اپل از مک‌بوک پرو 14 اینچی جدید خود با پردازنده‌های M1 پرو و M1 مکس رونمایی کرد

اندازه کوچک‌ترین مک‌بوک پرو شرکت اپل اکنون افزایش یافته و در حال حاضر این لپ‌تاپ از نمایشگری بزرگتر و باکیفیت‌تر و نیمه‌هادی قدرتمندتر ساخت واحد Apple Silicon بهره می‌گیرد. مک‌بوک پرو 14 اینچی (یا به بیان دقیق‌تر 14.2 اینچی) جدید یکی از محصولات معرفی شده طی رویداد Unleashed اپل در روز دوشنبه به‌شمار می‌رود. این محصول مدل بازطراحی شده مک‌بوک پرو 13.3 اینچی به‌شمار رفته و از اندازه‌ای تقریبا مشابه با آن برخوردار است؛ اما با این وجود از نمایشگر بزرگتری بهره می‌گیرد. همچنین این لپ‌تاپ یکی از نخستین دستگاه‌هایی است که از تراشه‌های جدید M1 پرو و M1 مکس استفاده می‌کند. این تراشه‌ها با وعده ارائه کارآیی بالاتر نسبت به پردازنده‌های کامپیوتری برتر و در عین‌حال مصرف انرژی پایین‌تر نسبت به آن‌ها روانه بازار می‌شوند.

مک‌بوک پرو 14 اینچی جدید در کنار مدل بازطراحی شده 16.2 اینچی از نمایشگرهای مینی LED استفاده می‌کنند. این نمایشگرها از فناوری مشابه با پنل به‌کارگیری شده در مدل 12.9 اینچی آی‌پد پرو 2021 اپل برخوردار هستند. در واقع اکنون با یک نمایشگر 5000 دلاری Pro Display XDR با رزولوشن 6K سروکار داریم. اندازه LEDهای مورد استفاده در این پنل نسبت به لامپ‌های LED استاندارد 100 برابر کوچکتر است. نمایشگرهای مینی LED دارای مناطق نورپردازی محلی بیش‌تری بوده و بدین‌ترتیب از توانایی بالاتری در زمینه کنترل روشنایی برخوردار هستند. این پدیده به‌معنای دستیابی به کنتراست و روشنایی بالاتر خواهد بود.

بعلاوه نمایشگر مک‌بوک پرو جدید از طیف رنگ گسترده P3 نیز پشتیبانی می‌کند. اسکات استین؛ کارشناس وبسایت Cnet ضمن بررسی آی‌پد پرو سال 2021 اعلام کرد که نمایشگر مینی LED این تبلت همانند یک پنل اولد به‌نظر می‌رسد؛ در حالی‌که در مدل‌های پرو آی‌فون، طیف دینامیکی رنگ‌ها و کنتراست بسیار شارپ‌تر به‌نظر رسیده و سطوح مختلف رنگ مشکی بسیار نزدیک به حد ایده‌آل هستند.

به‌دلیل کنتراست بالا و نمایش درخشان رنگ‌ها در پنل‌های اولد، استفاده از این نمایشگرها در لپ‌تاپ‌های ویندوزی به‌طور مداوم رو به افزایش است. با این‌حال لپ‌تا‌پ‌های مذکور دارای شارژدهی باتری کوتاه‌تری بوده و احتمالا از نرخ نوسازی بالاتر در نمایشگرهای LCD بی‌بهره هستند. از سوی دیگر مدل 14 اینچی مک‌بوک پرو مجهز به نمایشگر مینی LED از قابلیت نرخ نوسازی متغیر تا سقف 120 هرتز برخوردار است. اپل از این فناوری تحت‌عنوان پروموشن یاد کرده است.

همچنین وب‌کم جدید 1080p در قسمت فوقانی نمایشگر مستقر شده است. فضای نمایشی پنل اطرف ماژول دوربین را احاطه کرده و این‌بار شاهد به‌کارگیری ناچ در قسمت فوقانی نمایشگر دقیقا همانند الگوی پیاده‌سازی شده در گوشی‌های آی‌فون هستیم. اپل در کنار این وب‌کم از میکروفون‌ها و اسپیکرهای ارتقایافته نیز بهره گرفته است. این موضوع هنگام تولید محتوا به کاربران کمک کرده و کیفیت تماس‌های فیس‌تایم را بهبود خواهد داد.

لپ‌تاپ مک‌بوک پرو با عملکردی واقعا حرفه‌ای!

با وجود تراشه‌های جدید M1 پرو و M1 مکس، عملکرد CPU و GPU اپل در مقایسه با سیستم‌های اینتلی پیشین کمپانی و لپ‌تاپ‌های ویندوزی جدید در این اندازه به‌مراتب بیش‌تر است. شرکت اپل ضمن برگزاری رویداد Unleashed اعلام کرد که عملکرد CPU در مک‌بوک پرو 14 اینچی نسبت به مک‌بوک پرو 13 اینچی مجهز به پردازنده Core-i7 اینتل تقریبا 4 برابر سریع‌تر بوده و کارآیی GPU آن نیز تا 9 برابر بیش‌تر است.

مک‌بوک پرو 14 اینچی با قیمت‌گذاری پایه 1999 دلاری (1899 پوندی/ 2999 دلار استرالیا) عرضه خواهد شد. مدل پایه این لپ‌تاپ مجهز به تراشه M1 پرو، 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه SSD است. این محصول در مدل‌هایی با 32 گیگابایت رم (و پردازنده‌های M1 پرو یا M1 مکس) یا 64 گیگابایت رم (مجهز به پردازنده M1 مکس) نیز قابل دسترس خواهد بود. از آن‌جا که مک‌بوک پرو جدید از ساختار حافظه یکپارچه استفاده می‌کند؛ لذا این حافظه هنگام انجام اعمال سنگین CPU و GPU قابل دسترس است. اپل ادعا می‌کند که با وجود افزایش کارآیی سخت‌افزار، باتری مورد استفاده در مک‌بوک پرو 14 اینچی انرژی مورد نیاز برای پخش حداکثر 17 ساعته ویدیو را تامین خواهد کرد.

MagSafe، پورت‌ها و حذف تاچ‌بار

اگرچه به‌کارگیری نمایشگر با کیفیت بالاتر و ارائه عملکرد سریع‌تر توسط مک‌بوک پرو جدید تحولاتی دور از انتظار نبودند؛ اما استفاده مجدد اپل از برخی مولفه‌های طراحی در مدل‌های پیشین مک‌بوک پرو تا حدودی مایه تعجب است. مک‌بوک پرو 14 اینچی جدید اپل مجهز به 3 پورت تاندربولت 4/ USB 4 Type-C به‌همراه یک خروجی HDMI، جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون و درگاه کارت حافظه SDXC است. همچنین اپل بار دیگر از آداپتور شارژ مغناطیسی خود با فناوری MagSafe 3 بهره گرفته است. این کانکتور امکان اتصال سریع لپ‌تاپ جهت شارژ باتری را فراهم نموده و کاربران برای اتصال کابل شارژ مغناطیسی به مک‌بوک خود ناچار به قرار دادن آن روی زمین نخواهند بود. همچنین مدل‌های جدید مک‌بوک پرو برای نخستین بار از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند.

با این‌حال تاچ‌بار یکی از مشخصه‌های حذف شده در مک‌بوک پروهای جدید محسوب می‌شود. اکنون اپل در عوض تاچ‌بار به سراغ مجموعه‌ای از کلیدهای تابعی استاندارد رفته است. بی‌تردید تاچ‌بار نیز دارای طرفداران خاص خود است؛ اما ظاهرا این مشخصه به میزان مورد انتظار اپل موفق نبوده است.

3 در مورد “اپل از مک‌بوک پرو 14 اینچی جدید خود با پردازنده‌های M1 پرو و M1 مکس رونمایی کرد”

  1. طراحی نسل قبل رو بیشتر میپسندیدم، نوآوری الکی کار دست اپل میده الان اون ناچ زشت چیه اخه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH