عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات برای دریافت رای اعتماد در مجلس چه گفت؟

عیسی زارع پور، وزیر پیشنهادی ابراهیم رییسی برای تصدی چهار ساله به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز گذشته در صحن علنی مجلس از برنامه‌های خود دفاع کرد.

زارع پور در مجلس در خصوص برنامه‌های چهار ساله خود برای وزارت ارتباطات اعلام کرد: فضای مجازی با زندگی روزمره مردم درآمیخته و دیگر بدون فضای مجازی نمی‌توان زندگی کرد. ما در حال حاضر 50 میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی و 30 میلیون گیمر در فضای مجازی داریم، تکنولوژی در اعماق زندگی مردم نفوذ کرده و اگر برنامه ریزی مناسبی در این زمینه نداشته باشیم، دچار خسارت می‌شویم.

زارع‌پور با تاکید به حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در کشور گفت: مردم در فضای مجازی نگران کودکان و نوجوانان خود هستند، حتی در همان کشورهایی که این فناوری‌ها تولید می‌شود، راهکارهایی برای خانواده‌ها پیش‌بینی شده تا بتوانند فضای مجازی را برای کودکان خود مدیریت کنند. به نظر من ما مردم را در فضای مجازی بی‌پناه گذاشته‌ایم و در صورت گرفتن رای اعتماد در مجلس، قول می‌دهم تا به این موضوع سامان ببخشم و دغدغه مردم، دغدغه ما شود.

پلتفرم‌های خارجی به ما می‌گویند چگونه فکر کنیم

وی با تاکید قدرت پلتفرم‌های خارجی در کشور گفت: اکنون پلتفرم‌ها و تعداد کاربران مشخص می‌کند که مردم باید چگونه فکر کنند و از چه ابزارهای استفاده نمایند. یادمان نمی‌رود که حدود 2 سال پیش، یک نرم افزار شبانه از گوشی میلیون‌ها کاربر ایرانی حذف شد، این نشان می‌دهد ما قدرت و اختیار کافی برای حکمرانی در فضای مجازی را نداریم.

وی ادامه داد: ما در حوزه خرید و فروش و حمل و نقل توانسته‌ایم با اتکا به پلتفرم‌های داخلی، از نمونه خارجی آن‌ها بی‌نیاز شویم، آیا نمی‌توانیم در حوزه‌های دیگر نیز اینگونه قدم برداریم؟ تجربه نشان می‌دهد اگر در این فضا مواجهه فعال نداشته باشیم، همچنان تحت تاثیر شبکه‌های خارجی قدم بر می‌داریم، در این زمینه با تکیه بر جوانان انقلابی باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

شبکه ملی اطلاعات به معنای بسته شدن شبکه جهانی اینترنت نیست

زارع‌پور در خصوص شبکه ملی اطلاعات و دسترسی روستاییان به اینترنت خاطرنشان کرد: ما 20 سال است که می‌خواهیم شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کنیم اما در این زمینه ناموفق بودیم. متاسفانه به غلط جا افتاده که شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی و  اینترنت بین‌الملل است. راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از افتخارات ماست و به هیچ ‌وجه موجب قطع دسترسی به شبکه جهانی اینترنت نمی‌شود.

تکمیل شبکه ملی اطلاعات طی 4 سال آینده

وی ادامه داد: مساله ما این است که چرا برای ارسال یک پیام، بسته‌های اطلاعاتی پیام باید از کشور خارج شوند، به کشورهای آلمان و آمریکا روند و مجددا با برگشت این مسیر به دست مخاطب برسند؟ با این روند باید هزینه پهنای باند بین‌الملل را پرداخت کنیم و همچنین امنیت‌مان نیز به خطر می‌افتد. اگر روزی به هر دلیل اختلالی ایجاد شود، کل خدمات اینترنتی کشور قطع می‌شود و این استقلال ما را دچار خدشه می‌کند.

شبکه ملی اطلاعات تکمیل و ظرفیت شبکه انتقال داخلی دو برابر می‌شود

زارع‌پور گفت: من در محضر نمایندگان قول می‌دهم طی 4 سال آینده طبق برنامه ریزی شورای عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام برسانم. همچنین دسترسی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه پر سرعت اینترنت را تا پایان 1401 فراهم خواهیم کرد. ظرفیت شبکه انتقال داخلی کشور (شبکه مادر) نیز اکنون ۳۰ ترابیت بر ثانیه و در حال اشباع شدن است، امیدواریم ظرف مدت ۲ سال ظرفیت آن را دو برابر کنیم تا مشکلی برای تبادلات الکترونیکی در کشور به وجود نیاید.

تصویر آرشیوی
تصویر آرشیوی
جایگاه ما از نظر کمیت و کیفیت خدمات الکترونیک پایین است

وزیر پیشنهادی ارتباطات با قدردانی از تلاش‌های وزیر ارتباط پیشین اعلام کرد: متاسفانه هنوز مردم برای دریافت بسیاری از خدمات باید بارها به ادارات مراجعه کنند، با وجود تلاش‌هایی که طی 2سال اخیر در شورای اجرایی فناوری اطلاعات رخ داده اما هنوز ما جایگاه مناسبی در شاخص جهانی نداریم. در حال حاضر ایران از نظر کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه 89 جهان و از نظر کیفیت در رتبه 118 جهان قرار دارد.

قول رشد 30 پله‌ای در شاخص‌های جهانی

وی تاکید کرد: ما برنامه داریم تا این جایگاه را ارتقا دهیم. بنده با یک دهه تجربه در الکترونیکی کردن خدمات و شناخت موانع آن می‌گویم که در سقف زمانی 4 ساله، با تعامل با تمامی بخش‌های دولت، خدمات پرکاربرد دولتی را الکترونیکی می‌کنیم و یک درگاه واحد در اختیار مردم قرار خواهیم داد. برنامه داریم تا در مدت 4 سال جایگاه ایران در شاخص‌های جهانی را 30 پله ارتقا دهیم.

افزایش سهم فناوری اطلاعات در اقتصاد کشور و ایجاد شغل

زاع‌پور با اشاره به سهم 5 درصدی بخش فناوری اطلاعات در اقتصاد کشور گفت: در برخی از کشورها درآمد برنامه نویسی بیش از درآمد نفتی است، من اعتفاد دارم می‌توانیم طی 4 سال سهم 5 درصدی فناوری اطلاعات در اقتصاد را به حداقل 10 درصد افزایش دهیم. از این طریق میلیون‌ها شغل ایجاد خواهد شد، اکنون جوانان نخبه ما از راه دور برای شرکت‌های خارجی پویانمایی و نرم‌افزار تولید می‌کنند، ما می‌توانیم این ظرفیت را در داخل کشور برای آن‌ها ایجاد کنیم تا علاوه بر ارزآوری، از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم.

عقب ماندگی در صنعت فضایی

وی با تاکید به عقب ماندگی در حوزه فضایی طی سال‌های اخیر گفت: حوزه فضایی حوزه پرغصه‌ای است. همانطور که می‌دانید صنعت فضایی جزو سه صنعت اقتدارساز برای کشورهاست. اما در چند سال اخیر به دلیل سیاست‌هایی که حل مشکلات را در بیرون از مرزها جستجو می‌کرد، این صنعت رو به افول رفته است.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: هنوز خاطرات خوش پرتاب‌های موفقیت آمیز ماهواره‌های ایرانی با پرتابگرهای بومی در دهه هشتاد از یادمان نرفته است. اما این روند مثبت طی سالیان اخیر متوقف و حتی جهت حرکت آن برعکس شد. متاسفانه بسیاری از ظرفیت‌هایی که داشتیم، دچار آسیب شدند، اما اگر همان روند شتابان دهه ۸۰ ادامه پیدا می‌کرد امروز ما صاحب منظومه‌های ماهواره‌ای برای دسترسی به شبکه جهانی بودیم.

تصویر آرشیوی

وزیر پیشنهادی ارتباطات اعلام کرد: ما با بهره‌گیری از ظرفیت فعالان و نخبگان حوزه فضای مجازی و سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم، حوزه فضایی را به ریل شتابان تحول خود برمی‌گردانیم. از همین تریبون از دانشمندان حوزه فضایی می‌خواهم لباس رزم علمی بر تن کنند تا جمهوری اسلامی به قدرت جهانی تبدیل شود.

زارع‌پور در پایان سخنان خود یادآور شد: من متولد سال 59 در اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه هستم و تمام رشد خود را در این منطقه محروم طی کرده‌ام. من در صورت دریافت رای اعتماد از نمایندگان مجلس، صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود. من عضو هیات علمی گروه شبکه کامپیوتری دانشگاه علم و صنعت هستم و مدارک تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و دو پست دکتری در حوزه کامپیوتری و فناوری دارم.

وی ادامه داد: من 15 سال پیش تجربه راه اندازی، تاسیس و اداره مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد را کسب کردم و در اولین مجموعه‌ای بودم که دغدغه ساماندهی و حضور قدرتمند در فضای مجازی داشتیم.

4 در مورد “عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات برای دریافت رای اعتماد در مجلس چه گفت؟”

  1. خیلی آدم خوبیه. هم سابقه هم تحصیلاتش اینو نشون می ده. امیدوارم رای بیاره. احسنت به آقای رئیسی.

    3
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH