آیا شغل برنامه نویسی برای شما مناسب است؟

اگر زیاد با کامپیوتر و دنیای آی‌تی سروکار داشته‌اید، آنگاه شاید هر آنچه که جهت برنامه نویس شدن لازم دارید را در اختیار داشته باشید. اگر بخواهید که در صنعت آی‌تی حرفی برای گفتن داشته باشید، باید زیاد روی توانایی‌های خود کار کنید.

در این مطلب قصد داریم که هر آنچه را که جهت برنامه نویس شدن لازم است بدانید، در اختیارتان قرار دهیم. امید است که با مطالعه این مطلب بتوانید بفهمید که آیا برای برنامه‌نویس شدن ساخته شده‌اید یا خیر؟

برنامه‌ نویسی کامپیوتر چیست؟

یک برنامه‌نویس با کامپیوتر و کدنویسی برنامه‌ها سروکار دارد. شیوه کار وی نیز می‎‌تواند به‌صورت مستقل و یا در قالب یک تیم، برنامه‌ نویسی با حقوق ثابت و یا پروژه‌ای باشد. برنامه‌نویس‌ها جهت ایجاد اپلیکیشن‌ها و یا تعدیل عملکرد برنامه‌ها، از زبان‌های برنامه نویسی گوناگونی استفاده می‌کنند.

برنامه نویس شدن

دستکاری یک برنامه می‌تواند در زمینه عملکرد و یا ظاهر آن باشد. مسئولیت‌های یک برنامه نویس نیز از یک شغل به شغلی دیگر متفاوت هستند، اما معمولا موارد زیر را در بر می‌گیرند:

  • رفع مشکلات
  • به‌روزرسانی و تست کدها
  • بهینه کردن سیستم جهت رفع نیازهای مشتری
  • کمک به مردم در زمینه آی‌تی

راه‌های گوناگونی نیز جهت کسب درآمد از طریق برنامه نویسی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به طراحی اپلیکیشن‌ها و یا انتشار ویدیوهای آموزشی اشاره کرد. جدا از توانایی‌ها و استعدادهای شما در این زمینه، هر چه مدارک بیشتری داشته باشید، آنگاه چشم‌انداز شغلی بهتری نیز در پیش‌روی شما خواهد بود. از آنجایی که بسیاری از صنعت‌ها به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌روند، پس می‌توان گفت که امروزه برنامه نویس‌ها نیز فرصت‌های شغلی زیادی را در اختیار دارند؛ از شرکت‌های فعال در زمینه‌های مالی گرفته تا مجله‌های آنلاین.

جهت برنامه نویس شدن به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟

اگر می‌خواهید که برنامه نویس شوید، آنگاه به مهارت‌های گوناگونی نیاز دارید. جهت شروع باید به‌خوبی بتوانید که با کامپیوتر کار کرده و همچنین تا حد امکان، زبان‌های بیشتری یاد بگیرید. از جمله زبان‌های برنامه نویسی مطرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • HTML
  • CSS
  • ++C
  • Java
  • PHP
  • SQL
  • #C

همچنین باید در زمینه حل مشکلات نیز عملکرد سریعی داشته باشید. اگر به ریاضی و معما علاقه‌مند هستید، آنگاه برنامه نویسی فرصت خوبی جهت به چالش کشیدن ذهنتان است. در این رابطه بهتر است که توجه به جزئیات و مالتی تسکینگ (انجام چندین کار به‌صورت همزمان) را فراموش نکنید.

یکی دیگر از مهارت‌ها، ارتباطات است. ماشین‌ها زبان پیچیده‌ای دارند، اما انسان‌ها این‌گونه نیستند. بنابراین در هنگام صحبت با سایر اعضای تیم و مخصوصا در هنگام تهیه گزارش‌ها باید از زبانی ساده و قابل فهم استفاده کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: بازار کار کدام زبان برنامه‌نویسی در ایران بهتر است؟

در نهایت استفاده از این توانایی‌ها و به‌کارگیری آن‌ها، به خود شما بستگی دارد. اگر ساختار و روند کاری مناسب و در عین حال سازمان‌یافته‌ای نداشته باشید، آنگاه در عین گم کردن رد کارهای خود، وقت زیادی را نیز تلف خواهید کرد.

در بالا به شرایط کلیدی یک برنامه‌ نویس خوب اشاره کردیم و البته نباید سایر ویژگی‌ها و توانایی‌ها اضافی دیگر را نیز فراموش کنید. درآمد برنامه نویس‌ها نیز یک طیف گسترده‌ای داشته و به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد. مثلا درآمد یک برنامه نویس ارشد در مکزیک به‌صورت سالانه از 97000 الی 732000 دلار متغیر است. در زیر نیز به 9 نشانه‌ای اشاره می‌کنیم که اگر آن‌ها را داشته باشید، آنگاه می‌توانید یک برنامه نویس خوب شوید.

1. با کامپیوتر بسیار راحت هستید

در اینجا منظورمان این نیست که از همه‌چیز یک کامپیوتر سر در بیاورید. بلکه منظور این است که به‌راحتی بتوانید با سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای جدید کنار آمده و بدون زحمت زیاد بتوانید کدهای آن‌ها را ویرایش کنید. این نوع از انعطاف‌پذیری در کاری همانند برنامه نویسی، بسیار باارزش است.

2. توانایی نوشتن کدهای مفید را دارید

آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی مختلف، بسیار خوب است، اما چیزی که از همه مهم‌تر بوده، این است که بتوانید کدهای خوبی بنویسید. در وافع کار یک برنامه نویس در این جمله خلاصه می‌شود: ارائه راه‌کارهای ساده، سریع و عالی. اگر حتی فقط در یک زبان همانند پایتون، این ویژگی را دارید، آنگاه می‌توان گفت که یک برنامه نویس هستید.

3. در حل مشکلات کامپیوتری خوب هستید

پیش از اینکه اقدام به کد زدن کنید، ابتدا باید بدانید که مشکل دقیقا کدام است. جهت نیل به این هدف نیز باید با آی‌تی و توانایی‌های رفع مشکل، آشنا باشید.

برنامه نویس شدن

در اینجاست که علاقه به حل معما می‌تواند مهارتی طلایی محسوب شود، زیرا بدین ترتیب فرایند حل مشکلات به‌جای اینکه برای شما عذاب‌آور باشد، به‌نوعی تبدیل به سرگرمی می‌شود.

4. در پیدا کردن جزئیات مهم سریع هستید

همیشه در برنامه نویسی موارد غیرعادی رخ می‌دهند. حال در این بین اگر بخواهید که به دنبال جزئیات بگردید، آنگاه کارتان کمی سخت می‌شود. اگر در حال حاضر زیاد به جزئیات توجه می‌کنید، پس این ویژگی را دارید. در غیر این صورت باید سعی کنید که این قابلیت را در خود پرورش دهید، مخصوصا این ویژگی جهت کار بر روی پروژه‌های بزرگ، بسیار حیاتی است.

5. به یادگیری بیشتر در رابطه با آی‌تی علاقه‌مند هستید

عطش یادگیری برای برنامه نویسی ضروری است. اگر به کاوش توانایی‌های یک کامپیوتر، ارتقای کدها و در کل یادگیری بیشتر در رابطه با آی‌تی علاقه‌مند هستید، آنگاه می‌توان گفت که شما ذاتا یک برنامه نویس هستید. حال اگر به‌صورت حرفه‌ای کار کنید، آنگاه این ویژگی‌ها بیشتر خود را نشان خواهند داد.

6. در شرح دادن داخل و خارج کامپیوتر عالی هستید

به‌عنوان یک برنامه نویس حرفه‌ای، توانایی‌های ارتباطی برای شما ضروری بوده و در این زمینه می‌توانید خود را از سایرین متمایز کنید. اگر در مورد برنامه نویسی با شخصی حرف بزنید که چیزی در این رابطه نمی‌داند و وی بگوید که حرف‌های شما را متوجه شده، آنگاه می‌توان گفت که مزیت ویژه‌ای در این رابطه دارید.

این مطلب را نیز بخوانید: 7 کار اشتباه برنامه‌نویسان که کاربران را دیوانه می‌کند!

به‌عنوان یک برنامه نویس باید به‌گونه‌ای قادر به تکلم و نوشتن باشید که مافوق، همکاران و حتی کسانی که از شما یاد می‌گیرند نیز بتوانند حرف‌های شما را متوجه شوند. بنابراین به جای اینکه صرفا مشکلاتشان را حل کنید، به آن‌ها یاد داده‌اید که خودشان این کار را انجام دهند و این چیزی است که در بلند مدت می‌تواند کارایی انجام پروژه را افزایش دهد.

7. به‌صورت همزمان می‌توانید چندین کار را انجام دهید

یکی از لازمه‌های برنامه نویس شدن، توانایی انجام چندین کار به‌صورت همزمان است. شاید مجبور شوید که جهت رفع یک باگ، چندین مرحله و گام را طی کنید. شاید کارفرمای شما از شما بخواهد که به‌صورت همزمان چندین کار را با هم انجام دهید که برخی از آن‌ها برای شرکت حیاتی هستند. به‌عنوان مثال شاید از شما خواسته شود که هر کاری از رفع مشکلات حساب کاربران گرفته تا اعمال تغییرات در نرم‌افزارهای پخش رسانه‌ای و تعدیل فایروال و مقابله با تهدیدات سایبری را انجام دهید. بنابراین توانایی مدیریت همزمان چندین وظیفه می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد. در این رابطه علاوه بر انجام سر وقت پروژه‌ها باید بتوانید که انگیزه خود را نیز حفظ کنید.

8. در زمینه مدیریت زمان و کارهای خود عملکرد خوبی دارید

در اینجا می‌خواهیم که مورد هفتم را با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. شما به‌عنوان یک برنامه نویس باید بدانید که چه چیزی مهم و چه چیزی غیرضروری است؟ در طول روز چقدر زمان برای کار کردن در اختیار دارید؟ کدام وظایف را باید اول انجام دهید؟ آیا چیز کوچکی هم وجود دارد که بتوانید آن را به‌صورت همزمان تغییر دهید؟ اگر هم‌اکنون این‌گونه فکر می‌کنید، پس می‌توان گفت که آماده‌اید تا با بخش زیادی از محیط برنامه‌نویسی کنار بیایید. همچنین بهبود توانایی‌های خود در این زمینه نیز جهت تقبل مسئولیت‌های چالشی‌تر، حیاتی است.

9. می‌توانید خلاقانه فکر کنید

گاهی اوقات راه‌کار رفع یک مشکل برنامه‌نویسی، یک ترفند واضح و عادی نیست. علاقه به آی‌تی، کنجکاو بودن و خلاقیت، همگی باعث پدید آمدن یک قابلیت جدید می‌شوند و آن، استفاده از ایده‌های جدید جهت رفع مشکلات است.

اگر این ویژگی در شما تقویت شده باشد، آنگاه رزومه شما نیز درخشان خواهد بود. اگر هم این‌گونه نیستید، آنگاه می‌توانید ایده‌های خود را پرورش داده و یا با مراجعه به وب‌سایت‌هایی همانند Stack Overflow، ترفندهای غیرمعمول را یاد بگیرید.

سخن پایانی

در بالا سعی کردیم که به نشانه‌های برنامه نویس شدن در افراد اشاره کنیم. راه‌های مختلفی جهت یادگیری کد نویسی وجود دارند؛ رایگان، پولی، شرکت در دوره‌های آنلاین، شرکت در کلاس‌های حضوری و … جهت برنامه نویس شدن لازم نیست که عاشق ریاضی باشید، اما اگر بخواهید که در این حرفه پیشرفت کنید، باید پشتکار خوبی داشته باشید. اگر برخی از ویژگی‌های مورد بحث در بالا در شما وجود دارند، آنگاه می‌توان گفت که برای برنامه نویسی مناسب هستید.

جهت بهبود رزومه خود، بهتر است که توانایی‌های خود را با پروژه‌های مختلف امتحان کرده و همچنین در دوره‌های آموزشی نیز شرکت کنید. بدین ترتیب هم توانایی‌های شما افزایش می‌یابند و هم اعتماد به نفش بیشتری پیدا خواهید کرد.

4 در مورد “آیا شغل برنامه نویسی برای شما مناسب است؟”

  1. ببخشید من امسال انتخاب رشته کلاس نهم دارم،به برنامه نویسی علاقه دارم،ولی حتی الفبای برنامه نویسی رو بلد نیستم.ولی تقریباًicdl رو بلدم.میخواستم بدونم با اینکه از برنامه نویسی چیزی بلد نیستم،میتونم رشته فنی حرفه ای،شاخه شبکه و نرم افزار رو بردارم.

  2. ببخشید من امسال انتخاب رشته کلاس نهم دارم،به برنامه نویسی علاقه دارم،ولی حتی الفبای برنامه نویسی رو بلد نیستم.ولی تقریباًicdl رو بلدم.میخواستم بدونم با اینکه از برنامه نویسی چیزی بلد نیستم،میتونم رشته فنی حرفه ای،شاخه شبکه و نرم افزار رو بردارم.

  3. من علم کامپیوتری خوبی دارم ولی متاسفانه با این که خیلی دوست داشتم هیچوقت نتونستم برنامه نویسی یاد بگیرم

  4. شه واحد برنامه نویسی تو دانشگاه داشتم که همونم دو مرتبه افتادم خخخخخ
    واقعا اگه علاقه نباشه نباید سمت این رشته رفت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH