۴ کانال پرمخاطب دیجیتال مارکتینگ در ایران

هر کسی که محصولی را می‌فروشد یا خدماتی را ارائه می‌کند، هدف‌اش این است که تعداد بیشتری مشتری و مخاطب داشته باشد تا در نهایت به افزایش فروش منجر شود. بازاریابی یا مارکتینگ در واقع راهی است برای پیداکردن مشتریان بالقوه و تبدیل آن‌ها به مشتریان بالفعل.

یکی از روش‌های بازاریابی، بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) است.

پس از شیوع همه‌گیری کرونا در ایران و جهان، بسیاری از کسب و کارها که فضای دیجیتال را دست‌ِکم گرفته‌بودند، بیشتر به روش‌های فروش آنلاین و استفاده از فضای مجازی روی آوردند و در واقع دیجیتال مارکتینگ خیلی توی بورس قرارگرفت.

برای Digital Marketing‌ تعاریف زیادی شده است اما اگر بخواهیم بگوییم دیجیتال مارکتینگ چیست باید بگوییم: «بازاریابی دیجیتال شامل مجموعهٔ همهٔ ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل،شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند(منبع:متمم – با کمی تغییر)»

 

مهم‌ترین تونل‌های بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)

 

دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و روش‌ها و تونل‌های مختلفی وجود دارد که شما از طریق آن‌ها می‌توانید به صورت دیجیتالی بازاریابی کنید و برای خود مشتری پیدا کنید.

در ادامه با سه روش از مهم‌‌ترین و پر مخاطب‌ترین تونل‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا می‌شویم.

 

۱- سئو(SEO)

 

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنی بهینه سازی موتورهای جست و جو است.

به صورت خیلی ساده، سئو مجموعه‌ای از روش‌ها و تلاش‌هایی است که شما برای دست‌یابی به رتبه‌های برتر در موتورهای جست و جو، به خصوص گوگل، انجام می‌دهید؛ که این وظیفه بهتر است به شرکت‌های ارائه دهندهٔ خدمات سئو واگذار شود.

برخی از تکنیک‌ها و خدمات سئو عبارتند از:

  • سئو کلاه سفید
  • سئو کلاه سیاه
  • سئو کلاه خاکستری
  • سئو داخلی
  • سئو خارجی
  • و…

 

۲- تولید محتوا

 

یکی از مهم‌ترین و موثرترین تونل های دیجیتال مارکتینگ،‌ خدمات تولید محتوا است. به همین خاطر هم هست که احتمالا زیاد شنیده‌اید «محتوا پادشاه است!»

شما با تولید انواع محتوا از جمله محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و صوتی می‌توانید با هزینهٔ بسیار کمتر نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی، به تعداد مشتریان بیشتر و هدفمند دست پیدا کنید.

آن چیزی که در تولید محتوا اهمیت دارد، تدوین یک تقویم محتوایی و پایبندی به آن برای ایجاد محتوا، انتشار، بازبینی و به‌روزآوری آن است.

شما با نیازسنجی بازار هدف و مشخص کردن کلمات کلیدی پر جست و جو در گوگل، می‌بایست با تولید محتوایی که سوالات کاربران را پاسخ می‌دهد، بازاریابی  را شروع کنید تا بتوانید با جذب کاربران به سایت خودتان،‌ آن‌ها را به سرنخ یا لید(lead) برای سایت خود تبدیل کنید.

 

۳- گوگل ادز

 

 

سومین تونل بازاریابی دیجیتال، استفاده از تبلیغات پولی گوگل یا همان Google Ads است.

در خدمات گوگل ادز که یک روش تبلیغات در گوگل است، شما به عنوان تبلیغ دهنده، کلمات کلیدی را مشخص می‌کنید تا به کاربری که آن‌ لغات را سرچ می‌کند آگهی شما نشان داده شود و شما به ازای هر کلیک هزینه‌ای می‌پردازید.

۴- شبکه‌های اجتماعی

آخرین تونل دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروزی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، کلاب‌ هاوس، فیسبوک و همچنین پلفترم‌های اجتماعی مانند آپارات و یوتیوب است.

با توجه به زمانی که افراد این روزها در شبکه های اجتماعی سپری می‌کنند، هر کسب و کار با توجه به زمینهٔ فعالیت خود و شناسایی پرسونای مخاطبین اش، می‌تواند با تبلیغات در فضای شبکه های اجتماعی از این پلتفرم‌ها بیشترین استفاده را ببرد.

در ایران بهترین کانال ها برای تبلیغات تصویری، در درجه ی اول استفاده از اینستاگرام و سپس آپارات و یوتیوب است.

همچنین با توجه به استقبال مخاطبین از محتوای صوتی، تولید پادکست برای معرفی محصولات یا خدمات خود یا تبلیغ آن‌ها از طریق پادکست‌های مرتبط به حوزهٔ کاری خود، می‌تواند بازدهی مناسبی برای شما داشته باشد

 

جمع بندی

 

ما در این مطلب ابتدا دیجیتال مارکتینگ را تعریف کردیم و در ادامه چهار تا از پر مخاطب‌ترین تونل‌های دیجیتال مارکتینگ یعنی

  1. سئو
  2. تولید محتوا
  3. گوگل ادز
  4. شبکه‌های اجتماعی

را تعریف کردیم.

تقریبا به همهٔ کسب و کارها در فضای دیجیتال توصیه می‌شود تنها به یک روش بازاریابی دیجیتال بسنده نکرده و سعی کنند با یک استراتژی مشخص، از همه ی تونل های دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند و به مخاطبین و مشتریان خود اضافه کنند.

شما از چه تونل‌های دیگری در بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنید؟ همین‌جا روش‌های پیشنهادی خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید

 

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

2 در مورد “۴ کانال پرمخاطب دیجیتال مارکتینگ در ایران”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH