چگونه تعداد دفعات شارژ باتری مک‌بوک خود و وضعیت سلامت آن را چک کنیم؟

شاید از خود پرسیده باشید که چگونه می‌توانم وضعیت سلامت باتری مک‌بوک خود را بررسی کنم؟ اگر قصد فروش مک خود را داشته و یا اینکه صرفا در این رابطه کنجکاو هستید، آنگاه اطلاع از تعداد دفعات شارژ باتری می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. در این مطلب قصد داریم تا شیوه مشاهده تعداد دفعات شارژ باتری مک بوک را به شما آموزش دهیم.

منظور از چرخه شارژ باتری چیست؟

هر بار که از مک‌بوک خود استفاده می‌کنید، آنگاه در واقع این دستگاه مشغول طی کردن بخشی از چرخه شارژ خود است. برداشت اشتباهی که در رابطه با این اصطلاح وجود دارد این است که برخی فکر می‌کنند که فقط در هنگام شارژ کردن باتری، تعداد دفعات شارژ آن افزایش می‌یابد. در حالی که این مفهوم به این اشاره دارد که به‌صورت تجمیعی، چند بار باتری شما به‌صورت کامل خالی شده است.

هر چرخه شارژ به معنای خالی شدن 100 درصد از ظرفیت باتری است. بنابراین این کار می‌تواند به‌صورت یکجا صورت گرفته و یا اینکه طی چندین روز رخ دهد. به‌عنوان مثال، اگر هر روز، یک‌چهارم باتری خود را مصرف کنید و پس از هر بار استفاده هم باتری خود را تا 100 درصد شارژ کنید، آنگاه پس از گذشت 4 روز ( 4 * 25 درصد)، یک چرخه شارژ را طی می‌کنید.

چرا چرخه شارژ باتری اهمیت دارد؟

شاید باتری‌های مک‌بوک‌ها کیفیت بالایی داشته باشند، اما در هر صورت از کاهش کیفیت در طول زمان، مصون نیستند. هر چه تعداد دفعات شارژ باتری مک بوک شما افزایش یابد (منظور همان عدد مربوط به چرخه شارژ است)، آنگاه مقدار کلی انرژی قابل نگهداری توسط باتری لپ‌تاپ شما، کاهش می‌یابد.

این مطلب را نیز بخوانید: نحوه نمایش درصد باتری مک در نوار منو

به همین دلیل است که بسیاری از مردم به سلامت باتری لپ‌تاپ خود توجه می‌کنند و جهت انجام این کار نیز از روش‌ها و ابزارهای گوناگونی استفاده می‌کنند. همچنین کسی که بخواهد یک لپ‌تاپ دست دوم خریداری کند، آنگاه باید وضعیت سلامت باتری آن را نیز چک کند. در حالت کلی، مردم به دنبال خرید لپ‌تاپ‌هایی هستند که عدد مربوط به چرخه باتری آن‌ها، پایین‌ باشد.

نحوه تشخیص تعداد دفعات شارژ باتری مک بوک

با دنبال کردن گام‌های زیر می‌توانید اطلاعاتی را در رابطه با وضعیت باتری مک خود و همچنین تعداد چرخه‌های شارژ آن، به دست آورید:

  1. نشانگر موس را به بالای صفحه مک خود برده تا نوار منو ظاهر شود.
  2. بر روی لوگوی اپل کلیک کرده و سپس “About This Mac” را برگزینید.
  3. بر روی “System Report” کلیک کنید.
  4. در زیر “Hardware”، گزینه “Power” را پیدا کنید.
  5. در ادامه باید در زیر “Health Information”، گزینه “Cycle Count” را پیدا کنید.

تعداد دفعات شارژ باتری مک بوک

حداکثر تعداد چرخه‌های شارژ چقدر است؟

یک باتری جهت اینکه بتواند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد، آنگاه باید تعداد چرخه‌های شارژ آن از عدد مشخصی فراتر نرود. البته پس از عبور از تعداد چرخه‌های شارژ بهینه باتری دستگاه خود، بازهم می‌توانید که از آن استفاده کنید، اما باید خود را برای عمر کمتر باتری نیز آماده کنید. در چنین مواردی باتری شما بسته به تعداد چرخه‌های شارژ خود می‌تواند 80 درصد (و یا کمتر) از ظرفیت اصلی خود را حفظ کند.

جهت دست‌یابی به بهترین کارایی، بهتر است که پس از رسیدن به حداکثر چرخه‌های شارژ باتری، آن را تعویض کنید. چرخه شارژ باتری مک‌بوک‌های 13 اینچی از اواخر 2019، مک‌بوک پروها از اوایل 2009 و همچنین مک‌بوک ایرهای 13 اینچی اواخر 2010 و جدیدتر، همگی حداکثر 1000 است.

سخن پایانی

باتری یک مک‌بوک می‌تواند عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهد. مهم نیست که چقدر به سلامت باتری خود اهمیت می‌دهید. در هر صورت در طول زمان و با خالی شدن باتری و شارژ کردن آن، کیفیت و سلامت باتری دستگاه شما کاهش می‌یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH