تاریخچه بازی محبوب کانتر استریک: ۲۱ سال محبوبیت و پیشرفت

در این مقاله از آی‌تی‌رسان می‌خواهیم به تاریخچه بازی محبوب Counter-Strike نگاهی بی‌اندازیم تا متوجه شویم که چطور کانتر استریک به این جایگاه و محبوبیت رسیده است؟

احتمالاً تمام شما اسم بازی Counter-Strike را شنیده‌اید و آن را بازی کرده‌اید و خوب می‌دانید که حس و حال فردی که تنها نفر باقی‌مانده گروه است و بامهارت تمام دشمنان باقی‌مانده را می‌کشد یا در لحظات آخر بمب را خنثی می‌کند، مانند یک قهرمان است. اما قبل از شروع برای آن دسته از افرادی که تابه‌حال بازی کانتر را تجربه نکرده‌اند یک مرور سریع می‌کنیم.

در همان ابتدای بازی کانتر شما باید از بین دو گروه یکی را انتخاب کنید. یک گروه تروریست هستند و باید شروع به حمله کنند تا بمبی را که به همراه دارند در مکان مشخص‌شده بکارند یا اینکه ضد تروریست را انتخاب کرده و تلاش کنید که جلوی تروریست‌ها را بگیرید. همچنین هر گروه می‌تواند با کامل نابود کردن گروه حریف برنده هر دور از بازی شود.

کانتر استریک در طول حدوداً ۲۱ سالی که از تولد آن می‌گذرد، تنها یک‌راه را پیش رو داشته و آن‌هم پیشرفت به سمت بهتر شدن بوده است. همین امر باعث شده که کانتر میلیون‌ها کاربر حرفه‌ای داشته باشد.

آغاز کانتر

ماجرا از سال ۱۹۹۹ با انتشار بازی افسانه‌ای Half-Life آغاز شد. یک بازی کلاسیک که در آن زمان گرافیک و کیفیتی جلوتر از زمان خودش داشت و بسیار معروف شد. بازی Half-Life قابلیتی را در اختیار برنامه‌نویس‌ها و علاقه‌مندان قرار می‌داد که می‌توانستند برای بازی مود تولید و آن را اجرا کنند. در این هنگام بود که برنامه‌نویسی مشتاق به اسم مین لو شروع به ساخت یک مود برای این بازی کرد و بعدها فردی به نام جس کلیف هم به او ملحق شد.

Half-Life

مین لو و جس کلیف این مود و نقشه را از طریق موتور GoldSrc ایجاد کردند و تخمین زده می‌شود که آن‌ها حدوداً یک ماه و نیم برنامه‌نویسی برای تکمیل اولین بتای این بازی کرده‌اند. این دو نفر به توسعه بتا ادامه دادند و همچنین یک وب‌سایت برای بازی ایجاد کردند. به‌تدریج، مردم شروع به بازی کردن کردند و کانتر توجه بیشتری را به خود جلب کرد.

سرانجام در سال ۲۰۰۰ و پس از انتشار پنجمین نسخه بتا، توجه Valve توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی به آن‌ها جلب شد و می‌خواست Le و Cliffe را استخدام کند. Valve پتانسیل این مود را می‌بیند و می‌خواهد لو و کلیف به کار خود روی این مود ادامه دهند. سرانجام Valve مالکیت معنوی Counter-Strike را خریداری کرد و به همراه Le و Cliffe، اولین نسخه غیر بتا را در سپتامبر ۲۰۰۰ بر روی رایانه‌ها، منتشر کردند.

 

محبوبیت بالا می‌رود

همان‌طور که افراد بیشتری شروع به بازی کردن کانتر کردند، جامعه این بازی بزرگ و بزرگ‌تر شد. این صعود در بین بازی‌های رایانه‌ای آن زمان استثنایی بود. Counter-Strike در سراسر جهان اجرا می‌شد. گیمرها هرگز چیزی کاملاً مشابه این بازی ندیده بودند. مواردی مشابه قبلاً وجود داشت اما Counter-Strike چیز دیگری بود. خیلی ساده بود که فقط با دوستان خود یا با افراد غریبه بازی کنید و لذت و هیجان کسب کنید؛ بدون اینکه چندین ساعت را جلوی کامپیوتر بگذرانید تا داستان یا هر چیز دیگر را ادامه دهید تا کمی لذت و هیجان را در میان آن به دست آورید. شما اگر وقت نداشتید، می‌توانستید فقط چند دقیقه بازی کنید و اگر وقت داشتید می‌توانستید روزها این بازی را انجام دهید. در دسترس بودن بازی، هم برای گیمرهای سخت‌گیر و هم برای افراد معمولی قابل‌توجه بود. یادگیری این بازی آسان اما تسلط بر آن دشوار بود. این‌ها عواملی بودند که باعث محبوبیت بازی کانتر شد.

Counter-Strike

همان‌طور که گفته شد، Counter-Strike منحصربه‌فرد بود. حرکت و سبک واقع‌بینانه برای سلاح‌ها، سیستم پرداخت و اهداف چندگانه، این بازی را به یکی از تأثیرگذارترین بازی‌های چندنفره دنیا تبدیل کرد. همچنین یک بازی جامعه‌محور بود و هنوز هم هست. جامعه‌ پشت بازی اکثر نقشه‌های بازی را طراحی و ایجاد کرده و به گسترش آن‌ها کمک کرده است. اگر نقشه‌ای به‌خوبی ساخته‌شده بود، افراد بیشتری آن را بازی می‌کردند. یک بازی ساخته‌ شده توسط مردم برای مردم.

رقابت در شبکه‌های محلی (LAN) در سراسر جهان آغاز شد. در سوئد، در یک گردهمایی محلی دوستانه در شهر کوچک مالونگ افراد شروع به بازی کردن Counter-Strike با یکدیگر و علیه یکدیگر کردند. مسابقه‌ای که درنهایت به چیزی تبدیل می‌شود که شاید درباره آن شنیده باشید، یعنی DreamHack. بااین‌حال، اولین مسابقات بزرگ، مسابقات قهرمانی زمستانی ۲۰۰۱ Cyberrathlete League Professional بود که در آن گروه افسانه‌ای Ninjas In Pizamas برنده شد. با توجه به محبوبیت Counter-Strike، رقابت‌های بیشتر و بیشتری ظاهر شد که بزرگ‌تر نیز بودند. گیمرها اکنون می‌توانستد از طریق esports امرار معاش کنند و با بالا رفتن سطح رقابت‌ها، گروه‌های بسیار سازمان‌یافته‌ای ایجاد شد و مسابقات کنونی کانتر استریک به وجود آمد.

 

دنباله‌ها و سوپراستارها

سیر صعودی بازی تقریباً بی‌سابقه بود و همچنین پتانسیل آن بسیار بالا بود. توسعه‌دهندگان این فرصت‌ها را برای انجام کارهای بیشتر غنیمت شمردند. پس از موفقیت اولیه و پیشرفت‌های سخت‌افزاری و تکنولوژیکی در جهان بازی‌سازی، یک جاه‌طلبی به ایده و این ایده‌ها به واقعیت تبدیل شد. یک بازی تک‌نفره، Counter-Strike: Condition Zero، در سال ۲۰۰۴ منتشر شد یک نسخه متفاوت از بازی کانتر استریک که می‌توانستید با ربات‌های بازی به‌تنهایی و آفلاین بازی کنید اما متأسفانه، اکثر طرفداران از این نسخه راضی نبودند.

Counter-Strike_dust2

اما کمی بعد اتفاقی بزرگ افتاد. Half-Life ۲ منتشر شد و پس‌ازآن دنباله‌ای واقعی برای Counter-Strike ظاهر شد: Counter-Strike: Source. این چیزی بود که بسیاری از طرفداران این بازی می‌خواستند. همان مکانیک و گیم پلی در یک موتور جدید تمیز و مدرن. Counter-Strike اصلی، که Counter-Strike ۱.۶ نیز نامیده می‌شد، هنوز محبوب بود، مخصوصاً در بین طرفداران قدیمی، اما Source درنهایت از کانتر ۱.۶ پیشی گرفت.

در همان زمان بود که esports واقعاً به یک بستر بزرگ تبدیل شد. سازمان‌ها، بازیکنان و طرفداران به‌ پایه‌های اصلی در صنعت گیم تبدیل شدند و حالا شرکت‌ها سود بسیاری را در این قسمت از دنیا می‌دیدند. مسابقات بزرگی برای بازی کانتر استریک به وجود آمد.

در سال ۲۰۰۶، IEM در بین سازمان‌هایی که مسابقات را ترتیب می‌دادند، برجسته شد و Counter-Strike را به یک بستر رقابتی واقعاً بین‌المللی تبدیل کرد. IEM بهترین گروه‌ها و بازیکنان سراسر جهان را در یک لیگ جمع‌آوری می‌کرد، جایی که بازیکنان نخبه در هر مرحله به رقابت می‌پرداختند. IEM، تا به امروز، هنوز یکی از برجسته‌ترین مسابقات Counter-Strike در جهان است.

CS: GO و دنیای esports

باگذشت سال‌ها از انتشار Counter-Strike: Source بالاخره علی‌رغم به‌روزرسانی‌های مداوم، این نسخه کمی قدیمی به نظر رسید. فناوری پیشرفت کرده بود و به نظر می‌آمد که Valve از فناوری عقب‌مانده است. خوشبختانه آن‌ها بیکار نبودند. آن‌ها بازی که همه ما می‌شناسیم و آن را دوست داریم را منتشر کردند. Counter-Strike: Global Offensive، در سال ۲۰۱۰ شروع به توسعه کرد و دو سال بعد منتشر شد. از طریق بازخورد جامعه، Valve دقیقاً می‌دانست که طرفداران چه می‌خواهند و بازی را تولید کردند که در اصل یک ایده دست‌نخورده بود، اما درعین‌حال تازه و مدرن بود. بسیاری از تغییرات جزئی روی بازی انجام شد، اما آن‌قدر بزرگ نبود که بتواند طرفداران را با ترس روبرو شدن با یک بازی متفاوت آزار دهد. CS: GO به گذشته خود پایبند بود اما برای دنیای مدرن ساخته‌ شده بود. ساخته‌شده برای بازی‌های رقابتی و esports.

esports csgo tournament

سازندگان اصلی، Le و Cliffe و Valve همیشه می‌دانستند که طرفداران و جامعه این بازی حیاتی‌ترین و مهم‌ترین اجزای Counter-Strike هستند. آن‌ها به تبدیل بازی به وضعیت امروز کمک کردند، آن را رشد دادند، همیشه بازخورد می‌دادند و ایده نقشه‌های جدید را ایجاد می‌کردند. پس از چندین نسخه و هزاران بار به‌روزرسانی، Counter-Strike مانند همیشه مرتبط طرفداران خاص خودش را داشت که هنوز هم در حال افزایش است.

هشت سال پس از انتشار بازی CS: GO و بیست‌ویک سال پس از Counter-Strike اصلی، این بازی هنوز یکی از محبوب‌ترین esportهای تاریخ است. تاریخچه آن باعث می‌شود که در هر مسابقه بزرگ با esports حضور داشته باشد. Counter-Strike بازی‌های بی‌شماری را تحت تأثیر قرار داد و میلیون‌ها گیمر را به خود جلب کرد. از بسیاری جهات این بازی کامل است. تعادل کاملی از کاربرپسندی و رقابت‌پذیری دارد. یادگیری آن آسان اما تسلط بر آن دشوار است. پدیده‌ای به اسم Counter-Strike بازهم برای نسل‌های آینده یکی از بهترین‌ها خواهد بود. نظر شما در این باره چیست؟

2 در مورد “تاریخچه بازی محبوب کانتر استریک: ۲۱ سال محبوبیت و پیشرفت”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH