کندترین حیوانات جهان، چشم‌گرد تنبل

معرفی 8 تا از کُندترین حیوانات جهان به همراه تصویر

در کنار یوزپلنگ و غزال تیزپا، حیواناتی هم هستند که در زندگی خیلی عجله ندارند و به اندازه این حیوانات سریع نیستند. این موجودات به آرام خزیدن قانع هستند و شاید فقط چند سانتی‌متر در روز حرکت کنند. در این مقاله از آی‌تی‌رسان با ۸ تا از کندترین حیوانات جهان آشنا می‌شویم.

سعی شده که در این مقاله به تمام حیوانات در دسته‌های مختلف اشاره کنیم. از نرم‌تنان گرفته تا دوزیست‌ها و حشرات. با ما همراه باشید.

تنبل سه انگشتی

تنبل‌‌های سه انگشتی بیشتر زندگی خود را روی شاخه درختان به سر می‌برند. تنبل‌ها انقدر حیوانات کندی هستند که روی پوست‌شان خزه رشد می‌کند. دانشمندان دلیل این کم تحرکی را متابولیسم فوق‌العاده پایین آنها می‌دانند، به طوری که چند برگ و شاخه برای حیات آنها کافی‌ست. سرعت حرکت تنبل‌های سه انگشتی ۳۰ سانتی‌متر در دقیقه است.کندترین حیوانات جهان، تنبل سه انگشتی اگرچه حرکات تنبل سه انگشتی شبیه به سایر پستانداران است، اما ساختار بدنی متفاوتی دارد. دانشمندان آلمانی دریافتند، تنبل‌ها دارای شانه‌های بسیار بلند و پهنای شانه بسیار کوتاه هستند. این ویژگی دسترسی به اجسام اطراف را برای آنها آسان‌تر می‌کند و باعث می‌شود انرژی کمتری نسبت به سایر جانوران مصرف کنند.

 

حلزون باغچه

اگر فقط یک پا داشته باشید، تند حرکت‌کردن آسان نیست. حلزون باغچه دارای اندام صاف و عضلانی‌ست که آن را در راستای رسیدن به مقصد حرکت می‌دهد. حلزون‌ها برای تسهیل حرکت و کاهش اصطکاک، ماده‌ای مخاطی از خود تولید می‌‌کنند. کندترین حیوانات جهان، حلزون باغچه به همین دلیل است که معمولا می‌توان یک رد‌ پای چسبناک را به دنبال این حیوانات کند دید. حداکثر سرعت حلزون باغچه ۱.۳ سانتی‌متر بر ثانیه است ولی معمولا فقط ۲.۵ میلی‌متر بر ثانیه حرکت می‌کند.

 

ستاره دریایی

ستاره‌های دریایی سطح بالایی سخت و سطح زیرین نرم با پاهای لوله‌ای شکل دارند. آنها با این پاهای لوله‌ای شکل سطوح اطراف را لمس کرده و حرکت می‌کنند.

با وجود ۱۵۰۰ عدد پا در سطح زیرین، ستاره‌های دریایی یکی از کندترین حیوانات جهان هستند. یک ستاره دریایی بالغ می‌تواند با سرعت یک متر در دقیقه حرکت کند.

 

لاک‌پشت گالاپاگوس

لاک‌پشت‌های عظیم‌الجثه گونه‌های مختلف دارند که لاک‌پشت گالاپاگوس معروف‌ترین آنهاست. این لاک‌پشت می‌تواند ۱۵۰ سال یا بیشتر عمر کند.

در سال ۱۸۳۵، زمانی که داروین در گالاپاگوس بود سرعت این لاک‌پشت‌ها را ۵۵ متر در دقیقه تخمین زده بود. با این وجود، امروزه سرعت حرکت این حیوانات کند، حداکثر دو کیلومتر در ساعت تخمین زده می‌شود.

 

حلزون موزی

در نظر برانلی آلن برانسون، زیست‌شناس دانشگاه کنتاکی، حلزون موزی کندترین حیوان جهان است. مشاهده شده که این حلزون برای طی مسافت ۱۷ سانتی‌متری، ۱۲۰ دقیقه زمان صرف کرده‌ است. کندترین حیوانات جهان، حلزون موزیحلزون‌های موزی در هنگام حرکت دانه‌های خشک مخاطی به جای می‌گذارند که بعد از ترکیب با آب، به ماده چسبناک تبدیل می‌شوند. این ماده به آسان‌شدن حرکت آنها کمک می‌کند.

 

چشم‌گرد تنبل

چشم‌گرد تنبل‌ها معمولا بی‌هدف در اطراف پرسه می‌زنند تا این که اتفاقی یک طعمه ببینند. در این زمان، به سرعت می‌ایستند، پاهای خود را قلاب می‌کنند و بدن خود را به جلو پرتاب می‌کنند تا طعمه را با دو دست بگیرند.کندترین حیوانات جهان، چشم‌گرد تنبل با وجود این که این حیوانات کند بسیار دوست‌داشتنی به نظر می‌رسند، تنها پستانداران سمی جهان هستند. آنها این سم را از غدد اطراف آرنج آزاد می‌کنند. چشم‌گرد تنبل‌ها این سم مرگبار را روی خز خود پخش می‌کنند تا شکارچی‌ها را از خود دور سازند.

 

شقایق دریایی

بیش از ۱۰۰۰ گونه مختلف از شقایق دریایی در سراسر جهان وجود دارد. این موجودات رنگارنگ و جذاب، فقط یک پا دارند به وسیله ماده مخاطی، خود را به سنگ‌ها، مرجان‌ها و یا گیاهان دریایی متصل می‌کنند.

این حیوانات کند معمولا حرکت نمی‌کنند و در یک جای ثابت منتظر طعمه می‌مانند. سرعت حرکت این موجودات حدود یک سانتی‌متر بر ساعت است.

 

گاو دریایی

آخرین حیوان از لیست کندترین حیوانات جهان گاو دریایی نام دارد. گاو‌های دریایی شاید نسبت به بسیاری از حیوانت دیگر سریع به نظر بیایند ولی، در مقایسه با وزن و جثه خود بسیار کند هستند. این حیوانات می‌توانند بیش از ۴ متر قد و ۱.۷۵ تن وزن داشته باشند. با این وزن و جثه، عجیب نیست که تمایل زیادی به حرکت‌کردن نداشته باشند. این حیوانات معمولا فقط چند کیلومتر در روز حرکت می‌کنند ولی اگر مجبور باشند، می‌توانند سرعت خود را به ۳۷ کیلومتر در ساعت افزایش دهند. گاو‌های دریایی در آب‌های کم عمق زندگی می‌کنند و شکار حیوان دیگری نیستند. با وجود این که نهنگ‌ها و کوسه‌ها توانایی شکار آنها را دارند ولی چون زیستگاه آنها مشابه نیست این اتفاق به ندرت می‌افتد. انسان‌ها تهدید اصلی این حیوانات هستند که به لطف تلاش‌های حفاظتی شدید، این حیوانات دیگر در معرض انقراض نیستند.

3 در مورد “معرفی 8 تا از کُندترین حیوانات جهان به همراه تصویر”

  1. محسن رفیعی

    دنیای قشنگی دارند، کاملا قشنگ و با آرامش!
    درسته همه چیز کنده براشون ولی عمر بیشتری هم دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH