گوگل به اتهام سیاست‌های انحصارطلبانه پلی استور با یک شکایت قضایی مواجه شده است

36 ایالت آمریکا به‌دلیل مشارکت گوگل در فعالیت‌های انحصارطلبانه پلی‌ استور با محوریت توزیع برنامه و تراکنش‌های پرداخت از غول جستجوگر شکایت کردند. این شکایت در دادگاه منطقه‌ای ایالات‌متحده واقع در ناحیه شمالی ایالت کالیفرنیا تنظیم شده و ادعا می‌کند که گوگل بخش‌های 1 و 2 قانون ضد انحصار اطلاعات که غالبا تحت‌عنوان قانون شرمن شناخته می‌شود را نقض نموده است.

به گفته طرف شاکی، گوگل به منظور ایجاد هراس در کاربران بابت سایدلود کردن اپلیکیشن‌ها و تحمیل ممنوعیت بارگذاری اولیه برنامه‌ها از اپ استورهای رقیب توسط شرکت‌های تولیدکننده از موانع تکنولوژیکی یا هشدارهای نادرست استفاده می‌کند.

بر اساس اسناد موجود بیش از 90 درصد کاربران اندروید در ایالات‌متحده از فروشگاه گوگل پلی استفاده می‌کنند و سهم هیچ اپ استور دیگری از 5 درصد تجاوز نمی‌کند. انحصارطلبی نسبت داده شده به گوگل نه‌تنها به مقوله توزیع برنامه مربوط می‌شود؛ بلکه نحوه دریافت کارمزد 30 درصدی از تراکنش‌های پرداخت (شامل خریدهای درون برنامه‌ای یا خرید مستقیم یک برنامه) را مورد اشاره قرار می‌دهد. کارمزد دریافتی توسط سرویس‌های پردازش پرداخت جایگزین نظیر PayPal یا Braintree در مقایسه با Google Play Billing به میزان قابل‌توجهی کمتر بوده و برابر با 2.9 درصد بعلاوه رقم ثابت 30 سنت است.

وان‌پلاس 9 پرو

همچنین شاکیان به 5 گام عمده برداشته شده توسط گوگل به منظور جلوگیری از سایدلود کردن برنامه‌ها (دریافت برنامه‌ها از منابع متفرقه) توسط کاربران اشاره نموده‌اند. این گام‌ها شامل انعقاد توافق‌نامه توزیع با شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های موبایلی، ارائه هشدارهای بزرگنمایی شده در خصوص مخاطرات سایدلود برنامه‌ها و حتی وادار نمودن توسعه‌دهندگان به امضاء توافقی است که نهایتا مانع از توزیع برنامه Epic Games Store در گوگل پلی می‌شود.

فروشگاه گلکسی استور در اسمارت‌فون گلکسی S21 اولترا

گوگل با انتشار یک پست وبلاگی به انتقادات مطرح شده پاسخ داده و برخی ادعاهای مطرح شده علیه خود را رد نموده است. با این‌حال غول جستجوگر ظاهرا در زمینه متقاعد نمودن سایرین ناکام بوده است.

2 در مورد “گوگل به اتهام سیاست‌های انحصارطلبانه پلی استور با یک شکایت قضایی مواجه شده است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH