چند نرم‌افزار مختلف که افراد زیادی هر روزه از آن استفاده می‌کنند، را به شما معرفی کند؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گاهی وقت‌ها پیش آمده که می‌خواستیم محتوای عکس را یادداشت کنیم و یا اینکه آن را با دیگر دوستانمان در فضای مجازی به اشتراک بگذاریم، ولی طولانی بودن محتوای متن و کمبود وقت مانع از انجام این کار می‌شوند؛ همین امر باعث می‌شود که به فکر استفاده از یک سایت آنلاین یا نرم‌افزار برای تبدیل عکس به متن بیفتیم.

با این سایت و برنامه‌ها می‌توان به راحتی تصویر موردنظر را آپلود کرده و متن موجود در تصویر را پس از چند ثانیه تحویل گرفت؛ سپس کاربر می‌تواند به راحتی متن را در فضای مجازی به اشتراک گذاشته و یا اینکه برای انجام امور دیگر استفاده کند.

البته با تبدیل عکس به متن می‌توانید عکس‌هایی که از جزوه‌های درسی‌تان گرفته بودید را به متن تبدیل کرده و آن‌ها را به راحتی در گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ خود مشاهده کنید. قبل از اینکه به معرفی چندین سایت و برنامه بپردازیم، می‌خواهیم در ابتدا نحوه تبدیل عکس به متن را توضیح دهیم.

تبدیل عکس به متن

فناوری OCR چیست؟

چیزی که این روزها خیلی به آن نیاز پیدا کرده‌ایم، تبدیل عکس به متن است. این فناوری که OCR یا Optical Character Reader نام گرفته، یک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی بوده که به کاربر امکان می‌دهد تا تصاویر حاوی متن را اسکن کرده و آن را از عکس به متن تبدیل کند. این فناوری برای دانشجویان، مترجمان و افرادی که مجبورند هر روزه با تصاویر متنی زیادی سروکار داشته باشند، بسیار مناسب است. آنها می‌توانند به راحتی با تبدیل عکس به متن، از تایپ مجدد متون خلاص شوند.

در ادامه قصد داریم در ابتدا به معرفی چندین سایت رایگان برای تبدیل عکس به متن بپردازیم، در آخر نیز چند نرم‌افزار و ربات تلگرام متفاوت محبوب در این حوزه را نیز معرفی کنیم. تنها چیزی که به آن نیاز دارید اتصال اینترنت و یک مرورگر است. این سایت‌ها کاملا رایگان هستند و استفاده از آنها نیز بسیار ساده خواهد بود.

معرفی چند سایت آنلاین برای تبدیل عکس به متن

1. سایت آنلاین prepostseo

تنها کاری که پس از وارد شدن به سایت آنلاین prepostseo باید انجام بدهید، این است که تصویر موردنظر خود را به مرکز کشانده و یا اینکه از قسمت browse files+ تصویر خود را انتخاب کنید. در مرحله آخر نیز باید روی گزینه submit ضربه زده و کمی منتظر بمانید. این سایت از زبان فارسی پشتیبانی کرده و می‌تواند متون فارسی تصاویر را به راحتی به متن دیجیتال تبدیل کند. باید توجه داشته باشید که میزان حجم تصاویر نیز نباید از 20 مگابایت بیشتر باشند.

2. سایت آنلاین online-convert

برای تبدیل عکس به متن در سایت آنلاین online-convert در ابتدا باید زبان را در بخش optional setting روی فارسی (persion) بگذارید. سپس در مرحله بعدی روی choose files کلیک کرده و تصویر خود را از گالری بردارید و در آخر هم روی submit بزنید. کمی منتظر بمانید تا متن آماده شود. البته می‌توانید در قسمت پایین نیز فیلترهای مختلفی را روی متن خود اعمال کنید.

تبدیل عکس به متن

3. سایت آنلاین smallseotools

در سایت smallseotools تنها می‌توانید تصاویر زیر 5 مگابایت را آپلود کنید؛ نکته دیگر این است که نمی‌توان به طور همزمان بیش از سه تصویر را به سایت افزود. برای تبدیل عکس به متن در این سایت در ابتدا باید از قسمت upload your images تصویر/تصاویر خود را آپلود کنید. روش کار نیز مانند سایت‌هایی است که در بالا به آن اشاره کردیم، پس روی upload your images کلیک کنید و تصویر خود را از گالری انتخاب کنید. در مرحله انتهایی نیز روی Convert to text ضربه بزنید. متن شما اکنون آماده‌ شده که در پایین صفحه قابل مشاهده خواهد بود.

تبدیل عکس به متن

4. سایت آنلاین imagetotext

این سایت آنلاین نیز مانند دیگر مواردی که در بالا آنها را معرفی کردیم، کاملا رایگان بوده و برای تبدیل عکس به متن کاربرد دارد. نکته جالب این سایت سرعت بالا در تبدیل عکس به متن است. در سایت imagetotext تنها باید روی browse کلیک کرده و تصویر خود را از گالری انتخاب کنید. بدون اینکه روی دکمه دیگری بزنید، اکنون می‌توانید متن موردنظر خود را از سایت تحویل بگیرید.

5. گوگل درایو

برای شروع باید ابتدا وارد Google Drive شوید. اگر اکانت جیمیل داشته باشید، به راحتی می‌توانید در گوگل درایو فعالیت کنید. پس از اینکه اکانتی برای خود ساختید، از پروسه زیر به تبدیل تصویر به متن در گوگل داک بپردازید:

  • وارد گوگل درایو شوید و مشابه عکس روی گزینه‌ New کلیک کرده و با انتخاب دکمه File upload، تصویر موردنظر خود را از گالری بارگذاری کنید.
  • حالا روی تصویر راست کلیک کرده و روی گزینه Open With بزنید. پس از آن، روی Google Docs کلیک کنید.
  • در آخر، شما وارد گوگل داکس شده‌اید. اکنون می‌توانید در پایین صفحه متن موردنظر خود را مشاهده کنید.

گوگل درایو فضای ابری 15 گیگابایتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و تمامی افراد می‌توانند پس از ساختن اکانت، از سایر بخش‌های این سیستم استفاده کنند. این روش در ویندوز نیز کاربرد دارد.

معرفی چند اپلیکیشن کاربردی برای تبدیل عکس به متن در اندروید و آیفون

حالا که به معرفی چهار سایت آنلاین کاملا رایگان برای تبدیل عکس به متن پرداختیم، می‌خواهیم چند نرم‌افزار محبوب در این حوزه را برای اندروید و آیفون به شما معرفی کنیم.

1. اپلیکیشن گوگل لنز 

گوگل لنز یکی از کاربردی‌ترین و بهترین برنامه‌هایی است که تاکنون گوگل آن را معرفی کرده؛ با این اپلیکیشن نه تنها می‌توانید به تبدیل عکس به متن بپردازید، بلکه می‌توان به راحتی متنی را ترجمه کرده، با عکس موردنظر خود به دنبال عکس‌های مشابه آن در گوگل بگردید، منبع اصلی تصویری را پیدا کنید و یا به انجام دیگر قابلیت‌ها بپردازید. شما می‌توانید از تصویر پایین، گوگل لنز را از گوگل پلی استور دانلود کنید.

تبدیل عکس به متن

اگرچه این برنامه فیلتر شده است، می‌توانید پس از فعال‌سازی وی‌پی‌ان از بخش‌های متنوع آن استفاده کنید. 

2. اپلیکیشن OCR – Image to Text Converter

این اپلیکیشن یکی دیگر از برنامه‌های کاربردی است که برای تبدیل انواع عکس به متن استفاده می‌شود. کاربران اندرویدی تنها می‌توانند از آن بهره برده و تصاویر حاوی متن خود را به متون مختلف تبدیل کنند. این برنامه از 90 زبان مختلف به خصوص زبان شیرین فارسی پشتیبانی می‌کند که خود نقطه عطف بزرگی به شمار می‌رود.

تبدیل عکس به متن

3. اپلیکیشن LiveScan – تبدیل عکس به متن

این برنامه دارای رابط کاربری ساده و مفید است و کاربر می‌تواند با ضربه زدن به صفحه نمایش یا کشیدن (Drag)، تصاویر و اسکرین شات‌هایی که حاوی متون مختلف هستند را به متن تبدیل کند. برنامه LiveScan عملکرد سریع و دقیقی دارد و پس از آنکه متن شما را شناسایی کرد، کاربر می‌تواند آن را کپی کرده و برای ترجمه به گوگل ترنسلیت منتقل کند.

4. اپلیکیشن Text Capture

برنامه Text Capture که برای آیفون طراحی شده، به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های تبدیل تصویر به متن شناخته می‌شود. کاربران می‌توانند به راحتی عکس نوشته‌های خود را در آن آپلود کرده و متن تحویل بگیرند.

معرفی یک ربات تلگرام برای تبدیل عکس به متن

برای این کار تنها کافی است وارد تلگرام شده و آیدی imageToText_bot را در قسمت جستجوی تلگرام سرچ کنید. حالا روی دکمه استارت پایین ضربه بزنید و سپس تصویر موردنظر خود را برای ربات بفرستید. در کسری از ثانیه مشاهده می‌کنید که ربات متن موجود در تصویر را استخراج کرده و برایتان می‌فرستد.

جمع‌بندی روش‌های تبدیل عکس به متن

سعی کردیم در این مقاله انواع برنامه، سایت آنلاین و غیره را برای تبدیل تصویر به متن به شما معرفی کنیم. تمامی سایت و برنامه‌ها رایگان هستند و نیازی نیست که برای استفاده از خدمات آن‌ها پولی پرداخت کنید. همچنین در صورتی که خواستید تصویری را در هرکدام از برنامه‌‌ها آپلود کنید، بهتر است از تصاویر با کیفیت و خوانا استفاده کنید تا در هنگام کپی متن دچار مشکل نشوید.

سایت‌های آنلاین تجربه بهتری را نسبت به سایر اپلیکیشن‌ها فراهم کردند و می‌توان بدون نیاز به نصب چیزی، از خدمات و سرویس‌های متنوع آنها نهایت استفاده را داشت.

6 در مورد “تبدیل عکس به متن با چند روش متفاوت برای گوشی، کامپیوتر و یا به صورت آنلاین”

  1. سلام. خیلی ممنونم از مطلب مفید و کاربردیتون.
    افراد نابینا رو فراموش کردین که در مقاله بنویسین. ما خیلی به قابلیت OCR نیاز داریم. چون به هیچ وجه امکان خوندن عکسنوشته برامون فراهم نیست و نرم افزارهای صفحه خوان، فقط متون معمولی رو میتونن بخونن نه عکسها.
    برای هر کاربری که به صفحه خوان علاقه مند باشه این قابلیت کاربردیه. برای نابیناها کاربردش خیلی بیشتره. چون همونطوری که گفتم صفحه خوانها امکان خوندن عکسنوشته ها رو ندارن.

    1. پدرام مقدمی

      نیازی به ثبت نام نداره و شما میتونید با استفاده از بخش Select File، کار خودتون رو انجام بدید. ممکنه برای بخش دیگه‌ای از این سایت، این مورد باشه؛ چون معمولاً اکثر سایت‌ها بخش‌های دیگه و انحصاری خودشون رو برای اعضای خودشون قرار می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH