معرفی بهترین اپلیکیشن‌ها جهت سنجش ارتفاع با استفاده از گوشی‌های اندروید و آیفون

سنجش ارتفاع می‌تواند اطلاعات گوناگونی را در اختیار شما قرار دهد. کاربران در اکثر اوقات از گوشی خود جهت ناوبری دو بعدی استفاده می‌کنند، اما اگر نمی‌دانید، آنگاه باید به شما بگوییم که همان ماهواره‌ها که جهت ناوبری دو بعدی از آن‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانند در زمینه سنجش ارتفاع از سطح دریا نیز به شما کمک کنند. به همین دلیل در این مطلب بر آن شدیم تا به مبحث سنجش ارتفاع با استفاده از گوشی بپردازیم.

1. Accurate Altimeter (اندروید)

یکی از بهترین نرم‌افزارها در این زمینه، Accurate Altimeter است که از طریق آن بدون نیاز به اتصال اینترنت می‌توانید به 3 طریق، ارتفاع خود از سطح دریا را به دست آورید.

این اپلیکیشن از مثلث‌بندی ماهواره‌ای، ارتفاع زمین (که از نقشه جهانی سنجش ارتفاع به دست می‌آید) و همچنین حسگر فشار (اگر گوشی شما از آن برخوردار باشد)، استفاده می‌کند. بدین ترتیب با به کارگیری این سه عامل، می‌توان گفت که دقت این روش بالا است.

سنجش ارتفاع با گوشی

این اپلیکیشن قدم‌های قبلی شما را ردیابی کرده و همچنین یک نمودار زیبا را از ارتفاع‌هایی که پیش‌تر در آن‌ها بوده‌اید، رسم می‌کند. Accurate Altimeter یک نقشه کوهنورد پسند را نیز ارائه داده که در آن خطوط کانتور به نمایش درمی‌آیند و بدین ترتیب می‌توانید به نام قله‌ها و سایر اطلاعات حیاتی دیگر، دسترسی داشته باشید. نسخه رایگان این اپلیکیشن دارای تبلیغات درون-برنامه‌ بوده، اما این قضیه چیزی نیست که نگران آن باشید.

ویژگی‌ها:

  • 3 روش جهت سنجش ارتفاع از سطح دریا
  • نقشه‌های کوهنوردی
  • گزینه‌هایی جهت به اشتراک‌گذاری تصاویر مربوط به نام مکان‌ها و ویژگی‌های آن‌ها.

2. اپلیکیشن Compass (سیستم‌عامل iOS)

سریع‌ترین روش جهت سنجش ارتفاع در یک گوشی آیفون، استفاده از اپلیکیشن Compass است. اگر آیفون شما بتواند که به یک ماهواره وصل شده و همچنین اتصال اینترنت خوبی نیز داشته باشد، آنگاه اپلیکیشن Compass می‌تواند موقعیت مکانی دقیق شما را به همراه مختصات و ارتفاع، نمایش دهد.

سنجش ارتفاع با گوشی

شوربختانه چنین اپلیکیشنی به‌صورت پیش‌فرض در سیستم‎‌عامل اندروید وجود ندارد. البته در هر صورت در دومی نیز گزینه‌های شخص ثالثی مختلفی را در اختیار خواهید داشت. از آنجایی هم که روش‌های محاسبه ارتفاع در اپلیکیشن‌های گوناگون بسیار مشابه است، پس نباید انتظار داشته باشید که نتایج متفاوتی را به دست آورید.

ویژگی‌ها:

  • به‌صورت پیش‌فرض با گوشی‌های آیفون یکپارچه شده و بنابراین نیازی به نصب جداگانه آن نیست.
  • اطلاعات کلیدی را سریعا نشان می‌دهد، اما فقدان برخی از جزئیات در آن به چشم می‌خورد.

3. My Altitude (اندروید و iOS)

 

My Altitude را می‌توان یک پاسخ کامل به نیازهای مرتبط با سنجش ارتفاع به حساب آورد. در این اپلیکیشن می‌توانید ارتفاع خود از سطح دریا، مختصات، فشار هوا، نقطه جوش آب و  همچنین وضعیت آب‌و‌هوا را مشاهده کنید. حتی می‌توانید دیتای NOAA را نیز دانلود کرده و به‌صورت آفلاین از این اپلیکیشن استفاده کنید.

سنجش ارتفاع با گوشی

My Altitude به ویژگی‌های ردیابی و یا رسم نمودار مجهز نیست، اما از ابزاری برخوردار بوده که با استفاده از آن می‌توانید تصاویری را که حاوی مختصات، ارتفاع از سطح دریا و سایر اطلاعات دیگر هستند، تهیه کنید. My Altitude در هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS در دسترس قرار دارد.

ویژگی‌ها:

  • محاسبه دقیق ارتفاع از سطح دریا
  • کاربران گفته‌اند که محاسبه فشار هوا در این اپلیکیشن، چندان دقیق نیست.
  • جهت ثبت و نگهداری اطلاعات، عالی است

4. Altimeter & Altitude Widget (اندروید)

این اپلیکیشن از موقعیت مکانی، فشارسنج و داده‌های بررسی زمین-فضایی استفاده کرده تا بتواند ارتفاع را به‌صورت درست به شما نمایش دهد. این ویجت از آرایه‌ای از نقشه‌ها استفاده کرده و همچنین قابلیتی نیز دارد که با استفاده از آن می‌توانید ترندهای ارتفاع خود را ضبط کرده و به‌صورت نمودار نشان دهید.

در Altimeter & Altitude Widget می‌توانید در بین دو نوع سیستم ارتفاع از سطح زمین (SRTM و USGS) و همچنین ارتفاع از سطح دریا (GPS و Bar) جابجا شوید که این یک مزیت عالی محسوب می‌شود، زیرا بدین ترتیب می‌توانید ایده بهتری از میزان دقت سنجش ارتفاع خود داشته باشید.

سنجش ارتفاع با گوشی

اگر گوشی شما حسگر فشار هوا داشته باشد، آنگاه این ویجت، آرایه‌ای از گزینه‌های مربوط به کالیبره کردن را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که داده‌ها را از نزدیک‌ترین فرودگاه دریافت کرده و یا اینکه آن‌ها را به‌صورت دستی وارد کنید. سطح جزئیات، تنوع تنظیمات سنجش ارتفاع و همچنین ویژگی‌های ردیابی باعث شده‌اند تا Altimeter & Altitude Widget به یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه تبدیل شود.

ویژگی‌ها:

  • به آسانی می‌تواند در بین تنظیمات مربوط به سنجش ارتفاع از سطح دریا و سنجش ارتفاع از سطح زمین، جابجا شود.
  • از داده‌های نقشه‌برداری مربوط به ارتفاع از سطح دریا استفاده می‌کند
  • ویژگی‌های اجتماعی خوبی دارد، مانند به اشتراک گذاری تصاویر

5. Altimeter GPS – Hike & Trek (سیستم‌عامل iOS)

این اپلیکیشن به یک ارتفاع‌سنج، فشارسنج، قطب‌نما و همچنین یک گام‌سنج مجهز بوده و بدین ترتیب با استفاده از این گزینه‌ها بهتر می‌توانید تغییرات ارتفاعی مسیر خود را تصویرسازی کنید. همچنین یک ویژگی SOS نیز در این نرم‌افزار وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید در شرایط اضطراری، موقعیت مکانی خود را به یک شخص دیگر بفرستید.

سنجش ارتفاع با گوشی

به هر حال قابلیتی که این اپلیکیشن را از سایرین متمایز می‌کند، ویژگی ردیابی سفر آن است. این چیزی است که در بسیاری از اپلیکیشن‌های ارتفاع‌سنجی سیستم‌عامل iOS وجود ندارد.

ویژگی‌ها:

  • قابلیت‌های ردیابی سفر بسیار خوبی دارد
  • رابط کاربری آن چندان مناسب نیست

6. Altimeter Ler (اندروید)

طراحی این اپلیکیشن به‌گونه‌ای است که انگار در کابین خلبان قرار دارید، اما باید بگوییم که در هر صورت اطلاعات بسیار خوبی را به شما ارائه می‌دهد. اپلیکیشن Altimeter Ler اطلاعات کاملی را در زمینه موقعیت مکانی و شرایط محیطی به شما ارائه داده و علاوه بر این از چندین نقشه و ویژگی‌های ردیابی عالی نیز برخوردار است.

سنجش ارتفاع با گوشی

این نرم‌افزار می‌تواند ارتفاع را با استفاده از GPS و اطلاعات فشارسنجی به دست آورده و حتی خطای تخمینی اطلاعات دریافتی GPS را نیز به شما نشان دهد. Altimeter Ler به ابزارهای مصورسازی تغییرات ارتفاع مجهز نیست، اما در هر صورت آنقدر ویژگی و امکانات دارد که می‌تواند این کمبودها را برطرف سازد.

ویژگی‌ها:

  • محاسبه ارتفاع از سطح دریا با استفاده از GPS و فشارسنج
  • تبلیغات درون-برنامه‌ای در نسخه رایگان

7. Altimeter (اندروید)

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های سنجش ارتفاع با استفاده از گوشی، Altimeter است. Altimeter در قیاس با سایر گزینه‌های معرفی شده در این لیست، چیز خاصی را ارائه نمی‌دهد، اما رابط کاربری آن خوانا بوده و همچنین به دلیل ارائه نمودارهای عالی تغییر ارتفاع، یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه است.

سنجش ارتفاع با گوشی

نسخه رایگان این اپلیکیشن، تبلیغات زیادی را به شما نمایش می‌دهد که البته با تهیه نسخه پولی، می‌توانید از شر آن‌ها خلاص شوید. البته این تبلیغات آسیبی را به کارکرد این نرم‌افزار وارد نمی‌کنند.

ویژگی‌ها:

  • نمودار تغییر ارتفاع از سطح دریا، یکی از ویژگی‌های عالی این اپلیکیشن است
  • تهیه گزارش از کرش‌ها

پرسش‌های متداول

 

چه تفاوتی در بین Altitude (ارتفاع از سطح دریا) و Elevation (ارتفاع از سطح زمین) وجود دارد؟

این دو اصطلاح تاحدودی به یکدیگر نزدیک بوده و گاهی اوقات نیز به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. البته در هر صورت باید بگوییم که منظور از Altitude، ارتفاع از سطح دریا بوده که در اینجا دریا نقطه صفر محسوب می‌شود.

از طرفی دیگر، منظور از Elevation ارتفاع و فاصله عمودی از سطح زمین و یا چیزی بر روی سطح زمین (همانند ساختمان) است. چنین ارتفاع‌هایی معمولا بر روی نقشه‌های خاصی نشان داده می‌شوند. به‌عنوان نمونه، ارتفاع یک نقطه مشخص از سطح دریا می‌تواند در حدود 700 فوت باشد. حال اگر موقعیت شما حدود 2000 فوت بالاتر از سطح آب‌های آزاد باشد (MSL)، آنگاه می‌توان گفت که ارتفاع شما از سطح زمین یا همان AGL (که در بالا 700 فوت است)، 1300 خواهد بود (700-2000).

یک گوشی همراه چگونه ارتفاع از سطح دریا را محاسبه می‌کند؟

مهم‌ترین بخش گوشی شما که به محاسبه ارتفاع از سطح دریا می‌پردازد، GNSS/GPS است. اگر گوشی شما بتواند که 4 ماهواره را پیدا کرده و همچنین یکی از آن‌ها مستقیما در بالای سر شما قرار بگیرد، آنگاه می‌توانید با دقتی در حدود 10 الی 20 متر (35 الی 710 فوت)، ارتفاع خود از سطح دریا را محاسبه کنید. طبیعی است که اتصال شما به ماهواره‌ها، همیشه به‌خوبی انجام نشود. البته سیستم‌های سنجش ارتفاع مبتنی بر GPS در اکثر اوقات خوب کار می‌کنند، اما گاهی اوقات نیز مرتکب خطاهای نسبتا بزرگی می‌شوند.

 

به همین دلیل است که اکثر گوشی‌های مدرن به همراه حسگرهای فشارسنج عرضه می‌شوند. جاذبه زمین همه‌چیز از جمله اتمسفر را به سمت پایین می‌کشد و بنابراین هر چه ارتفاع شما از سطح دریا بیشتر شود، آنگاه فشار جاذبه نیز کمتر خواهد شد. با محاسبه این شاخص، گوشی شما می‌تواند تشخیص دهد که تا چه حد بالا و یا پایین رفته‌اید.

البته تغییرات آب‌و‌هوایی نیز می‌تواند فشار اتمسفر را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل اکثر ارتفاع‌سنج‌ها سعی خواهند کرد که اطلاعات دقیقی را از ایستگاه‌های هواشناسی نزدیک خود، دریافت نمایند. بدین ترتیب اپلیکیشن‌های ارتفاع‌سنج، مقیاسی جهت مقایسه تغییرات فشار هوا را در اختیار خواهند داشت. ارتفاع‌سنج‌هایی که مبتنی بر فشار هستند می‌توانند بدون نیاز به اتصال اینترنت، کار خود را انجام دهند، اما باید آن‌ها را به‌صورت دستی کالیبره کنید.

آیا باید یک ارتفاع‌سنج واقعی تهیه کنم؟

اگر به‌صورت حرفه‌ای کوهنوردی می‌کنید، آنگاه شاید بد نباشد که یک ارتفاع‌سنج حرفه‌ای تهیه کرده و به گوشی خود بسنده نکنید. خبر خوب نیز این است که اگر گوشی شما از یک تراشه GNSS خوب و یک فشارسنج برخوردار باشد، آنگاه نیاز چندانی به خرید یک دستگاه جداگانه جهت سنجش ارتفاع از سطح دریا ندارید. در تست‌های مختلف نیز این موضوع نشان داده شده است که نتایج حاصله از دستگاه‌های مخصوص و گوشی‌های هوشمند، تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک هستند.

1 در مورد “معرفی بهترین اپلیکیشن‌ها جهت سنجش ارتفاع با استفاده از گوشی‌های اندروید و آیفون”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH