4 کاربرد مهم دوربین مداربسته در دنیای امروز

تقریباً همه ما می‌دانیم دوربین مداربسته چیست و از مزایای آن نیز تاحدودی آگاهی داریم. چراکه در محیط زندگی، تحصیل یا کار خود بارها دیده‌ایم و از آن بیشتر به‌عنوان یک سیستم امنیتی یاد می‌کنیم. اما واقعیت این است که دوربین های مدار بسته صرفاً یک وسیله امنیتی نیست و حتی اولین بار هم که توسط آلمانی‌ها استفاده شد فقط برای مشاهده زنده پرتاب موشک های V2 بود. بعد از آن به مرور به دوربین امنیتی جامعی که امروزه می‌شناسیم تکامل پیدا کرد.

از زمان توسعه سیستم مداربسته (CCTVدر سال 1942 تاکنون شاهد تغییرات زیادی در صنعت نظارت تصویری بودیم. با گذشت زمان نه تنها فناوری‌های جدید و پیشرفته‌ای به دوربین های نظارتی اضافه شدند، بلکه کاربردها و موارد مصرف این سیستم‌ها نیز گسترده‌تر شده است. آیا می‌دانید دوربین های نظارتی برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

از ساختمان‌های عمومی گرفته تا دفاتر خصوصی، و آپارتمان‌های مسکونی گرفته تا منازل روستایی، دوربین‌های امنیتی در موقعیت‌های استراتژیک برای مشاهده و ضبط رویدادها مورد استفاده قرار می‌گیرند. پرداختن به همه موارد مصرف این دوربین ها از حوصله این مقاله خارج است ولی قصد داریم شما را با 4 کاربرد متداول‌تر و مهم‌تر دوربین مدار بسته آشنا کنیم.

 

امنیت خانه

دوربین مداربسته سال‌ها فقط برای مشاهده تصاویر زنده قابل استفاده بود ولی به سرعت به یک سیستم ضبط تبدیل شد که به کاربران امکان مشاهده و حفظ داده ها را می داد. در نتیجه به‌عنوان یکی از بهترین راهکارهای امنیتی محسوب شد و امروزه افراد زیادی ازجمله صاحبان املاک و منازل مسکونی از فناوری نظارتی برای ایجاد سیستم‌های حفاظتی خود و کسب ایمنی و آرامش بیشتر استفاده می‌کنند.

حفاظت از منزل هم به دلیل حفظ دارایی ها و وسایل و هم به لحاظ امنیت اعضای خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است. همه ما معمولا یک سری اقدامات اولیه برای بالابردن ایمنی منازل و آپارتمان خود انجام می‌دهیم از تحقیق و تفحص در مورد امن بودن محله‌ای که جهت ادامه زندگی انتخاب کرده‌ایم، بررسی نورپردازی خیابان ها اطراف محل زندگی، سلامت فنی ساختمان محل زندگی، استاندارد بودن ورودی های منزل، نصبب درب ضد سرقت یا قفل های کتابی و .. .

ولی با پیشرفته شدن روش های سرقت و بالارفتن ارزش دارایی های ما، لازم است اقدامات جدی‌تری نیز انجام دهیم. شرکت های فعال نظارت تصویری و امنیتی همچون کمپانی هایک ویژن و داهوا، معمولا برای مشتریان خود راهکارهای جامعی ارائه می‌دهند که بتوانند به راحتی سطح ایمنی زندگی خود را بالا ببرند.

یکی دیگر از کاربردهای مسکونی برای فناوری مداربسته به عنوان “دوربین پرستار کودک” است. این دوربین ها که با نام babycam یا  baby monitorهم شناخته می‌شوند برای کسانی که در هنگام عدم حضورشان در منزل نگران فرزند خود و نحوه‌‌ی مراقبت پرستار یا خدمتکار خود هستند بسیار کاربردی و مفید است.

 

نظارت بر کسب و کار

راه اندازی هر کسب و کاری نیازمند فراهم کردن مقدار قابل توجهی سرمایه اولیه، امکانات، تجهیزات، دارایی ها و نیروی انسانی است که با توجه به کوچک یا بزرگ بودن وسعت هر کسب و کاری میزان این موارد کم یا زیاد خواهد بود. به طور کلی بدون توجه به نوع و وسعت کسب و کارها، یکی از مواردی که برای تداوم و حفظ ارزش کسب و کارها ضروری است، موضوع امنیت شغلی است.

باتوجه به اهمیت موضوع می‌توان گفت یکی از متداول‌ و مؤثرترین روش های پیشگری از خسارات مالی و جانی در زندگی یا کسب و کارها، استفاده درست و به‌موقع از تجهیزات امنیتی از قبیل دوربین مداربسته و سیستم اعلام سرقت است.

کسب و کارها از دوربین های نظارت دیجیتال به دلایل متعددی از جمله به عنوان یک عامل بازدارنده جرم استفاده می کنند. بانک ها، دفاتر، موزه ها، رستوران ها، فروشگاه های خرده فروشی و سایر مشاغل محل جرم و جنایت هستند، زیرا اکثر آنها همیشه پول نقد در دست دارند. برای محافظت از پول، صاحبان مشاغل به صورت استراتژیک دوربین های امنیتی را در دفتر ثبت، دفاتر پشتی، نزدیک گاوصندوق‌ها و ورودی ها قرار می دهند. فروشگاه‌های خرده فروشی از دوربین های مداربسته در طبقه فروش برای جلوگیری از سرقت از مغازه و خرابکاری استفاده می کنند.

برای تأمین امنیت کسب و کارها بسته به نیاز از مدل های مختلف دوربین های نظارتی استفاده می‌شود. به عنوان مثال از دوربین های دام یا گنبدی شکل، در فضای داخلی کسب و کار از قبیل راهروها یا اتاق ها بیشتر استفاده می‌شود. از دوربین مداربسته بولت نیز می‌توان در قسمت انبار کالاها یا ورودی و خروجی‌ها استفاده کرد. همچنین شرکت های بزرگ و کارخانجات نیز معمولاً از دوربین های اسپیددام استفاده می کنند که امکانات، کیفیت و قیمت بیشتری دارند.

 

نظارت بر ترافیک

سازمان ها و اداراتی مانند پلیس انتظامی یا راهنمایی و رانندگی که وظایف اجرای قانون را برعهده دارند به طور ویژه در سال‌های اخیر از پرمخاطب‌ترین و جدی‌ترین مصرف‌کنندگان دوربینهای مداربسته نظارتی به شمار می‌روند. در این میان نقش دوربین ها برای نظارت بر ترافیک جاده‌ای و شهری و مدیریت تقاطع‌های شلوغ برای پلیس راهنمایی رانندگی بسیار حائز اهمیت بوده است. فیلم هایی که توسط این دوربین ها ضبط می‌شوند در هر زمانی توسط افسر پلیس قابلیت بازبینی و مشاهده دارد و به او اجازه می‌دهد رانندگان متخلف را شناسایی و اعمال قانون کند.

کنترل ترافیک به کمک تشخیص پلاک خودرو

دوربین پلاک خوان یا دوربین LPR نوعی از دوربین مدار بسته است که دارای نرم‌افزاری مخصوص جهت تشخیص و ضبط پلاک خودروهای ثابت و در حال حرکت است. الگوریتم‌های پیشرفته و هوشمند دوربین های پلاک خوان به دوربین امکان فائق آمدن بر مسائلی که ضبط تصویر را دچار مشکل می‌کنند، مانند آب‌وهوا، سرعت و نور چراغ‌های جلوی خودروها را داده است.

برای پلاک خوانی کافی است که وسایل نقلیه در برابر دوربین های پلاک خوان یا ANPR قرار بگیرند، سپس به سرعت پلاک خودرو توسط دوربین خوانده شده و سوابق آن براساس داده های از پیش موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد. چنانچه تخلفی صورت گیرد افسر راهنمایی رانندگی می‌تواند خودرو را متوفق کرده و جریمه کند. یا اینکه به صورت اتوماتیک از سمت مرکز کنترل تصاویر تخلفات ضبط شده به شماره همراه صاحب خودرو و میزان جریمه پیامک شود.

تشخیص پلاک خودرو اولین بار در سال 1976 در مرکز تحقیقات پلیس انگلستان اختراع شد. نمونه اولیه آن زمان برای اولین بار در سال 1981 یک ماشین سرقت شده را کشف و شناسایی کرد. این سیستم اولین بار در جاده و تونل دارت فورت نصب شده بود و بعد از آن استفاده از آن در سایر کشورها گسترش پیدا کرد.

 

جلوگیری از وقوع جرم

پیشرفت‌های به دست آمده در طی دو دهه گذشته بسیار بیشتر از دهه‌های قبل از آن بوده است. این تحول منجر به افزایش امکانات تکنولوژیکی شده و در عین حال به حل بسیاری از مشکلات انسانی و آسان‌تر شدن زندگی کمک کرده است. با این وجود مطالعات بسیاری نشان داده اند که میزان جرم و جنایات نیز طی دو دهه گذشته افزایش یافته است. جنایاتی از قبیل سرقت، اعمال خشونت با اسلحه و آزار و اذیت همواره در حال اتفاق افتادن هستند.

در مقیاس وسیع‌تر، این وظیفه دولت است که شهر و کشور را ایمن سازد. این امر می‌تواند با اجرای عدالت و حبس مجرمان انجام شود تا از جنایات بعدی جلوگیری گردد. اما برای اینکه مجرمان به طور کامل از انجام جرم ناامید شوند، ما نیز باید نقش خود را به صورت جداگانه ایفا کنیم.

ما می‌توانیم بهترین سیستم‌های امنیتی را برای دارایی های خود به کار بگیریم و در نتیجه فرصت‌های جنایتکاران را کاهش دهیم. اکنون می‌توانید برای اینکه خانه، کسب و کار یا هر یک از اموال خود را در امنیت نگاه دارید کارهای زیادی انجام دهید.

سیستم های مدار بسته از ابتدا نیز بیشترین کاربرد را در شناسایی جرم و جنایات داشته اند و هنوز هم مهمترین نقش را در همین امر ایفا می‌کنند. با این تفاوت که قبلاً جرایم در سطح ملی و عمومی تر بررسی می‌شد ولی درحال حاضر خود شهروندان هم در محیط های کوچک خود قادر به نظارت بر زندگی خود هستند.

همه کارشناسان امنیتی در این امر اتفاق نظر دارند که کنترل و نظارت بر رفتارهای هنجارشکننانه و مجرمانه به کمک دوربین های مدار بسته آسان تر و پربازده تر شده است. این دوربین ها با تکنولوژی های روز تولید می‌شوند و می‌توانند به صورت شبانه روزی و بی وقفه به ضبط تصاویر هم در طول روز و هم در طول شب بپردازند.

امروزه وابستگی حوزه امنیت به دوربین مداربسته به حدی بالاست که تصور حل مشکلات قضایی مربوط به مجرمین بدون کمک این سیستم ها و مدارکی که در اختیار ما قرار می‌دهد بسیار دشوار و گاه غیرممکن است.

متن کامل خبر: خبرگزاری وانا (چهار کاربرد متداول دوربین مداربسته)

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH