وزیر ارتباطات: راه‌اندازی اینترنت ملی به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست

صبح امروز، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات‌، در حاشیه بازدید از نمایشگاه کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌ها، در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ داد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی راجع به اختلالات اینترنت در چند وقت اخیر، گفت: ما مشکل کلان‌تری داریم و آن این است که متاسفانه طی چند سال گذشته، سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه در بخش ارتباطات، انجام نشده است.

وی اضافه کرد که در گذشته، برخی مشکلات، مانع از توسعه ارتباطات شده بود اما امروزه خیلی از محصولات صنعت مخابرات کشور، بومی‌سازی شده است و می‌توانیم از ظرفیت داخلی، برای این توسعه استفاده کنیم.

او همچنین به این نکته اشاره کرد که همه‌گیری کرونا، صنعت ارتباطات را غافل‌گیر کرده است؛ چرا که نیازمندی‌های ارتباطی مردم، در این دوران، چندین برابر شده و اکنون در شرایطی هستیم که باید به سرعت، ظرفیت را در بخش‌های مختلف، افزایش دهیم.

وزیر ارتباطات، در پاسخ به سوالات خبرنگاران در ارتباط با اینترنت ملی گفت: شبکه ملی اطلاعات، ربطی به طرح صیانت از فضای مجازی ندارد. این طرح چند ماه است که در مجلس مطرح است اما شبکه ملی اطلاعات، طرحی است که ده سال پیش، تصویب شده است.

او ادامه داد: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست؛ شبکه ملی اطلاعات، به این معناست که ما در داخل کشور، یک شبکه پرظرفیت داشته باشیم که وقتی می‌خواهیم به ارتباطات بین‌الملل مرتبط شویم؛ حداکثر ظرفیت به کمک آید و مردم تجربه کاربری خوبی داشته باشند.

زارع‌پور در ادامه صحبت‌های خود، گفت: برنامه ما در وزارت ارتباطات، این است که در چهار سال آینده، به تک‌تک خانه‌های مردم، فیبر نوری ببریم و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم؛ تا مردم بتوانند سرعت‌های چندگیگی را تجربه کنند.

او در ادامه گفت: ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در تولید محصولات مرتبط با حوزه ارتباطات، در کشور داریم که می‌توان برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و افزایش کیفیت ارتباطات از آن‌ها استفاده کرد. از جمله این محصولات، می‌توان به تجهیزات انتهایی مثل مودم، انواع سوئیچ‌های مخابراتی و نوری، تجهیزات شبکه انتقال و تجهیزات لایه‌های مختلف تا راه‌اندازی دیتاسنتر، اشاره کرد.

وزیر ارتباطات در نهایت اضافه کرد که محصولات ما هیچ نقصی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی ندارند و ما امکان صادرات این محصولات را به خارج از کشور هم داریم؛ اما باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی توسط دستگاه‌های متولّی امر، از جمله وزارتخانه‌های ارتباطات، صمت و اقتصاد، صورت گیرد تا ما بتوانیم شاهد حضور محصولات ایرانی در بازارهای خارجی باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH