ایالات‌متحده مجوز فروش برخی قطعات به شرکت‌های چینی هواوی و SMIC را صادر کرد

پیش‌تر در ماه مه سال 2019 ایالات‌متحده در صدد مجازات هواوی بود. در آن مقطع زمانی کمپانی چینی فاصله خود با سامسونگ را کاهش داده و در شرف تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان بود. اگرچه برخی افراد معتقدند که پیشی گرفتن هواوی از اپل موجب انتقال نام برند چینی به لیست سیاه ایالات‌متحده شد؛ اما حقیقت این است که به باور مقامات آمریکایی، شرکت هواوی تهدیدی برای امنیت ملی این کشور به‌شمار رفته و در نتیجه دسترسی این شرکت به زنجیره تامین آمریکایی خود که هر ساله میلیاردها دلار برای آن هزینه شده بود؛ ممنوع اعلام شد.

هواوی کماکان در لیست سیاه وزارت بازرگانی ایالات‌متحده قرار دارد و این پدیده دسترسی کمپانی چینی به زنجیره تامین خود در ایالات‌متحده را ممنوع کرده است

هواوی بدون دریافت مجوز از سوی دولت آمریکا قادر به تهیه قطعات مورد نیاز خود از سوی تامین‌کنندگان آمریکایی نیست. این پدیده موجب شد تا دسترسی هواوی به ورژن GMS (سرویس موبایلی گوگل) اندروید مسدود شده و این شرکت در عوض از سیستم‌عامل بومی خود موسوم به Harmony OS استفاده کند.

تصمیم دولت آمریکا مبنی بر اجرای یک قانون صادراتی جدید دقیقا 1 سال پس از انتقال نام هواوی به لیست سیاه موجب وخامت بیش‌تر اوضاع شد. این قانون عدم خودکفایی چین در تولید مدارات مجتمع را هدف قرار داد و ضربه‌ای مهلک را به صنعت این کشور وارد کرد.

هواوی مشغول استفاده از نسخه ویژه‌ تراشه اسنپ‌دراگون 888 کوالکام با قابلیت پشتیبانی از شبکه 4G (و نه 5G) است

ایالات‌متحده در سال گذشته اعلام کرد که کلیه کارخانجات تولیدکننده نیمه‌هادی که برای مونتاژ تراشه‌های پیشرفته از فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند؛ بدون دریافت مجوز از سوی دولت مجاز به فروش تراشه به هواوی نخواهند بود. هواوی با اتمام موجودی تراشه بومی پیشرفته خود موسوم به کایرین 9000 5G ناچار به استفاده از ورژن 4G تراشه اسنپ‌دراگون 888 شد. اگرچه این اقدام مانع از ارائه قابلیت اتصال 5G در مدل‌های پرچم‌دار هواوی شد؛ اما به کمپانی چینی امکان داد تا از تراشه‌های تولید شده با کمک فرآیند پیشرفته 5 نانومتری استفاده کند.

با آغاز فعالیت دولت جدید آمریکا در اوایل سال جاری، برخی کارشناسان بر این باور بودند که هواوی از محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت پیشین خلاص خواهد شد؛ اما به‌نظر نمی‌رسید که این‌طور باشد. با این‌حال نشریه رویترز گزارش می‌دهد که تامین‌کنندگان آمریکایی طرف قرارداد با شرکت‌های هواوی و SMIC (بزرگترین کارخانه تولید نیمه‌هادی در چین) از ماه نوامبر سال گذشته تا آوریل امسال مجوز فروش چند میلیارد دلار کالا و فناوری را دریافت نموده‌اند. این در حالیست که هر 2 شرکت هواوی و SMIC در لیست سیاه دولت آمریکا قرار دارند.

ایالات‌متحده دسترسی شرکت SMIC به دستگاه لیتوگرافی EUV تولید شده توسط کمپانی آلمانی ASML را ممنوع اعلام کرد. این دستگاه به کارخانجات تولیدکننده نیمه‌هادی کمک می‌کند تا طرح‌های مدارات را روی ویفرها منتقل نموده و میلیاردها ترانزیستور را درون یک تراشه جای دهند. مسدودسازی دسترسی SMIC به ماشین EUV مانع از به چالش کشیده شدن جایگاه برتر کمپانی‌های TSMC و Samsung Foundry در صنعت تولید نیمه‌هادی شد.

نام کمپانی SMIC در دسامبر سال گذشته و زمانی‌که دولت دونالد ترامپ کماکان در قدرت بود؛ به لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا منتقل شد.

بر اساس اسناد به‌دست آمده توسط خبرگزاری رویترز، 113 تامین‌کننده موفق به دریافت مجوز صادرات محصولات خود به هواوی با ارزش 61 میلیارد دلار شدند. همچنین تامین‌کنندگان موفق به دریافت 188 مجوز به ارزش 42 میلیارد دلار برای فروش تجهیزات به کمپانی SMIC شدند. بیش از 90 درصد درخواست‌های صدور مجوز از سوی تامین‌کنندگان طرف قرارداد کمپانی SMIC مورد تائید قرار گرفته است؛ در حالی‌که با 69 درصد از درخواست‌های ارائه شده برای فروش محصولات و خدمات به هواوی موافقت شده است.

این اطلاعات تا زمان برگزاری جلسه رای‌گیری کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در روز پنج‌شنبه جنبه محرمانه داشتند. جلسه رای‌گیری در کمیته بنا بر درخواست مایکل مک‌کال؛ عضو ارشد جمهوری‌خواه که خواهان انتشار اطلاعات مربوط به صدور مجوزها بود؛ برگزار شد. اعضای جمهوری‌خواه مخالف چین از شنیدن این خبر ناراحت شدند؛ زیرا آن‌ها تلاش می‌کنند تا از خریداری فناوری‌های آمریکایی توسط شرکت‌‌های چینی جلوگیری نمایند.

درخواست‌های تائید شده برای صدور مجوز معادل میزان نقل و انتقالات نیستند

به‌عنوان مثال سناتور مارکو روبیو ضمن گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که جو بایدن؛ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده بایستی در خصوص دلایل اعطای معافیت به برخی تامین‌کنندگان طرف قرارداد شرکت‌های هواوی و SMIC توضیح دهد. آقای روبیو گفت: “این مورد صرفا مثال دیگری است که نشان می‌دهد پرزیدنت بایدن تهدید اقتصادی و امنیتی ناشی از حزب کومونیست چین را جدی نمی‌گیرد.” در عین‌حال مایکل مک‌کال؛ عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان نیز اعلام کرد: “افزایش شفافیت و نظارت عمومی در خصوص نحوه انتقال فناوری‌های آمریکایی به دشمن به سود منافع ملی ما خواهد بود.”

با این‌حال شایان به ذکر است که بر اساس اعلام وزارت بازرگانی آمریکا مجوزهای تائید شده و نرخ نقل و انتقالات معادل یکدیگر نیستند. مجوز تجارت با شرکت‌های هواوی و SMIC بر اساس فرآیندهای ایجاد شده توسط دولت ترامپ و اجرای آن‌ها توسط دولت بایدن صادر می‌شود و مجوزها برای مدت 4 سال معتبر هستند.

هواوی بزرگترین تامین‌کننده تجهیزات 5G در جهان محسوب می‌شود

اکثر مجوزهای صادر شده متعلق به اقلامی با ماهیت غیر حساس هستند. 80 مورد از 113 مجوز اعطاء شده به اعضای زنجیره تامین هواوی در ایالات‌متحده و 121 مورد از 188 مجوز تائید شده برای تامین‌کنندگان کمپانی SMIC مربوط به فروش تجهیزات غیرحساس هستند.

یکی از مقامات سابق وزارت بازرگانی در دولت دونالد ترامپ گفت: “این دوره زمانی بسیار کوتاه، پنجره زمانی دقیقی برای بررسی فرآیند صدور مجوز به شرکت‌های هواوی و SMIC محسوب نمی‌شود. این برنامه با هدف جلوگیری از دسترسی برخی شرکت‌ها به فناوری‌های پیشرفته بدون ایجاد آسیب‌های بی‌مورد به صادرات سایر کالاهای ایالات‌متحده اجرا شده و موفقیت‌آمیز بوده است. به‌نظر می‌رسد که انتشار این سند با هدف گمراه کردن مردم و مطرح شدن در سرخط خبرها انجام شده است.”

 

1 در مورد “ایالات‌متحده مجوز فروش برخی قطعات به شرکت‌های چینی هواوی و SMIC را صادر کرد”

  1. پوریا بادله

    تحریم هواوی یه جور کارشکنی بود که باعث شد یه برند محبوب از دور خارج بشه. البته سیاست مقابله هواوی هم اشتباه بود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH