PS5 vs Xbox cover

سونی PS5 در مقابل مایکروسافت Xbox Series X: کدام کنسول نسل بعدی را بخریم؟

هنوز هم پس از گذشت تقریباً نیم سال از عرضه کنسول‌های PS5 و Xbox Series X عرضه این محصولات از تقاضا کمتر است. اگر شما توانسته‌اید یکی از این دو کنسول را با قیمت مناسبی خریداری کنید، باید گفت که شما یک انسان خوش شانس هستید.

اما اگر شما هم قصد خرید یکی از این کنسول‌های بازی را دارید و هنوز مطمئن نیستید که کدام کنسول، مناسب شماست یا اینکه کدام کنسول بهتر از دیگری است، با آی‌تی‌رسان همراه باشید، چراکه در این مقاله، ما به تقابل بین دو غول بزرگ کنسول‌های بازی یعنی PS5 و Xbox Series X، خواهیم پرداخت و درنهایت خواهید فهمید که کدام کنسول نسبت به دیگری، برتری دارد.

از بازی‌های انحصاری مانند Demon’s Souls و Returnal در PS5 گرفته، تا ویژگی‌های جدید و جذابی مانند Quick Resume و FPS Boost در Xbox Series X. در این نسل، شرکت سونی و مایکروسافت تمام تلاش خود را خواهند کرد تا قلب و ذهن بازیکنان را به‌دست آورند.

اما آنچه شما باید بدانید، این است که این دو کنسول نسل بعد، بسیار قدرتمند هستند و توانایی این را دارند که بازی‌ها را باکیفیت ۴k و سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه ارائه دهند، همچنین زمان بارگذاری بسیار سریع (Super-Fast Load) در PS5 و Xbox Series X، هر دو نوع را واقعاً تبدیل به یک شاهکار کرده است، اما کدام‌یک برای شما مناسب است؟

ما در این بررسی، حکم نهایی خود را در مورد کنسول‌های نسل بعدی شرکت سونی و مایکروسافت صادر خواهیم کرد، همچنین به بررسی Xbox Series S ارزان‌تر نیز خواهیم پرداخت.

هر دو این کنسول‌ها در نوع خود بی‌نظیر هستند، اما تفاوت‌های اساسی بین این دو کنسول بی‌نظیر وجود دارد، که اگر شما در حال مقایسه آن‌ها برای انتخاب یکی از این دستگاه‌ها هستید، باید آن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

شناختن نقاط قوت و ضعف هرکدام از این سیستم‌های نسل بعد، با نگاهی ساده به آن‌ها واقعاً دشوار است. ما فقط می‌توانیم از مشخصات فنی آن‌ها، اطلاعات کافی را کسب کنیم.

بحث‌های زیادی در مورد برتری هرکدام از این کنسول‌های بازی وجود دارد و هرکدام طرفداران خاص خود را دارند، اما قبل از اینکه قیمت زیادی را برای این کنسول‌ها پرداخت کنید، با این مقاله تا انتها همراه باشید.

درنهایت، نسل بعدی کنسول‌ها همه‌چیز را در مورد قدرت، سرعت و جلوه‌های بصری در بازی‌ها که قبلاً به‌راحتی امکان‌پذیر نبودند، تغییر خواهند داد.
وقتی صحبت از مشخصات فنی PS5 و Xbox Series X می‌شود، دو کنسول فاصله چندانی باهم ندارند، گرچه به نظر می‌آید مایکروسافت، ازنظر قدرت محاسباتی کمی جلوتر از سونی باشد.

هر دو این کنسول‌ها ازنظر طراحی سعی کردند که خود را از بقیه متمایز کنند. PS5 یک شکل برجسته دارد و بزرگ‌ترین کنسولی است که تاکنون سونی آن را ساخته است. از طرف دیگر Xbox Series X به لطف شکل مکعبی خود شبیه به PCها یا همان رایانه‌های شخصی است. اما طراحی این کنسول‌ها زیاد مهم نیست و مهم عملکرد آن‌هاست. همچنین شرکت سونی، با کنترلر DualSense جدید و ادامه دادن تجربه منحصربه‌فرد خود، به افزایش احساس غوطه‌وری شما در بازی تمرکز کرده است. درحالی‌که، مایکروسافت در حال ارائه خدمات ارزشمندی همچون Xbox Game Pass است، تا مردم را به سمت اکوسیستم خود سوق دهد.

خوشبختانه هر دو کنسول، با کنسول‌های پیشین خود سازگار هستند. گرچه PS5 فقط از عناوین PS4 پشتیبانی می‌کند. در ضمن Xbox Series X قادر به اجرای بازی‌ها از هر نسل Xbox مانند Xbox ۳۶۰ و حتی Xbox اصلی است. اگر هنوز به بازی‌های Xbox ۳۶۰ خود علاقه دارید، خوب است بدانید که می‌توانید آن‌ها را روی این کنسول جدید نیز بازی کنید.

با ادامه مقاله همراه باشید که باید تقابل بین این دو کنسول را وسیع‌تر کنیم.

واقعیت‌های کلیدی

  • این دو چه هستند؟ Xbox Series X و PlayStation 5 کنسول‌های بازی نسل جدید شرکت‌های مایکروسافت و سونی هستند که تجربه‌ بازی‌های جاه‌طلبانه‌تر و گرافیکی قابل‌توجه‌تر را نسبت به گذشته ارائه می‌دهند.
  • تاریخ انتشار: Xbox Series X و PS5 در تاریخ ۱۲ نوامبر سال ۲۰۲۰ در مناطق منتخب و ۱۹ نوامبر برای بقیه جهان بود و Xbox Series X در ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ عرضه شدند.
  • چه بازی‌هایی را می‌توان در این کنسول‌ها بازی کرد؟ تاکنون، عناوین بزرگی مانند بازی Marvel’s Spider-Man Miles Morales و Halo Infinite را دیده‌ایم. همچنین قطعاً در سال‌های آینده بازی‌های زیادی خواهد آمد که هر دو کنسول با آن‌ها سازگار هستند، پس به این معنی است که بازی‌های زیادی، برای بازی کردن وجود دارد.
  • آیا PS5 از Xbox Series X قدرتمندتر است؟ قابلیت پردازش این دو کنسول بسیار شبیه به هم است، اما کنسول شرکت مایکروسافت از قدرت پردازش کمی بهتر برخوردار است.
  • تفاوت قیمت دو کنسول چقدر است؟ تفاوت قیمتی در این دو کنسول وجود ندارد و تقریباً هر دو با یکدیگر برابر هستند، که چیزی معادل ۴۹۹ دلار هزینه را در بر خواهند داشت.

game controller

تاریخ و قیمت

هر دو نسخه PS5 در تاریخ ۱۲ نوامبر در ایالات‌متحده آمریکا، ژاپن، کانادا، مکزیک، استرالیا، نیوزیلند و کره جنوبی به بازار آمدند، البته کشورهایی از جمله (انگلیس و ایرلند) در ۱۹ نوامبر از آن‌ها استفاده کردند.

Xbox Series X و Xbox Series S در ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ باقیمت ۴۹۹ دلار وارد بازار شدند. هم‌اکنون به‌دست آوردن یک کنسول Xbox Series X بسیار دشوار است. همانند شرکت سونی، شرکت مایکروسافت گفته است که سخت‌افزار موردنیاز پرچم‌دار آن سخت پیدا می‌شود و بالاخره اخیراً اعتراف کرده است که Xbox Series X می‌تواند در ماه ژوئن به بازار برسد.

ps5

مشخصات

پلی استیشن 5 سونی

وقتی صحبت از مشخصات فنی می‌شود، هر دو کنسول شرکت سونی و مایکروسافت رویکرد تقریباً مشابهی را دارند، هرچند تفاوت‌های اساسی بین این دو کنسول وجود دارد، که باید به آن‌ها اشاره کرد.
پلی‌استیشن ۵، به نسخه سفارشی تراشه نسل سوم AMD Ryzen مجهز شده است و در هشت هسته، با معماری جدید Zen ۲ و گرافیک Navi این شرکت ساخته و ارائه‌شده است و دارای یک پردازنده با فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز است. GPU این کنسول ۳۶ واحد محاسباتی را ارائه می‌دهد که با فرکانس ۲.۲۳ گیگاهرتز کار می‌کنند که ۱۰.۲۸ ترافلاپ را ارائه می‌دهند. این قطعات، با ۱۶ گیگابایت رم GDDR6 که با پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه کار می‌کند، آمیخته شده‌اند.
کنسول PS5 همچنین از وضوح صفحه‌نمایش تا ۸K پشتیبانی می‌کند. بسیار بالاتر از استاندارد وضوح ۱۰۸۰p HD تلویزیون‌های بیشتر مردم. همچنین PS5 با سرعت تازه‌سازی فریم، ۱۲۰ هرتز کار می‌کند.

اگر شما، صفحه‌نمایشی سازگار با HDMI ۲.۱ داشته باشید امکان حرکت بسیار روان در بازی‌ها را برای خود فراهم کرده‌اید. (البته نیازی به تلویزیون‌های گران‌قیمت نیست)، اما برای PS5 حداقل ۴K / 60fps یک چیز کاملاً عادی است.

همچنین PS5، از صدای سه بعدی هنگام استفاده از هدست پشتیبانی می‌کند. شرکت سونی این ویژگی را به لطف موتور Tempest جدید خود که می‌تواند صدها منبع صدا را کنترل کند، ارائه می‌دهد.

spider-man

سونی، در کنسول PS5 خود از حافظه‌های SSD استفاده می‌کند و همچنین، درایوهای HDD در PlayStation ۵ یک سخت‌افزار سفارشی‌سازی شده هستند که ۸۲۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی با توان خالص ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه (داده‌های فشرده تا ۹ گیگابایت بر ثانیه)، را ارائه می‌دهند.
این سخت‌افزارها، باعث سریع‌تر شدن زمان بارگیری مجدد یک بازی می‌شوند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بر بسیاری از محدودیت‌های گذشته غلبه کنند.

کنترلرهای PS5

کنترلر DualSense، بدون شک، هیجان‌انگیزترین عنصر PS5 است. این کنترلر از بازخورد لمسی استفاده می‌کند و جایگزین فن‌آوری DualShock ۴ شده است که می‌تواند انواع مختلف لرزش‌ها را شبیه‌سازی کند.
همچنین ویژگی Haptic به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا احساساتی را که بازیکنان در هنگام بازی تجربه می‌کنند، مانند احساس بارندگی یا دویدن در یک ساحل شنی را به خوبی شبیه‌سازی کنند. این ویژگی بسیار خوب کار می‌کند و باعث غرق شدن بیشتر شما در بازی می‌شود.

کنترلر PS5 در ویژگی DualSense دارای Adaptive Triggers است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا مقاومت محرک‌های بازی را برای شبیه‌سازی دقیق‌تر حرکات برنامه‌ریزی کنند. به‌عنوان‌ مثال، می‌توانید حرکت و لرزش ناشی از عقب کشیدن زه کمان یا لگد زدن اسلحه را شبیه‌سازی کنند. بازهم، این‌یک احساس فوق‌العاده است.

haptic feedback

این کنترل‌کننده هنوز هم جک هدفون دارد اما اکنون شامل یک میکروفون داخلی نیز iست. اگر، هدستی ندارید که با آن به صحبت بپردازید می‌توانید با کنترلر این کار را انجام دهید!

با وجود تمام این ویژگی‌های جدید، شاید تعجب‌آور نباشد که شرکت سونی تأیید کرده است که کنترلر قدیمی DualShock ۴، با بازی‌های انحصاری PS5 جدید کار نخواهد کرد. اما به لطف سازگاری معکوس با بازی‌های PS4 می‌توانید این ویژگی را در آن بازی‌ها داشته باشید، اما انتظار نداشته باشید که هنگام بازی نسخه PS5 Horizon Forbidden West، از این ویژگی برخوردار باشید.

از طرف دیگر،شرکت مایکروسافت اطمینان حاصل کرده است که Xbox Series X، با تمام کنترلرهای Xbox، در تمام بازی‌های خود کار خواهد کرد.

Xbox Series X

مشخصات کنسول Xbox Series X روی کاغذ بسیار چشم‌گیرتر از کنسول PS5 است.

Xbox Series X هم مانند PS5 از پردازنده AMD سفارشی با استفاده از همان Zen ۲ و معماری RDNA ۲ که در PS5 استفاده شده است، کار می‌کند که ۲ برابر قدرتمندتر از Xbox One است. چشمگیرترین، سخت‌افزار بازی برای آخرین نسل کنسول‌ها تاکنون!

Xbox Series X، دارای GPU با قابلیت ۱۲ ترافلاپ عملکرد محاسباتی است که با استفاده از ۳۳۲۸ shaders به ۵۲ واحد محاسباتی اختصاص داده‌ شده است. همچنین ۱۸۲۵ گیگاهرتز قفل‌شده و آماده استفاده دارد.

برخلاف اکثر کارت گرافیک‌ها، این کارت گرافیک بین سرعت‌ها نوسانی ندارد. در عوض، بدون توجه به‌سرعت بازی یا آنچه که انجام می‌دهید یا دما، همان سرعت کلاک را ارائه می‌دهد. پردازنده مرکزی ADM Zen ۲ سفارشی‌سازی شده است و دارای ۸ هسته و ۱۶ رشته (threads) است. جالب اینجاست که توسعه‌دهندگان می‌توانند از چند رشته (threads) همزمان برای رسیدن به ۳.۸ گیگاهرتز که غیرفعال است، استفاده کنند؛ به این ویژگی (SMT) می‌گویند. همچنین توسعه‌دهندگان می‌توانند هنگام فعالیت، همان سرعت پایه ۳.۶ گیگاهرتز را در اختیار داشته باشند.

Xbox Series X

کنسول Xbox Series X از تلویزیون‌هایی با HDMI ۲.۱ و از وضوح ۸k و نرخ تازه‌سازی (refresh rates) ۱۲۰ هرتز با سرعت ۴k پشتیبانی می‌کند. همچنین Xbox Series X دارای ۱ ترابایت NVMe SSD است که با یک کارت گرافیک مناسب‌تر قابل ارتقا نیز هست، این SSD می‌تواند به‌عنوان رم (RAM) مجازی برای load time یا زمان بالا آمدن سیستم استفاده شود، همچنین سرعت بازی‌ها را تا ۴۰ برابر بیشتر کند.

رم (RAM) استاندارد این کنسول از نوع GDDR6 خواهد بود و Xbox Series X شامل ۱۶ گیگابایت رم است. این‌ نسخه نسبت به Xbox One X با ظرفیت ۱۲ گیگابایت رم GDDR5 برتری دارد. این مشخصات، از نظر عملکرد خام، Xbox Series X را نسبت به PS5، اندکی برتر می‌کند، اما تاکنون این کنسول‌ها در دنیا واقعی، هیچ‌کدام ضعف نشان نداده‌اند.

شما در کنسول Xbox Series X می‌توانید با استفاده از ویژگی Auto Low Latency Mode (ALLM) دیگر هیچ تأخیری در تصویر خود نداشته باشید. با داشتن تلویزیونی با HTMI ۲.۱ می‌توانید از پشتیبانی نرخ تازه‌سازی (refresh rates) متغیر (VRR) استفاده کنید و همچنین اگر روی مانیتور بازی می‌کنید، می‌توانید از وضوح ۱۴۴۰p استفاده کنید.

کنترلرهای Xbox Series X

اگر شما لوازم کنسول Xbox one خود را هنوز دارید، باید گفت که تمام آن‌ها با این کنسول جدید سازگار هستند. بنابراین لازم نیست پولی برای خرید یک هدست جدید بدهید.

Xbox-x

کنترلر Xbox Series X اگرچه در یک نگاه آشناست اما شامل ویژگی‌های جدیدی مانند یک دکمه اشتراک‌گذاری اختصاصی و ضربه‌گیرها و محرک‌های بافتی است. البته این کنترلر، به‌اندازه کنترلر DualSense کنسول PS5 ابتکاری و جذاب نیست. دقیقاً مانند کنترلر Xbox One عمل می‌کند، اما به لطف ابعاد بهبودیافته و ارگونومی بهتر شده، از هر زمان دیگری به‌اصطلاح خوش‌دست‌تر است.

برخی دیگر از ویژگی‌های Xbox Series X

کنسول Xbox Series X، دارای ویژگی‌های بسیار جالب جدیدی مانند Smart Delivery است که با ورود آن‌ها در آینده به بازی‌ها، توانایی این را دارد که بازی شما را به «بهترین نسخه ممکن» ارتقا دهد. بنابراین می‌توانید یک بازی مانند Cyberpunk ۲۰۷۷ را برای Xbox One خریداری کنید و آن را در Xbox Series X به شکلی بهتر بازی کنید.

cyberpunk-2077-night-city-at-night

ایکس باکس جدید مایکروسافت همچنین دارای یک ویژگی به نام Quick Resume است. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که چندین بازی را همزمان باهم به حالت تعلیق درآورید، بنابراین می‌توانید شروع به یک بازی کنید و سپس در چند ثانیه بعد به بازی دیگر دقیقا همان‌جا که قبلا متوقف‌شده بود، برگردید. این ویژگی فوق‌العاده مفید است.

لازم به ذکر است که کنسول Xbox Series X تنها کنسول نسل بعدی مایکروسافت نیست. کنسول Xbox Series S نیز وجود دارد که مقرون به‌صرفه‌تر است، البته ویژگی‌های بسیار کمتری دارد که هزینه آن را به ۲۹۹ دلار می‌رساند. سونی هم نسخه دیجیتالی PS5 را ارائه می‌دهد که ارزان‌تر از PS5 اصلی است.

بازی‌ها

بازی‌های Xbox Series X

در لیست بازی‌های Xbox Series X عناوینی مانند Yakuza: Like a Dragon یا Dirt ۵ و یا با موضوع وایکینگ‌ها، Assassin’s Creed Valhalla دیده می‌شود. انتظار می‌رود عناوینی مانند Vampire: the Masquerade – Bloodlines ۲ و The Medium نیز به این کنسول برسند. اعلام خبر یک نسخه ریمستر از بازی Fable در ویترین مایکروسافت در ماه جولای به همراه نسخه جدید Forza و یک RPG فانتزی مربوط به قرون‌وسطایی از استودیو Obsidian به نام Avowed، بسیار هیجان‌انگیز بود.

به‌طور سنتی شرکت سونی مثل قبل در بازی‌های انحصاری پیروز می‌شود، اما مطمئنا مایکروسافت به دنبال دستیابی به بهترین کنسول نسل بعد است.

خبرها نشان می‌دهد که شرکت مایکروسافت اخیراً شرکت ZeniMax Media را خریداری کرده است. این به این معنی است که عناوینی مانند The Elder Scrolls ۶ و Starfield می‌توانند به انحصاری‌های Xbox تبدیل شوند و همچنین بسیاری دیگر از بازی‌های استودیو ZeniMax، که در آینده با شروع Doom Eternal به سرویس Xbox Game Pass خواهند آمد.

و باید این حقیقت را در نظر داشت که تمام بازی‌های کنسول‌های Xbox روی این کنسول سازگار هستند. اگر شما یک Xbox اصلی، Xbox ۳۶۰ و Xbox One دارید، احتمال بسیار بالایی وجود دارد که بازی‌های شما روی Xbox Series X هم کار کنند به‌خصوص بازی‌های Xbox One.

شرکت مایکروسافت نشان داده که واقعاً علاقه‌مند است که برای مدتی پس از عرضه کنسول Xbox Series X، از بازی‌های cross-gen پشتیبانی کند. این موضوع این معنی را می‌دهد که Xbox Series X هیچ انحصاری خاصی نخواهد داشت که شما را به سمت این کنسول بکشد. یکی از بزرگ‌ترین انتقادات به این کنسول هم همین موضوع بود، اما این موضوع که شما می‌توانید تمام بازی‌های خانواده Xbox را اجرا کنید به‌خودی‌ خود ویژگی بسیار خوبی محسوب می‌شود.

در نهایت شرکت مایکروسافت تصمیم‌گیرنده این موضوع است، اما احتمالاً پس از چند سال این شرکت سری به Xbox Series X خواهد زد.

godfall
godfall game

بازی‌های PS5

در مورد بازی‌های کنسول PS5، در میان بازی‌های معرفی‌شده، بازی Playroom Astro وجود دارد که از قبل روی هر کنسول نصب‌ شده است و همچنین انحصاری‌هایی مانند Marvel’s Spider-Man: Miles Morales و Demon’s Souls وجود دارند.

در لیست بازی‌های این کنسول، انتظار بازی‌های جدید Ratchet & Clank Horizon: Forbidden West، Gran Turismo ۷، Final Fantasy ۱۶ را داشته باشید که انحصاری‌های PS5 هستند و همچنین بازی God of War جدید، که انتظار داریم این بازی با نام God of War : Ragnarok باشد.

اگر نمی‌خواهید در همان روز اول به دنبال چند بازی جدید باشید، PS5 با کنسول گذشته شرکت سونی سازگار است. این کنسول تقریباً از کل کتابخانه بازی‌های PS4 پشتیبانی می‌کند، اما متأسفانه این ویژگی به نسل PS3 و PS2 گسترش نمی‌یابد. علاوه بر این، دارندگان PS5 می‌توانند از پاداش مشترک جدید PS Plus به نام PlayStation Plus Collection برخوردار باشند. این ویژگی به دارندگان PS5 امکان دسترسی رایگان به ۲۰ مورد از بهترین بازی‌های PS4 را می‌دهد تا از همان روز در کنسول جدید خود آن‌ها را بارگیری کنند، از جمله عناوینی مانند God of War، Uncharted ۴ و Bloodborne.

سونی اعلام کرده که به نسل‌های قبلی همچنان پایبند است و برخی از انحصارهای PS5 مانند Spider-Man Miles Morales و Horizon Forbidden West در PS4 نیز در دسترس خواهند بود.

البته موضوع استریم بازی‌ها نیز وجود دارد. با ورود گوگل به دنیای بازی‌ها با پلتفرم استریم بازی Google Stadia خود به همراه Luna آمازون، مایکروسافت و سونی هم برای مشارکت و همکاری در فن‌آوری‌های پخش بازی برای نسل بعد، وارد همکاری شده‌اند. باید دید دقیقاً نحوه عملکرد این دو چگونه خواهد بود.

اما سرویس استریم xCloud مایکروسافت، اکنون از دسترس خارج‌ شده است و به‌صورت رایگان با اشتراک‌های Xbox Game Pass Ultimate ارائه می‌شود. این سرویس به دارندگان Xbox اجازه می‌دهد تا بازی‌های Xbox Game Pass را بر روی دستگاه‌های تلفن همراه Android خود بازی کنند. همچنین EA Play نیز به Xbox Game Pass Ultimate می‌آید.

در حال حاضر اضافه کردن xCloud باعث می‌شود Game Pass و Xbox گزینه جذاب‌تری برای کسانی باشد که دوست دارند که از انعطاف‌پذیری در سیستم‌عامل برخوردار باشند. به نظر می‌رسد حتی اگر مجموعه PlayStation Plus کاملا هم اعلام شود، این پروژه پیشنهاد PlayStation Now شرکت سونی را پشت سر خواهد گذاشت.

ما می‌دانیم که بسیاری از بازی‌ها که در فاصله بین انتهای این نسل و اوایل نسل بعدی منتشر می‌شوند، عناوین نسل متقابل خواهند بود. به این معناست که عناوینی مانند Cyberpunk ۲۰۷۷ و Assassin’s Creed Valhalla هم‌ روی کنسول‌های کنونی و هم‌نسل بعدی عرضه می‌شوند.

مقایسه قیمت

قیمت کنسول‌های Xbox Series X و PS5 یکسان است. کنسول Xbox Series X مبتنی بر دیسک مایکروسافت باقیمت ۴۹۹ دلار فروخته می‌شود، درحالی‌که PS5 استاندارد نیز ۴۹۹ دلار است و این قیمت انتخاب، بین بسته‌های پیش‌خرید Xbox Series X و بسته‌های پیش‌خرید PS5 را سخت می‌کند. یکی از دلایلی که PS4 محبوب‌ترین کنسول در طول نسل گذشته بود، این واقعیت بود که باقیمت جذاب‌تری یعنی ۳۹۹.۹۹ دلار، نسبت به ایکس باکس وان ۴۹۹ دلاری عرضه‌ شده بود.

Xbox Series S دیجیتال با قیمت ۲۹۹ دلار به فروش می‌رسد درحالی‌ که نسخه دیجیتال Play Station 5 (بدون درایو دیسک) ۳۹۹.۹۹ دلار / ۵۹۹.۹۵ دلار آمریکاست.
اما این دو کنسول دقیقاً مثل هم نیستند. کنسول دیجیتال مایکروسافت نسبت به بقیه ضعیف‌تر است. به‌جای وضوح ۴K بر روی وضوح ۱۴۴۰p تمرکز دارد و ۶۰/۱۲۰ فریم در ثانیه را هدف قرار می‌دهد اما، نسخه دیجیتال PS5، دقیقاً همان مشخصات نسخه استاندارد را دارد فقط منهای آن دیسک فیزیکی!

با جمع‌بندی کلی، Xbox Series S در رتبه دوم است. اما با برخی از نکات همراه است، هم Xbox Series S و هم PS5 دیجیتال توانایی پخش دیسک‌های Blu-ray ۴K را از دست می‌دهند. در حقیقت، بیش از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد که انتخاب این بار به وفاداری شما به یک مارک کنسول و یا خدمات آن‌ها، به‌علاوه تعهد هر شرکت در احترام گذاشتن به کتابخانه بازی‌هایی که قبلاً با آن‌ها ساخته است، برمی‌گردد.

نتیجه‌گیری

هر دو دستگاه خارق‌العاده‌ هستند، اما در حال حاضر کنترلر عالی و رابط کاربری سرگرم‌کننده و تازه PlayStation ۵ برتری را در دست دارد و با راه‌اندازی قوی‌تری در بازار عرضه‌ شده است. شباهت‌های این دو کنسول بسیار جالب‌توجه هستند اما هر دو، در نوع خود کاملاً بی‌نظیر هستند.

ازنقطه‌نظر طراحی، دو کنسول نمی‌توانند تفاوت زیادی داشته باشند. هر دو در عملکرد ساکت و بسیار قدرتمند هستند، اما اندازه PS5 بزرگ‌تر است و Xbox Series X کوچک‌تر است، اما شکل جعبه‌ای آن موردپسند همه قرار نخواهد گرفت، به‌خصوص زمانی که کنسول به‌صورت افقی گذاشته شود.

Xbox-and-PS5

تعهد مشترک دو شرکت سونی و مایکروسافت به فناوری SSD به این معنی است که بازی‌ها سریع‌تر از همیشه اجرا خواهند شد، زمان بوت که اغلب چند دقیقه طول می‌کشید به چند ثانیه خواهد رسید. هر دو کنسول همچنین از پشتیبانی و سازگاری با نسخه‌های قبلی خود برخوردار هستند، اگرچه تعهد مایکروسافت نسبت به سونی بیشتر است، خصوصاً در زمینه لوازم جانبی.

با تمام این‌ها، هنوز هم تعصب در بین طرفداران وجود دارد و بنابراین، مانند همیشه، محتوای بازی‌ها ممکن است مهم‌تر باشد. سونی در این زمینه دوباره قدرتمندتر آغاز کرده است. به یاد داشته باشید که این نسل تازه شروع‌شده است و در سال‌های آینده هیجان بیشتری به وجود خواهد آمد و رقابت شدیدتر خواهد شد. شما کدام کنسول را ترجیح می‌دهید؟

3 در مورد “سونی PS5 در مقابل مایکروسافت Xbox Series X: کدام کنسول نسل بعدی را بخریم؟”

    1. مسلم رفیعی

      پاسخ به این پرسش بستگی به این داره که آینده انحصاری‌های هر دو شرکت رو چطوری می‌بینید، این قضیه هم تا آخر نسل، پاسخ قطعی نخواهد داشت. اگر پیش‌بینی می‌کنید که انحصاری‌های مایکروسافت بهتر از سونی خواهند بود، ایکس‌باکس سری ایکس بخرید. این رو هم در نظر بگیرید که چیزی مثل گیم پس، هزینه خرید بازی‌ها رو خیلی کاهش میده. اگر هم انحصاری‌های سونی رو دوست دارید، اون موقع پلی استیشن بخرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH