سیستم چرخش خودکار صفحه‌نمایش در اندروید 12 هوشمند‌تر و سریع‌تر خواهد شد

مطابق برنامه‌ریزی‌های شرکت گوگل، نسخه عمومی اندروید 12 در سه ماهه سوم سال جاری منتشر خواهد شد. پیش از آن، گوگل سومین نسخه بتا‌ی این سیستم عامل را با مجموعه نهایی APIها و ویژگی‌ها برای توسعه‌دهندگان و کاربران نسخه عمومی بتا منتشر کرده است.

با نگاهی به آخرین نسخه بتا‌ی اندروید 12، می‌توان دریافت که گوگل چگونه چرخش خودکار را هوشمندتر ارائه خواهد نمود. “سیستم چرخش خودکار بهتر و سریع‌تر” در اندروید 12، از دوربین سلفی گوشی جهت تجزیه و تحلیل موقعیت کاربر و تعیین جهت چرخش نمایش‌گر استفاده می‌کند.

سیستم چرخش خودکار در اندروید 12 از دوربین سلفی استفاده می‌کند

تلفن‌های هوشمند اندرویدی معمولاً از شتاب سنج برای تعیین موقعیت قرار‌گیری دستگاه استفاده می‌کنند و بر این اساس جهت چرخش صفحه‌نمایش به حالت افقی یا عمودی مشخص می‌گردد.

اگر‌چه این روش در اکثر موقعیت‌ها به درستی عمل می‌کند، اما هنگامی که کاربر روی تخت دراز کشیده باشد و از تلفن هوشمند خود استفاده نماید، این روش عملا به درستی اجرا نخواهد شد. در این حالت، شتاب‌سنج تعیین خواهد کرد که تلفن شما در موقعیت افقی قرار دارد و به حالت افقی تغییر حالت می‌دهد! حتی اگر در حالت ایده‌آل صفحه‌نمایش در حالت عمودی باقی بماند، تجربه‌ای آزار‌دهنده برای کاربر خواهد بود.

این دقیقاً همان معضلی است که گوگل سعی دارد با پیاده‌سازی یک متد چرخش خودکار هوشمندانه‌تر در اندروید 12 آن را برطرف نماید. همان‌طور که دیو بورک، معاون مهندسی اندروید در گوگل، در پستی در وبلاگ Android Developers بیان نمود، دوربین سلفی تلفن هوشمند جهت صورت کاربر را تعیین کرده و در نهایت مشخص می‌کند که آیا جهت نمایش‌گر باید تغییر کند یا خیر.

تولید‌کنندگان تجهیزات اورجینال مانند سامسونگ، جهت تشخیص حضور کاربر و روشن نگه داشتن صفحه نمایش هنگامی که کاربر مشغول کار با گوشی هوشمند خود است، از دوربین سلفی دستگاه استفاده می‌کنند. هم‌اکنون نیز گوگل با به‌کار‌گیری همین روش، در صدد بهبود تجربه کاربری در زمان اجرای قابلیت چرخش خودکار است.

پردازش کامل این قابلیت در هسته محاسباتی خصوصی اندروید ۱۲ (Private Compute Core) صورت می‌گیرد. بنابراین عکس‌ها به هیچ سروری ارسال نشده و روی هیچ دستگاهی ذخیره نخواهند شد. افزون بر این، گوگل از هسته محاسباتی خصوصی جهت اجرای ویژگی‌های Live Caption و Smart Reply در اندروید ۱۲ استفاده می‌نماید.

برای اطمینان از اینکه تمام این پردازش ها منجر به تاخیر در اجرای سیستم چرخش خودکار در گوشی هوشمند نشود، شرکت گوگل انیمیشن های چرخش خودکار بهینه‌سازی شده و الگوریتم تشخیص حرکت مبتنی بر یادگیری ماشینی را به آن اضافه کرده است. این بهینه‌سازی‌های اعمال شده نهایتا موجب می‌گردد که تاخیر در عملکرد سیستم چرخش خودکار صفحه‌نمایش گوشی هوشمند تا 25 درصد کاهش یابد.

گفتنی است که در سال 2012، شرکت سامسونگ ویژگی مشابهی را در گوشی هوشمند گلکسی S3 با نام چرخش هوشمند به کار گرفت. با این حال، این ویژگی عملکرد موفقی نداشت و این شرکت در نهایت قابلیت مذکور را برای همیشه کنار گذاشت.

قابلیت اسکرول کردن در اسکرین‌شات به اندروید ۱۲ اضافه می‌شود

گوگل همچنین قابلیت اسکرول کردن در اسکرین‌شات را به سومین نسخه بتا‌ی اندروید ۱۲ اضافه کرده است. این ویژگی به کاریر این امکان را می‌دهد تا با ضربه زدن بر روی دکمه‌ Capture more، با اسکرول کردن محتوای قابل پیمایش، اسکرین‌شات‌های طولانی ثبت نماید.

این ویژگی در حال حاضر تقریباً در همه تلفن‌های هوشمند اندرویدی به غیر از اسمارت‌فون‌های Pixel وجود دارد. بنابراین گوگل با اضافه کردن این قابلیت، در صدد آن است که در ارائه خدمات به‌روز از رقبا‌ی خود عقب نماند. گوگل به تازگی از ویژگی جدید دیگری نیز در اندروید 12 رونمایی کرده است که برای کاربر این امکان را مهیا می‌کند که بازی‌های با حجم بالا را بدون بارگیری کامل اجرا نماید.

نسخه نهایی اندروید 12 ابتدا برای گوشی‌های هوشمند گوگل Pixel در سه ماهه سوم سال جاری در دسترس قرار خواهد گرفت و پس از آن به مرور زمان به دستگاه‌های اندرویدی دیگر کمپانی‌ها راه پیدا خواهد کرد.

2 در مورد “سیستم چرخش خودکار صفحه‌نمایش در اندروید 12 هوشمند‌تر و سریع‌تر خواهد شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH