جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی

نشست خبری جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی صبح امروز با حضور رئیس پارک و جشنواره، دبیر جشنواره، سایر مدیران و اصحاب رسانه‌ به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم قرنطینه خانگی به صورت آنلاین برگزار شد.

همانطور که احتمالا می‌دانید، انتخاب ایده نقش بسزایی در آینده کسب و کارها خواهد داشت. پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی را به همین منظور راه‌اندازی کرده است.

این پارک ملی در راستای ایجاد فرصت برای بهره‌برداری مناسب از منابع غنی صنایع فرهنگی جهت ایجاد فرصت‌های رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورمان و با هدف ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری، شناسایی استعدادهای خلاق و حمایت از آن‌ها در مسیر تبدیل ایده به محصول یا خدمت قابل ارائه به بازارهای داخلی و خارجی، اقدام به تجمیع ایده‌ها در زنجیره ارزش صنایع خلاق فرهنگی و فناوری‌های نرم در قالب “جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی” کرده تا با شناسایی ایده‌های خلاقانه و حمایت از آن‌ها، فرصت رشد را برای کارآفرینان این عرصه فراهم نماید.

صاحبان ایده، ایده خود را در قالب فایل Word که در سایت پارک بارگذاری شده، به شماره واتساپ 09024343845 تا تاریخ 11 مرداد ارسال خواهند کرد. البته بعد از صحبت‌های انجام شده مهلت ارسال تا ۱۴ مرداد ماه (تا آخر همین هفته) تمدید شد. موضوع ایده‌‌ها را در ادامه شاهد خواهید بود:

فناوری‌های فرهنگی:

فناوری‌های مهندسی انگیزه، بازی‌وار سازی، ارتباطی و رسانه‌ای، سازوکارهای مدیریت بهره‌وری و حکمرانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، آموزشی و یادگیری، نوآوری‌های اجتماعی ،تبلیغات و فروش، فناوری اطلاعات، فناوری آموزش

تولید محتوا و نشر مکتوب و دیجیتال، پویانمایی و پی‌نمایی، سینما، بازی‌های ویدئویی

صنایع خلاق فرهنگی:

میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی، صنایع دیداری و شنیداری، هنرهای تجسمی، اسباب بازی و سرگرمی، طراحی صنعتی، گرافیک، نشر و چاپ، معماری، هنرهای نمایشی، نقاشی، عکاسی، مد و پوشاک، رسانه

پس از پایان مهلت ارسال، ایده‌ها داوری می‌شوند که در چند بخش خروجی دارند. ایده‌هایی که بسیار خوب هستند و قابلیت تبدیل به محصول را دارند، مورد حمایت کامل مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی قرار می‌گیرند؛ اما برای ایده‌هایی که در درجه متوسط دسته بندی می‌شوند و قابلیت بالایی دارند، با صاحبان ایده تماس گرفته می‌شود تا با ارائه پیشنهاداتی بتوانند ایده خود را پرورش دهند و در نهایت آن دسته از ایده‌هایی که در مراحل اولیه قرار دارند، می‌توانند در دوره‌های بعدی این جشنواره شرکت کنند.

طبق صحبت‌های مطرح شده، ایده‌ها براساس معیارهای نوآوری، درجه‌ پختگی، امکان تولید، ارزش افزوده اقتصادی، فراگیری استفاده در جامعه، درجه‌ رفع مشکلات جامعه و امکان ارائه در صحنه‌ جهانی مورد ارزیابی، نظرسنجی و رتبه‌بندی داوران جشنواره، متشکل از متخصصین کارآفرینی و صنایع فرهنگی، قرار می‌گیرند. تعدادی از آنها به عنوان ایده‌ها‌ی برتر شناخته می‌شوند و در مراسم اختتامیه که در تاریخ 19 مرداد (سه‌شنبه هفته آینده) برگزار خواهد شد، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

پس از پایان نشست خبری، جناب آقای آرش سروری سوالات خبرنگاران را خواند و پاسخ مدیران را شنیدیم. سرکار خانم «سوده صوفی» مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پارک و دبیر جشنواره در پاسخ به سوال آی‌تی‌رسان در رابطه با داوران و نحوه انتخاب آن‌ها گفت:

ما در 12 حوزه مختلف اعم از گردشگری، سرگرمی، پوشاک، رسانه، هنرهای دستی و… داوران را به گونه‌ای انتخاب کرده‌ایم که در این حوزه‌ها اطلاعات و دانش کافی را داشته و پیش‌تر نیز تجربه داوری داشته باشند. داورها بر اساس تصمیمات شورای سیاست‌گذاری انتخاب‌ شده‌اند. حضور داوران برجسته یکی از مورادی است که باعث اعتبارسازی یک جشنواره می‌شود. ما افتخار آن را داشتیم که با اساتید بزرگواری که در رشته‌های مختلف پیشکسوت هستند، همکاری کنیم. به عنوان مثال در بخش موسیقی در خدمت آقای آرمین صداقت‌پیشه هستیم که در جشنواره موسیقی فجر تجربه داوری دارند، در خدمت آقای بابک خزرایی و آقای دکتر حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران نیز هستیم. همچنین در بخش هنرهای تجسمی در خدمت آقای بهرام کلهرنیا هستیم که از اساتید بسیار برجسته در این زمینه هستند. آقای دکتر فواد نجم‌الدین نیز که در حوزه داوری بخش هنرهای تجسمی سابقه فراوانی دارند و در جشنواره فجر نیز فعالیت داشتند، با ما همکاری دارند.

3 در مورد “جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی”

  1. خروجی این جشنواره ها یه مشت تلنت هستن که بعید میدونم تو ایران بمونن یا اصلا توجهی بهشون بشه….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH