سوپر لنز سامسونگ به باریک‌تر شدن دوربین گوشی‌ها در آینده کمک خواهد کرد

رسانه کره‌ای The Elec اخیرا گزارش داد که یکی از مدیران شرکت سامسونگ الکترومکانیکس اعلام کرده که کمپانی کره‌ای سرگرم توسعه یک متالنز یا همان سوپر لنز است. این لنز ظاهرا از ساختاری تخت برخوردار است؛ اما بر روی سطح آن نانوذراتی قرار دارد. بنابراین لنز قادر به تجزیه و شکست نور خواهد بود. اساس طراحی این لنز همانند عدسی فرنل است؛ اما دقت آن بالاتر بوده و ضخامت آن نیز بسیار باریکتر است.

فناوری متالنز سامسونگ

به گفته سامسونگ این تکنولوژی می‌تواند به باریکتر شدن لنز اسمارت‌فون‌ها نسبت به نمونه‌های کنونی کمک کند. با آغاز تولید انبوه متالنز سامسونگ و عرضه آن به تولیدکنندگان، این شرکت‌ها قادر به رفع نقاط ضعف اسمارت‌فون‌های فعلی خواهند بود. در عین‌حال دوربین اصلی هندست‌های فعلی دارای برجستگی هستند و این پدیده بر زیبایی‌شناسی کلی هندست‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

لی شی وو؛ معاون ارشد و مدیر موسسه تحقیقاتی شرکت‌های سامسونگ الکترونیکس در جریان کنفرانس Nano Korea 2021 در شهر سئول به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی اعلام کرد که کمپانی در حال مطالعه روش استفاده از ذرات نانو در لنزها است. در حال حاضر سامسونگ تلاش می‌کند تا این فناوری را به مرحله تولید می‌رساند.

این شخص مسئول در سامسونگ الکترومکانیکس خاطرنشان کرد که پردازش این لنز بایستی در مقیاس نانومتری انجام شود. تاکنون کمپانی موفق به تولید گروه لنز 7P شده است. همچنین وی به پیشرفت‌های کمپانی در زمینه خازن‌های سرامیکی چندلایه (MLCC) اشاره کرد. به گفته وی کمپانی بر این باور است که کاهش ضخامت خازن‌ها مستلزم بررسی ساختارهای نانو خواهد بود.

برای خازن چندلایه 0603 MLCC ضخامت افقی و عمودی به‌ترتیب برابر با 0.6 و 0.3 میلی‌متر است. سامسونگ الکترومکانیکس از ذرات دی‌الکتریک با اندازه 0.47 میکرومتر و پودرهای 100 نانومتری بهره می‌گیرد. هدف سامسونگ این است که ضخامت ذرات دی‌الکتریک تا سال‌های 2022 و 2025 به‌ترتیب به 0.36 و 0.30 میکرومتر کاهش پیدا کند. هدف سامسونگ کاهش مقیاس به اندازه نانو 2 رقمی است. این کار به نوبه خود با این هدف انجام می‌شود که ظرفیت خازن به 60.4 میکروفاراد در هر میلی‌متر مکعب افزایش پیدا کند. این رقم در حال حاضر برابر با 28.6 میکروفاراد است.

شرکت‌های چینی نیز روی سوپر لنزها کار می‌کنند

در حال حاضر شرکت چینی Shenzhen MetalenX Technology Co., Ltd نیز روی طراحی، تولید و به‌کارگیری سوپر لنزها تمرکز نموده است. به گفته این شرکت، سوپر لنز از طریق تکنولوژی تراشه نیمه‌هادی تولید می‌شود. این لنز دارای سطحی با ساختار میکرو نانو بوده و فرآیند مدولاسیون فاز نور تصادفی به وضعیت همگرا از این طریق انجام می‌شود. فرآیند تولید سوپر لنزها با فرآیند قالب‌گیری مورد استفاده برای تولید لنزهای معمولی تفاوت دارد. بهره‌وری بالا یکی از مزایای این لنزها به‌شمار می‌رود. بعلاوه پس از تولید انبوه، هزینه‌های تولید نیز کاهش خواهد یافت.

ضخامت سوپر لنز از صدها نانومتر تا میکرومتر متغیر است. بنابراین ضخامت آن در مقایسه با لنزهای سنتی بسیار کوچک‌تر بوده و مقیاس آن از میلی‌متر به دسی‌متر کاهش یافته است. این پدیده به کاهش وزن لنز کمک قابل‌توجهی خواهد کرد. در حال حاضر سوپر لنز تولید شده توسط کمپانی از طیف نور دور از مادون‌قرمز، نزدیک به مادون‌قرمز و نور مرئی پشتیبانی می‌کند. این لنز می‌تواند در تجهیزات الکترونیکی مصرفی، تصویربرداری میکروسکوپی، نظارت بر امنیت و سایر حوزه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

2 در مورد “سوپر لنز سامسونگ به باریک‌تر شدن دوربین گوشی‌ها در آینده کمک خواهد کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH