چند سال قبل فناوری ردیابی پرتوی (Ray Tracing) مبتنی بر سختافزار بر روی پردازندههای گرافیکی دسکتاپی معرفی شدند. این فناوری یکی از مشخصههای کنسولهای نسل فعلی بهشمار رفته و سال آینده در اسمارتفونها نیز بهکار گرفته خواهد شد. GPU مورد استفاده در تراشه آینده اگزینوس 2200 سامسونگ بر پایه معماری RDNA 2 کمپانی AMD طراحی شده و همانند پردازندههای گرافیکی لپتاپی و دسکتاپی از فناوری ردیابی پرتوی پشتیبانی خواهد کرد.
ردیابی پرتوی یک شبیهسازی دقیق فیزیکی از نحوه برخورد نور با اجسام است. این تکنیک در مقایسه با روش سنتی نورپردازی مدلهای سهبعدی، روشنایی و سایههای واقعبینانهتری را ایجاد میکند. ردیابی پرتوی به لحاظ محاسباتی پرهزینه قلمداد میشود؛ بنابراین استفاده از این فناوری در بازیها و دستیابی به عملکرد واقعی آن منوط به پشتیبانی سختافزاری مطلوب خواهد بود.
همچنین GPU از قابلیت سایهزنی با نرخ متغیر (Variable Rate Shading) نیز پشتیبانی خواهد کرد. این موضوع امکان نمایش برخی اشیاء (نظیر کاراکترهای بازیگر) با کیفیت بالاتر نسبت به سایر روشها را فراهم میکند (بهعنوان مثال محاسبات مربوط به پردازش رنگ و بافت برای پسزمینه در رزولوشن یکچهارمی اجرا میشوند).
تکنیک ردیابی پرتوی نحوه رفتار نور واقعی را شبیهسازی میکند. سایهزنی با نرخ متغیر بار پردازشی کمتری را به مناطق کم اهمیتتر تصویر اختصاص خواهد داد
بر اساس پیشبینیها پردازنده گرافیکی مورد استفاده در تراشه اگزینوس 2200 در مقایسه با برترین مدل فعلی Mali حداکثر 30 درصد سریعتر عمل خواهد کرد. این موضوع موجب میشود تا GPU تراشه مذکور در مقایسه با پردازنده گرافیکی آینده Mali-G710 کمی قدرتمندتر ظاهر شود. کارآیی این GPU نهایتا منوط به سرعت فرکانسی است که سامسونگ در طراحی تراشه نهایی به آن دست خواهد یافت.
سامسونگ با افتخار اعلام میکند که تراشه آینده اگزینوس 2200 این شرکت از فناوری ردیابی پرتوی پشتیبانی خواهد کرد
معماری RDNA 2 در کارتهای گرافیکی سری Radeon RX 6000، کنسولهای پلیاستیشن 5 و ایکسباکس سری ایکس و S (با برخی تغییرات و بهینهسازیها)، تراشه APU موجود در کامپیوتر گیمینگ Steam Deck و حتی سیستمهای سرگرمی خودروهای جدید تسلا مدل S و X مورد استفاده قرار گرفته است.