زیر دامنه یا Subdomain چیست و چه تفاوتی با Subdirectory دارد؟

دامنه یا همان Domain یکی از اصطلاحات رایج در دنیای اینترنت است. نام یک وب‌سایت چیزی است که ما آن را نام دامنه می‌نامیم. زیر دامنه یا همان Subdomain نیز به وب‌سایت‌هایی اشاره دارد که تحت نام وب‌سایت اصلی به فعالیت می‌پردازند.

زیر دامنه چیست؟

زیردامنه یک وب‌سایت بوده که هم‌نام با یک وب‌سایت دیگر است. هدف از این کار این است که یک آدرس وب جایگزین برای محتوای خاصی بر روی یک وب‌سایت، فراهم شود. به‌عنوان مثال اگر یک وب‌سایت با آدرس www.example.com داشته باشید، آنگاه آدرس‌هایی همانند blog.example.com و support.example.com از جمله زیردامنه‌های آن وب‌سایت محسوب می‌شوند. معمولا زیردامنه جهت ایجاد فضا برای محتواهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مواردی همچون بلاگ‌ها و فروم‌ها، البته کاربردهای دیگری نیز دارد.

موارد کاربرد زیردامنه‌ها

زیردامنه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که بخش‌های خاصی را بر روی وب‌سایت خود ایجاد کنید و در هر بخش، محتوای خاصی را بارگذاری نمایید. در زیر به برخی از موارد کاربرد زیردامنه‌ها می‌پردازیم.

زیر دامنه

  • ارائه محتواهای جایگزین بر روی وب‌سایت شما همانند یک مطلب خاص در چندین زبان
  • جهت مرزبندی بخش‌های مختلف یک وب‌سایت که محتوای گوناگونی را شامل می‌شوند (همانند پشتیبانی، پرتال و …)
  • جهت سازماندهی بهتر وب‌سایت. به‌عنوان مثال اگر یک وب‌سایت مرتبط با کتاب دارید و حال می‌خواهید که یک دوره آنلاین در رابطه با نویسنده شدن را در آن بارگذاری کنید، آنگاه به جای اینکه یک وب‌سایت کاملا جدید ایجاد کنید، می‌توانید در وب‌سایت فعلی خود یک زیردامنه ایجاد کنید.

مزیت‌های استفاده از زیردامنه

استفاده از زیر دامنه، مزیت‌های گوناگونی دارد. یکی از مهم‌ترین این موارد این است که می‌توانید در هر قسمت سایت، محتوای خاصی را آپلود کرده و بدین ترتیب یادآوری محتواهای گوناگون را آسان‌تر کنید. علاوه بر این می‌توانید از محبوبیت دامنه اصلی خود، در موارد دیگر نیز استفاده کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: دامنه فارسی “.ایران” رونمایی شد

یکی دیگر از مزایا این است که می‌توانید از زیردامنه‌ها برای همه‌چیز استفاده کنید (همانند صفحه پشتیبانی) و نگران تأثیر آن‌ها بر روی دامنه اصلی وب‌سایت خود نباشید، زیرا زیردامنه‌ها کاملا مجزا هستند. مورد سوم نیز به مباحث سئو بازمی‌گردد، زیرا هر صفحه در وب‌سایت شما از نگاه گوگل دارای عنوان و توضیحات منحصربه‌فرد است. بنابراین استفاده از زیردامنه، به سئوی وب‌سایت شما آسیب نمی‌زند.

معایب زیردامنه‌ها

شاید بزرگ‌ترین عیب زیردامنه‌ها این باشد که همگی نیازمند طرح‌های میزبانی جداگانه هستند. به‌ عبارتی دیگر اگر بخواهید که یک زیردامنه جدید به وب‌سایت خود اضافه کنید، آنگاه باید به میزبان وب‌سایت خود، پول بیشتری پرداخت کرده تا فضای بیشتری را در اختیار شما قرار دهد. حال اگر چندین زیردامنه داشته باشید، آنگاه این قضیه می‌تواند هزینه هنگفتی را به شما تحمیل کند. یکی عیب دیگر زیردامنه‌ها این است که می‌توانند وقت زیادی از شما بگیرند، زیرا بیش از یک وب‌سایت دارید و بنابراین باید کارهای بیشتری را جهت به‌روزنگه داشتن محتوا و نگهداری از آن، انجام دهید.

این مطلب را نیز بخوانید: اینترنت و شبکه‌ جهانی وب چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

مقایسه زیردامنه و زیرشاخه

تفاوت بزرگی در مابین زیردامنه و زیرشاخه یا همان Subdirectory وجود دارد. یک دایرکتوری فرعی در داخل یک دایرکتوری دیگر قرار دارد. این قضیه بدین معنا است که ساب دایرکتوری‌ها، به‌خودی خود وب‌سایت‌های جداگانه نیستند. مثلا اگر وب‌سایت شما example.com باشد، آنگاه example.com/subdirectory را می‌توان یک زیرشاخه از وب‌سایت example.com به حساب آورد و در واقع دومی بخشی از اولی است.

زیر دامنه

در مقام مقایسه باید بگوییم که زیردامنه چیزی شبیه به subdomain.example.com است. در چنین سناریویی، کل زیردامنه جدا از example.com است. زیردامنه و زیرشاخه، هر دو راه‌کارهایی عالی جهت سازماندهی کردن یک وب‌سایت هستند. زیردامنه‌ها تا حد زیادی قابل شخصی‌سازی بوده، اما قیمت بالایی دارند، زیرا نیازمند میزبانی جداگانه هستند.

از طرفی دیگر، ساب‌دایرکتوری‌ها به اندازه زیردامنه‌ها قابل شخصی‌سازی نیستند، زیرا آن‌ها در واقع پوشه‌هایی در داخل وب‌سابت شما هستند. لازم به ذکر است که بگوییم زیرشاخه‌ها نیازمند میزبانی جداگانه نیستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH