کیت تست آنتی‌بادی کرونا ابتلای افراد به بیماری را ظرف مدت 30 دقیقه تعیین می‌کند

هنگامی‌که فردی به بیماری کووید 19 مبتلا می‌شود؛ بدن وی آنتی‌بادی‌هایی را برای مقابله با عفونت طراحی خواهد کرد. واکسن‌ها نیز همین هدف را دنبال می‌کنند. این پدیده بدان معناست که تزریق واکسن موجب تولید آنتی‌بادی‌های بیماری در بدن انسان می‌شود؛ حتی اگر وی پیش‌تر هرگز به کووید 19 مبتلا نشده باشد. با این‌حال اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چگونه از وجود آنتی‌بادی‌های ویروس کرونا در بدن خود مطلع شویم؟

پاسخ به این پرسش معمولا مستلزم انجام یک تست با استفاده از تکنیکی موسوم به ایمونوکروماتوگرافی است. این تست وجود یا عدم وجود آنتی‌بادی در بدن انسان را تعیین می‌کند. اما این روش بهترین و دقیق‌ترین تکنیک قابل استفاده به‌شمار نرفته و اعلام نتیجه آن نیز احتمالا چندین روز یا حتی 1 هفته زمان خواهد برد.

یک محقق با نام یوشیهیرو ایتو از موسسه RIKEN CEMS برای حل این مشکل دست به‌کار شده است. تیم تحقیقاتی به سرپرستی وی موفق به تولید یک کیت جدید فوری برای تست آنتی‌بادی کووید 19 شدند. این کیت ظرف مدت کمتر از 30 دقیقه قادر به تعیین نتیجه تست خواهد بود. در واقع این فناوری سال‌ها قبل توسط آقای ایتو توسعه یافته بود. این فناوری می‌تواند حرکت آن‌دسته از ترکیبات آلی که به سنجش سابقه عفونت ایمنی کمک می‌کنند را متوقف نماید.

این فناوری طی سالیان گذشته پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه نموده و اکنون بیش از 40 آلرژن مختلف را تحت پوشش قرار داده است. همچنین از چندین پروتئین کلیدی بیماری کووید 19 نیز پشتیبانی می‌شود. نحوه کارکرد فناوری بدین‌ترتیب است که ریزتراشه با ماده‌ای پوشانده می‌شود که در برابر نور از خود واکنش نشان می‌دهد.

به منظور انجام تست یک نمونه مایع حاوی پروتئین موردنظر روی ریزتراشه ریخته می‌شود. سپس کیت در معرض اشعه ماوراءبنفش قرار گرفته و پروتئین مذکور از حرکت باز می‌ایستد. سپس برای اندازه‌گیری میزان نور ساطع شده از یک دوربین CCD استفاده می‌شود. این فرآیند زمانی اجرا می‌شود که آنتی‌بادی‌های سرم خون به پروتئین‌های ویروسی متصل می‌شوند و سیستم از این طریق قادر به تعیین تعداد آنتی‌بادی‌های موجود در سرم خواهد بود.

به گفته آقای ایتو “آنالیز کمی و استاندارد آنتی‌بادی‌ها معمولا نیازمند دریافت نیم میلی‌لیتر نمونه خون از یکی از بازوهای شما است و این میزان چشمگیر به‌نظر می‌رسد. سیستم پیشنهادی ما صرفا به یک قطره خون از نوک انگشتان شما احتیاج دارد. همچنین حساسیت این سیستم در مقایسه با ایمونوکروماتوگرافی معمولی 500 برابر بیش‌تر است. این پدیده بدان معناست که تشخیص بیماری حتی با وجود تعداد بسیار محدودی از آنتی‌بادی‌ها نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

1 در مورد “کیت تست آنتی‌بادی کرونا ابتلای افراد به بیماری را ظرف مدت 30 دقیقه تعیین می‌کند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH