محققان دانشگاه MIT موفق به تولید پارچه‌ هوشمند با قابلیت واکنش به حرکات کاربر شدند

تولید نساجی احتمالا یکی از قدیمی‌ترین فناوری‌های شناخته شده برای بشر به‌شمار می‌رود؛ اما تطبیق پیشرفت‌های عصر اطلاعات با پوشاک انسان‌ها اقدام چندان آسانی نبوده است. بی‌تردید در این میان شاهد انجام تلاش‌هایی نظیر پروژه Jacquard شرکت گوگل بوده‌ایم. این پروژه به‌دنبال وارد نمودن البسه به عصر مدرن بود؛ اما در عمل به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد. اما این پدیده موجب توقف فعالیت‌های تیمی محققان در موسسه فناوری ماساچوست و سوئد نشده است.

محققان MIT اخیرا موفق به ساخت نوعی پارچه هوشمند با قابلیت تشخیص حرکات کاربر و ارائه واکنش مناسب نسبت به آن‌ها شدند. این پارچه نرم رباتیک، OmniFiber نامگذاری شده و مجهز به یک حفره مرکزی توخالی است که امکان عبور یک ماده سیال از میان آ‌ن‌را فراهم می‌کند. الیاف پارچه در مواقع لزوم با کمک هوای فشرده می‌توانند خم یا کشیده شده و دچار پیچ و تاب شوند. بدین‌ترتیب پارچه جدید قادر به ارائه بازخوردهای لمسی به‌صورت آنی بوده و عملکردی مشابه با یک ماهیچه مصنوعی را ارائه خواهد داد.

فیبرهای ماهیچه‌ای مصنوعی ایده جدیدی محسوب نمی‌شوند. سایر تیم‌های تحقیقاتی در دانشگاه MIT نیز با روش خود به این فناوری نزدیک شده‌اند. با این‌حال موضوعی که موجب تمایز OmniFiber می‌شود این است که ماده مذکور به منظور تغییر شکل نیازی به گرما ندارد. این پدیده بلافاصله موجب افزایش کاربری OmniFiber می‌شود؛ زیرا از مشکل گرم شدن بیش از اندازه پوست دیگر خبری نخواهد بود.

این پارچه دارای مزایای دیگری نیز است؛ چرا که امکان تولید پارچه با الیاف نسبتا ارزان‌قیمت را فراهم می‌کند. همچنین تولید این الیاف نیازمند استفاده از فرآیند بافت ظریف نخواهد بود.

تیم تحقیقاتی تصور می‌کند که استفاده از پارچه تولیدی آن‌ها در لباس‌ها به ورزشکاران و خوانندگان کمک می‌کند تا تنفس خود را به شکل مناسب‌تری کنترل نمایند. یکی از کاربردهای هیجان‌انگیزتر چنین پارچه‌ای این است که لباس تولید شده با استفاده از OmniFiber به افراد بهبود یافته از بیماری تنفسی کووید 19 کمک می‌کند تا الگوی تنفس طبیعی خود را بازیابی نمایند.

استفاده از OmniFiber در دنیای واقعی احتمالا مدتی زمان خواهد برد؛ اما این موضوع به‌معنای اتمام اجرای پروژه نخواهد بود. Ozgun Kilic Afsar؛ یکی از محققانی که روی توسعه این پارچه کار کرده است؛ ضمن گفتگو با وبسایت MIT News اعلام کرد که وی قصد دارد کار روی این سیستم را ادامه دهد. توسعه یک سیستم تولید که امکان ساخت رشته‌هایی از الیاف با طول بیش‌تر را فراهم می‌کند؛ از جمله فعالیت‌هایی است که وی مایل به انجام آن‌ها است.

1 در مورد “محققان دانشگاه MIT موفق به تولید پارچه‌ هوشمند با قابلیت واکنش به حرکات کاربر شدند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH