درآمد اپل از صنعت گیمینگ از مجموع درآمد مایکروسافت، سونی و نینتندو بیش‌تر است

بر اساس یک گزارش جدید، سودآوری شرکت اپل از محل صنعت گیمینگ در مقایسه با برخی کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده بازی بیش‌تر است؛ چرا که در سال مالی 2019 درآمد اپل از محل بازی‌های فروشگاه اپ استور از مجموع درآمد شرکت‌های نینتندو، مایکروسافت، Activision Blizzard و سونی بیش‌تر بوده است.

نبرد حقوقی میان شرکت‌های Epic و اپل موجب روشن شدن جزئیات فراوانی پیرامون فعالیت‌های غول کوپرتینویی شد. این دستاورد مدیون افشای شواهد فراوان حین فرآیند تحقیقات و ارائه آن‌ها به دادگاه بود. در بخشی از گزارش این جدال حقوقی به داده‌هایی اشاره شده که ظاهرا نشان می‌دهند درآمد اپل از محل بازی‌ها از بسیاری از بازیگران کلیدی دیگر در این صنعت پیشی گرفته است.

تحلیل‌گران نشریه وال استریت ژورنال، سود عملیاتی اپل از محل بازی‌ها طی سال 2019 را 8.5 میلیارد دلار اعلام کردند. در جریان برگزاری دادگاه، مقامات اپل اعلام کردند که ارقام مورد بحث برای حاشیه سودآوری این شرکت نادرست بوده و فراتر از واقعیت هستند. این گزارش ادعا می‌کند که درآمد اپل از صنعت گیمینگ در مقایسه با مجموع حواشی سودآوری به‌دست آمده توسط کمپانی‌های سونی، Activision، نینتندو و مایکروسافت طی دوره 12 ماهه مشابه تقریبا 2 میلیارد دلار بیش‌تر است.

داده‌های مربوط به شرکت‌های سازنده بازی از پرونده‌های آن‌ها استخراج شده است؛ در حالی‌که آمار مربوط به مایکروسافت بر اساس برآوردهای تحلیل‌گران ارائه شده است. شرکت اپل در روز جمعه به نشریه وال استریت ژورنال اعلام کرد که حواشی سودآوری عملیاتی مورد بحث در دادگاه بر اساس برآوردهای تحلیل‌گران محاسبه شده و در این میان بسیاری از هزینه‌های مشترک مربوط به اپ استور نادیده گرفته شده بودند. در واقع این تجزیه و تحلیل شامل تمامی درآمدهای مربوط به بازی‌ها با احتساب تنها بخش کوچکی از هزینه‌های احتمالی است.

به باور تحلیل‌گران، گیمینگ بخش عمده‌ای از درآمد فروشگاه اپ استور را تشکیل می‌دهد. این ادعا با در نظر گرفتن داده‌های گردآوری شده توسط موسسه تحقیقاتی Sensor Tower مطرح می‌شود. این موسسه برآورد می‌کند که درآمد اپل از اپ استور طی مدت 1 سال گذشته برابر با 15.9 میلیارد دلار بوده و 69 درصد این درآمد از مقوله گیمینگ به‌دست آمده است. داده‌های ارائه شده توسط دادگاه نشان می‌داد که فروشگاه اپ استور دارای سودآوری عملیاتی 12.3 میلیارد دلاری در سال بوده و این رقم تقریبا یک‌پنجم از کل سودآوری عملیاتی اپل را به خود اختصاص می‌دهد.

صرفنظر از کیفیت تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌نظر می‌رسد که اپل یکی از بازیگران کلیدی در صنعت گیمینگ محسوب می‌شود. این شرکت از برخی کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده کنسول‌های بازی نیز پیشی می‌گیرد.

ایوان گونزالس راجرز؛ قاضی دادگاه طی حکم صادر شده در روز 10 سپتامبر (19 شهریور ماه) اعلام کرد که سهم اپل از بازار گیمینگ بیش از 55 درصد بوده و این شرکت از حاشیه سودآوری بسیار بالایی برخوردار است. اما شرکت Epic موفق به اثبات ادعای خود مبنی بر انحصارطلبی غیرقانونی اپل نشد. با این‌حال Epic برای حکم صادر شده درخواست تجدیدنظر کرده است.

1 در مورد “درآمد اپل از صنعت گیمینگ از مجموع درآمد مایکروسافت، سونی و نینتندو بیش‌تر است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH