تراشه Dimensity 2000 مدیاتک با فرآیند 4 نانومتری کمپانی TSMC تولید خواهد شد

شایعه مطرح شده طی ماه گذشته نشان داد که تراشه‌های پرچم‌دار نسل آینده سری Dimensity شرکت مدیاتک از معماری جدید ARM v9 استفاده خواهند کرد. این موضوع همسو با شایعاتی است که ادعا می‌کردند کمپانی مدیاتک یکی از نخستین مشتریانی است که سفارشات تولید تراشه با استفاده از فرآیند 4 نانومتری را به TSMC ارائه نموده است.

تراشه پرچم‌دار آینده مدیاتک احتمالا با نام Dimensity 2000 عرضه خواهد شد. یک شخص خبرچین با شناسه Digital Chat Station این موضوع را تائید نموده و به برخی جزئیات کلیدی در رابطه با ساختار این نیمه‌هادی اشاره می‌کند. بر این اساس تراشه Dimensity 2000 مجهز به 1 هسته بسیار بزرگ کورتکس X2 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز، 3 هسته کورتکس A710 و 4 هسته کورتکس A510 خواهد بود. این پیکره‌بندی اساسا مشابه الگوی به‌کارگیری شده در تراشه‌های اسنپ‌دراگون 898 و اگزینوس 2200 است (اگرچه 2 تراشه اخیر با استفاده از فرآیند 4 نانومتری شرکت سامسونگ مونتاژ خواهند شد).

پردازنده گرافیکی این تراشه احتمالا از نوع Mali-G710 MC10 خواهد بود. با توجه به تصمیم سامسونگ مبنی بر به‌کارگیری پردازنده گرافیکی ساخت AMD و مشکلات پیش روی شرکت هواوی برای ساخت تراشه‌های جدید انتظار می‌رود که Dimensity 2000 نخستین و احتمالا برای مدت‌ها تنها تراشه مجهز به پردازنده گرافیکی جدید G710 قلمداد شود.

بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط کمپانی ARM، عملکرد پردازنده گرافیکی G710 در مقایسه با مدل G78 حدودا 20 درصد سریع‌تر است. همچنین بر اساس گزارشات، عملکرد GPU طراحی شده توسط شرکت AMD که در تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت؛ در مقایسه با GPU قدیمی‌تر ARM تقریبا 30 درصد سریع‌تر است. به هرحال پردازنده گرافیکی Mali-G710 با وعده بهبود 20 درصدی بهره‌وری انرژی و ارتقاء 35 درصدی عملکرد در زمینه پردازش اعمال مرتبط با یادگیری ماشینی روانه بازار خواهد شد.

عملکرد CPU و GPU تراشه بر اساس سرعت فرکانس هسته‌های پردازشی طراحی شده با فرآیند 4 نانومتری تعیین می‌شود. بر اساس اعلام Ice Universe، تراشه اگزینوس 2200 نیز با حداکثر فرکانس 3.0 گیگاهرتز عمل خواهد کرد؛ در حالی‌که این رقم برای تراشه پرچم‌دار کوالکام کمی بیش‌تر بوده و برابر با 3.09 گیگاهرتز است.

اگرچه نتایج بنچمارک اولیه تراشه اگزینوس در فضای وب منتشر شده است؛ اما برای هرگونه اظهارنظر پیرامون عملکرد محصول نهایی هنوز خیلی زود است. تمامی 3 تراشه فوق احتمالا در اواخر سال 2021 یا ژانویه سال 2022 به‌طور رسمی معرفی خواهند شد. بر اساس گزارشات، شرکت مدیاتک قصد داشت تا تراشه جدید سری Dimensity خود را تا پایان سال 2021 عرضه نماید؛ اما با توجه به بحران ایجاد شده در صنعت نیمه‌هادی، برنامه‌های شرکت‌ها غالبا دستخوش تغییر می‌شوند. با این وجود نخستین هندست‌های مجهز به تراشه‌های جدید با معماری ARM v9 احتمالا در اوایل سال آینده به بازار عرضه خواهند شد.

1 در مورد “تراشه Dimensity 2000 مدیاتک با فرآیند 4 نانومتری کمپانی TSMC تولید خواهد شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH