راهنمای جامع خرید ساعت هوشمند

ساعت های هوشمند تا چندی پیش به عنوان یکی از گجت‌های جدید و نوین بازار شناخته می‌شدند که بسیاری برای خرید آن‌ها تردید داشتند اما امروزه ساعت هوشمند به یکی از محبوب‌ترین لوازم جانبی یا گجت‌های مرتبط با تلفن همراه تبدیل شده که کارایی‌های بسیاری دارد و بخش عمد‌ه‌ای از نیازهای کاربران را برطرف می‌سازد.

عموما موفقیت یک محصول به تاثیر آن در رفع نیاز‌های واقعی مشتریان ارتباط دارد، ساعت‌های هوشمند تولید شده‌اند و بر خلاف ساعت‌های کلاسیک، کاربردهای فراوانی دارند و شاید بتوان گفت نشان دادن زمان در این ساعت‌ها یکی از کمترین موارد استفاده آن‌ها به شمار می‌رود.

شما با خرید ساعت هوشمند می‌توانید بدون نیاز به در دست گرفتن گوشی، از آخرین پیام‌های خود با خبر بشوید، به پیام‌ها پاسخ بدهید، میزان سلامت جسمانی خود را مدیریت کنید، آمارهای دقیقی از فعالیت بدنی خود به ویژه در هنگام ورزش به دست بیاورید، به اپلیکیشن‌های کاربردی مانند موسیقی، دوربین یا تماس دسترسی داشته باشید و از آخرین اطلاعات از وضعیت آب و هوا، اخبار و اعلان‌های گوشی خود با خبر شوید.

آیا واقعا به ساعت هوشمند نیاز دارید؟ ساعت‌های هوشمند واقعا کارایی‌‌های متفاوتی دارند اما برای خرید یک ساعت در ابتدا باید با خود صادق باشید و ببینید آیا واقعا به یک ساعت هوشمند نیاز دارید؟

ساعت های هوشمند ویژگی‌های سلامت محور بسیاری دارند که می‌تواند برای ورزشکاران مفید باشد، اما شما به عنوان یک انسان عادی و سالم نیاز دارید که مدام از میزان اکسیژن خون یا ضربان قلب خود آگاه باشید؟ آیا آدمی هستید که مدام به موسیقی گوش می‌دهد و می‌خواهد از راه ساعت هوشمند خود، پخش موسیقی در تلفن همراه را مدیریت کند؟ آیا شما به ویژگی‌های جی‌پی‌اس و پیمایش مسیر ساعت های هوشمند نیاز دارید؟

بسیاری از ما برای خرید ساعت هوشمند تنها به مُد روز نگاه می‌کنیم و این محصول را در حالی خریداری می‌کنیم که واقعا نیاز خاصی به آن نداریم. بنابراین پیش از هر چیزی کمی با خود دو دوتا چهارتا کنید و ببینید واقعا به خرید یک ساعت هوشمند نیاز دارید یا خیر.

خرید ساعت هوشمند

اما اگر به این نتیجه رسیده‌اید که داشتن یک ساعت هوشمند با کیفیت برای شما مناسب خواهد بود و می‌‌خواهید یک ساعت هوشمند خریداری کنید، باید پیش از خرید برخی از فاکتورها را مد نظر داشته باشید، ما در این مطلب در مورد مهم‌ترین مشخصات و ویژگی‌هایی که قبل از خرید ساعت هوشمند باید بدانید و در مورد آن اطلاعات کسب کنید، صحبت خواهیم کرد؛ بنابراین با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

طراحی ظاهری و کیفیت بدنه

اولین نکته‌ای که پیش از خرید یک ساعت هوشمند باید به آن دقت کنید، ظاهر، کیفیت ساخت و نوع طراحی ساعت است. شاید در ظاهر تفاوت عمده‌ای میان ساعت‌های مچی یا هوشمند با فریم گرد یا مستطیلی نباشد اما زمانی که قرار است در طول روز بارها از ساعت هوشمند استفاده کنید، این ویژگی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

ساعت‌های مستطیلی بیشتر به فرم تلفن همراه شبیه هستند و منو‌ها و دیگر بخش‌های ساعت در این مدل‌ها، مانند تلفن همراه برای نمایش در یک محیط چهارگوش طراحی شده‌اند.

اما ساعت‌‌های دایره‌ای شکل شباهت بیشتری به ساعت‌های کلاسیک دارند و شاید استفاده لمسی از آن‌ها برای برخی از افراد خیلی آسان نباشد. به همین دلیل پیش از خرید ساعت حداقل یک یا دو مدل مختلف را بر روی مچ دست خود تست کنید و از راحتی استفاده از آن مطمئن شوید.

از دیگر مواردی که از نظر ظاهری برای خرید یک ساعت هوشمند اهمیت دارد، وجود دکمه‌های فیزیکی برای کنترل رابط کاربری ساعت است. هر چند اکثر ساعت های هوشمند فعلی دارای نمایشگر تاچ هستند اما کار کردن با نمایشگر کوچک لمسی آنقدر‌ها هم راحت نیست؛ به همین دلیل در برخی موارد وجود دکمه فیزیکی یا یک حاشیه چرخان برای جا‌به‌جا شدن در محیط ساعت یا کم و زیاد کردن صدای ولوم آهنگ، بسیار کارآمد خواهد بود.

مورد بعدی در خصوص کیفیت ساخت ساعت های هوشمند است. برخی از ساعت‌ها به بدنه فلزی مجهز شده‌‌اند و وزن آن‌ها کمی سنگین‌تر از ساعت‌های پلاستیکی است؛ البته دوام بیشتری هم دارند اما شما پیش از خرید باید حتما جنس بدنه و وزن آن را در نظر داشته باشید.

همچنین شرکت‌های معتبر به طور معمول ساعت‌های خود را در دو نسخه در اندازه معمولی برای آقایان و یک نسخه در اندازه کوچک‌تر و سبک‌تر برای بانوان طراحی می‌کنند. دقت کنید که اندازه، ضخامت و پهنای ساعت مناسب برای آقایان و خانم‌ها متفاوت است.

از موارد با اهمیت می‌توان به قابلیت ضد آب بودن ساعت اشاره کرد، افرادی که زیاد طبیعت گردی می‌کنند یا به هر شکل با آب سر و کار دارند، باید ساعت‌هایی را خریداری کنند که ضد آب هستند.

سیستم عامل و برنامه‌های ساعت هوشمند

ساعت های هوشمند جدید معمولا با 4 سیستم عامل LiteOS، WearOS، watchOS و تایزن عرضه می‌شوند، سیستم عامل LiteOS بر روی ساعت‌های هواوی و بندهای آنر دیده می‌شود. این سیستم عامل مخصوص گجت‌های پوشیدنی هواوی است. WearOS توسط گوگل توسعه پیدا کرده و همان اندروید مخصوص گجت‌های پوشیدنی محسوب می‌شود، سیستم عامل watchOS هم توسط اپل توسعه پیدا کرده و بر روی اپل واچ‌های این شرکت نصب شده و در نهایت تایزن برای ساعت‌های سامسونگ است.

این سیستم عامل‌ها هرکدام تفاوت‌هایی از نظر ساختار و اجرا دارند، همچنین از نظر اتصال و سازگاری با سیستم‌ عامل‌های گوشی نیز تفاوت‌هایی میان این مدل‌ها دیده می‌شود.

خرید ساعت هوشمند

همه این سیستم عامل‌ها به گوشی‌های اندروید، آیفون و هواوی متصل می‌شوند اما اتصال آن‌ها تفاوت‌هایی دارد؛ مثلا برای راه‌اندازی اپل واچ با سیستم عامل watchOS ابتدا باید آن را به یک گوشی آیفون متصل کنید و سپس پس از راه‌اندازی ابتدایی ساعت، می‌توان آن را به یک گوشی اندرویدی متصل کرد. اما توجه داشته باشید که ویژگی‌هایی مانند ارسال و دریافت پیامک، کار با برنامه iMessage و اتصال به سیری هنگام اتصال اپل واچ به گوشی اندرویدی از کار خواهند افتاد.

خرید ساعت هوشمند

از طرفی این سیستم عامل‌ها تفاوت‌های بنیادی با یکدیگر دارند؛ به طور مثال برای سیستم عامل WearOS صد‌ها برنامه مختلف و قابل دانلود وجود دارد که ایرانی‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند، اما برنامه‌های LiteOS و watchOS کمتر و محدودتر هستند و بسیاری از آن‌ها در ایران کار نمی‌کنند. به طور کلی تعدادی از قابلیت‌های اپل‌ واچ‌ها مانند قابلیت سنجش اکسیژن خون در اپل واچ سری 6 در ایران کار نمی‌کند. بنابراین هنگام خرید ساعت هوشمند به برند و نوع سیستم عامل ساعت حتما دقت داشته باشد.

سخت افزار ساعت هوشمند

برای انتخاب ساعت باید بدانید که به طور دقیق دنبال چه کارکردهایی هستید؛ اگر ورزش می‌کنید، می‌توانید ساعت‌های اسپرت ویژه ورزشکاران را بخرید که از نظر امکانات سخت افزاری، سنسورها و اپلیکیشن‌های نرم افزاری کاملا برای ورزشکاران ساخته شده است. همچنین برخی ساعت‌ها سیم‌کارت‌خور هستند و به طور جداگانه با یک سیمکارت کار می‌کنند.

نوع صفحه نمایش و دیگر قابلیت‌های سخت افزاری نیز بر روی نوع استفاده شما از گوشی تاثیرگذار خواهد بود، صفحه نمایش‌های امولد و اولد از نظر رنگ و شفافیت صفحه، عملکرد بهتری دارند و تصاویر را با رنگ‌بندی بهتری نشان می‌دهند.

خرید ساعت هوشمند

از دیگر امکانات سخت افزاری ساعت‌های هوشمند می‌توان به دوربین داخلی آن اشاره کرد. برخی از ساعت‌های گران قیمت از دوربین داخلی بهره می‌برند و با دوربین آن‌ها می‌توان عکس و فیلم هم گرفت، همچنین تعداد دیگری از ساعت‌ها دارای رم و حافظه داخلی مناسب برای ذخیره‌سازی موسیقی و دیتا‌های ساعت هستند.

اما همانطور که گفته شد، شما باید بر اساس نیازها و البته بودجه خود اقدام به خرید ساعت هوشمند بکنید. اگر چند قابلیت ساده مانند خواندن گام شمار، نوتیفیکیشن‌ و تغییر موسیقی مدنظرتان است می‌توانید یک ساعت ارزان‌تر خریداری کنید که کاربردهای ابتدایی و ساده‌ای دارد یا مثلا از مچ‌بند‌ها استفاده کنید.

امکان شخصی‌سازی ظاهر و محیط ساعت

قطعا شما در هنگام خرید یک ساعت هوشمند به طراحی، رنگ و زیبایی ظاهر آن توجه خواهید کرد، اما این ظاهر روزی برای شما تکراری خواهد شد. امکان تغییر ظاهر ساعت هوشمند یکی از آپشن‌های جذاب این محصولات نسبت به ساعت‌های کلاسیک به شمار می‌رود.

بند انواع ساعت هوشمند را می‌توان تغییر داد اما برای تغییر بند لازم است که بند ساعت شما در بازار موجود باشد، طبیعتا بند برای ساعت‌های متفرقه به آسانی پیدا نخواهد شد، اما بند ساعت‌های مشهور مانند اپل واچ یا گلکسی واچ در بازار وجود دارد و شما می‌توانید بند چرمی رسمی، بند پلاستیکی رنگی یا بندهای فلزی شیک را برای ساعت خود تهیه کرده و در مواقع مختلف، از یکی از آن‌ها استفاده کنید.

خرید ساعت هوشمند

همچنین صفحه اصلی ساعت هوشمند که در آن اطلاعات زمان و برخی موارد دیگر وجود دارد با نام واچ فیس شناخته می‌شود. تعداد و تنوع واچ فیس‌ها و امکانات شخصی‌سازی محیط ساعت نیز نسبت به برند و سیستم عامل ساعت متفاوت است، به عنوان مثال ساعت‌های دارای WearOS واچ فیس‌های بیشتری نسبت به اپل واچ‌ها دارند. همچنین خود سازنده مانند شرکت شیائومی و سامسونگ هم واچ‌ فیس‌های اختصاصی برای ساعت خود تولید و در اختیار خریداران قرار می‌دهد. با تغییر واچ فیس و بند گوشی می‌توانید ظاهر ساعت خود را به طور کامل تغییر دهید.

ظرفیت باتری و شارژدهی

هنگام استفاده طولانی مدت از یک گجت مانند ساعت هوشمند، ظرفیت و شارژدهی باتری آن به شدت بر روی استفاده شما از ساعت موثر است. به طور طبیعی ساعت‌هایی با ظرفیت باتری بیشتر می‌توانند برای زمان طولانی شارژ نگه‌ دارند و در مواقع حساس دست شما را در پوست گردو نمی‌گذارند اما ساعت‌هایی که با سرعت بیشتری شارژشان تمام می‌شود، بیشتر صاحبان خود را اذیت می‌کنند و در بسیاری از مواقعی که به ساعت هوشمند نیاز است، به دلیل پایان یافتن شارژ باتری غیرقابل استفاده می‌مانند.

خرید ساعت هوشمند

در حال حاضر اکثر ظرفیت باتری ساعت‌های ارزان قیمت میان 180 تا 250 میلی‌آمپر ساعت متغیر است. این حجم با توجه به امکانات کم، برای حداقل یک هفته کافیست. اما ظرفیت باتری‌ ساعت‌های حرفه‌ای از 340 تا 450 میلی‌آمپرساعت یا حتی بیشتر می‌رسد اما توجه داشته باشید که قابلیت‌ها و میزان مصرف این ساعت‌ها بیشتر بوده و ممکن است کمتر از یک هفته شارژ نگه دارند.

افزایش سنسورها و امکانات سخت افزاری به معنای مصرف باتری بیشتر است. به همین دلیل ساعت‌های حرفه‌ای باید باتری با ظرفیت بیشتر داشته باشند. البته زمان شارژ ساعت نیز اهمیت فراوانی دارد، اکثر ساعت‌ها حدود یک و نیم تا 2 ساعت شارژ می‌شوند، این زمان شارژ کاملا مناسب است زیرا در یک مدت زمان کوتاه، شارژ لازم برای استفاده چند روزه از ساعت هوشمند تامین می‌شود. بنابراین هنگام خرید به ظرفیت باتری و زمان شارژ ساعت هوشمند نیز حتما دقت داشته باشید.

3 در مورد “راهنمای جامع خرید ساعت هوشمند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH