یکی از کاربران آی‌فون به‌دلیل خودداری اپل از تعمیر هندست وی به دادگاه شکایت کرد!

بر اساس گزارش وبسایت Business Insiders یکی از کاربران آی‌فون با نام Theodore A.Kim به منظور دریافت غرامت 1383.13 دلاری از شرکت اپل به دادگاه شکایت کرده است. این رقم دقیقا معادل هزینه‌ای است که آقای کیم برای خریداری گوشی آی‌فون 12 پرداخت نموده و اپل با وجود این‌که هندست مذکور کماکان تحت ضمانت شرکت قرار دارد؛ از تعمیر آن خودداری کرده است. آقای کیم هندست خود را در اکتبر سال 2020 در کشور ویتنام خریداری کرد و بر اساس اعلام مالک، گوشی وی تا اکتبر سال 2022 تحت پوشش گارانتی قرار دارد.

اپل از تعمیر آی‌فونی که ظاهرا بر اثر سهل‌انگاری در مراقبت دچار آسیب‌دیدگی شده است؛ امتناع کرد

در دوران شیوع ویروس کرونا، آقای کیم همراه با گوشی آی‌فون خود به ایالات‌متحده بازگشت و هندست وی برای اتصال به سیم‌کارت اپراتورهای آمریکایی دچار مشکلاتی بود. بنابراین نامبرده با اپل تماس گرفت و کمپانی به وی پیشنهاد داد تا گوشی خود را به اپل استور ببرد و آقای کیم نیز همین کار را انجام داد.

در ادامه آقای کیم پیرامون اتفاقات روی داده توضیح داد. وی گفت: “من همراه با هندست خود به اپل استور مراجعه کردم و آن‌ها گوشی را به واحد تعمیرات منتقل کردند. در ادامه آن‌ها اعلام کردند که ما هندست شما را تعمیر نمی‌کنیم؛ چرا که پیش‌تر دستکاری شده است. من از آن‌ها پرسیدم که گوشی با چه روشی دستکاری شده است؟

اپل به این پرسش آقای کیم پاسخ نداد. اما هنگامی‌که وی گوشی آی‌فون 12 خود را پس گرفت؛ متوجه شکستگی سینی مخصوص سیم‌کارت شد. در ادامه تئودور کیم با طرح شکایت در دفتر کسب‌وکار بهتر موسوم به BBB ادعا کرد که سینی سیم‌کارت هنگامی آسیب دیده که گوشی در اختیار اپل قرار داشته است. غول آمریکایی در پاسخ اعلام کرد که اگر سینی سیم‌کارت هنگام بررسی دستگاه توسط پرسنل کمپانی دچار اشکال می‌شد؛ در این‌صورت اپل شخصا آن‌را تعمیر می‌کرد. بنابراین اکنون اپل این بحث را پایان‌یافته تلقی می‌کند.

فرد شاکی مالک یکی از گوشی‌های سال گذشته اپل متعلق به سری آی‌فون 12 است

با لغو گارانتی گوشی توسط اپل، آقای کیم پیشنهاد پرداخت هزینه تعمیر آی‌فون را ارائه داد؛ اما اپل این درخواست را نیز رد کرد. بنابراین وی در اواخر ماه ژوئن تصمیم گرفت تا ایمیلی را برای تیم کوک؛ مدیرعامل اپل ارسال کند؛ اما این پیام با هیچ پاسخی از جانب مدیر اجرایی یا کمپانی همراه نبود. بنابراین وی با جستجو در گوگل موفق به شناسایی وبلاگی شد که محتوای آن در سال 2012 توسط فردی نوشته شده که پیش‌تر از اپل به دادگاه شهر سیاتل شکایت کرده بود. این پست وبلاگی تحت‌عنوان “Suing Apple” (شکایت از اپل) نوشته شده است. عنوان پست به خودی خود گویای همه چیز است.

آقای کیم تصور کرد که چنین ایده‌ای احتمالا مناسب خواهد بود. وی به مقایسه موقعیت خود با دیوید پرداخت و نهایتا علیه اپل شکایت کرد. نتیجه این شکایت به احتمال فراوان به این واقعیت بستگی خواهد داشت که آیا آقای کیم می‌تواند دادگاه را بابت آسیب‌دیدگی سینی سیم‌کارت گوشی خود حین بررسی آن توسط اپل متقاعد نماید یا خیر. او در شکایت خود به موسسه BBB خاطرنشان می‌کند: “سینی سیم‌کارت حین تعمیر گوشی توسط اپل دچار آسیب‌دیدگی شده است. یکی از مدیران اپل استور در منطقه Union Square شهر سان‌فرانسیسکو نیز این موضوع را تائید نموده است.”

شرکت اپل در روز جمعه با 2 شکایت حقوقی بابت نقض حق ثبت اختراع 2 کمپانی مواجه شد

وبسایت AppleInsider در گزارش خود پیرامون دعاوی حقوقی اپل خاطرنشان می‌کند که این شرکت در 2 پرونده مجزا به نقض حق ثبت اختراع کمپانی‌های دیگر متهم شده است. هر 2 پرونده غول کوپرتینویی را به استفاده بدون مجوز از اختراعات سایر شرکت‌ها در گوشی‌های آی‌فون متهم می‌کنند. نخستین شکایت توسط شرکتی با نام ImmerVision در دادگاه منطقه‌ای ایالت دلاور آمریکا ثبت شد. شاکی در دادخواست خود ادعا می‌کند که اپل پتنت ثبت شده کمپانی در سال 2005 را نقض کرده است.

بر اساس محتوای پرونده، پتنت مذکور توسط گوشی‌های آی‌فون 13 پرو و آی‌فون 13 پرو مکس نقض شده است؛ اما موارد نقض حق ثبت اختراع صرفا به این گجت‌ها محدود نیست. ImmerVision که به‌عنوان کمپانی پیشتاز در حوزه تصویربرداری فوق‌عریض شناخته شده است؛ خاطرنشان می‌کند که خواهان دریافت خسارات مالی بابت جبران نقض 21 مورد پتنت از 990 حق اختراع ثبت شده به‌همراه بهره، هزینه‌ها و حق‌الوکاله است.

گوشی‌های آی‌فون با استفاده از فناوری دوربین عریض قادر به ثبت تصاویری بدون اعوجاج خواهند بود.

دومین مورد شکایت پیرامون نقض حق ثبت اختراع توسط شرکت Aire Technology Limited در دادگاه منطقه غربی تگزاس ثبت شد. در این شکایت ادعا شده که اپل به‌صورت غیرقانونی از فناوری تحت پوشش 3 مورد از پتنت‌های متعلق به شرکت Aire در رابطه با تکنولوژی کیف پول دیجیتال و NFC استفاده کرده است. در متن این شکایت به دستگاه‌های آی‌فون و اپل واچ و برنامه‌های Apple Pay و Wallet اشاره شده است.

البته اپل برای رسیدگی به شکایات مربوط به نقض پتنت‌ها از کارشناسان حقوقی داخلی خود کمک خواهد گرفت. در خصوص پرونده‌های کوچک نظیر شکایت آقای کیم نیز چنان‌چه اپل مسئول آسیب‌دیدگی سینی سیم‌کارت باشد؛ در این‌صورت بایستی یک دستگاه جدید آی‌فون را در اختیار فرد شاکی قرار دهد.

3 در مورد “یکی از کاربران آی‌فون به‌دلیل خودداری اپل از تعمیر هندست وی به دادگاه شکایت کرد!”

  1. بیاد بده عارف دوستم تعمیرکار موبایله با بهترینبهتری قیمت درست میکنه
    ما پس چه دلی داریم کلا اپل نو مملکت ما نیست که بخواد حمایتی بکنه.

  2. ببین چقدر به حقوق کاربرا احترام می‌زارن که طرف می‌ره از یه شرکت بزرگ شکایت می‌کنه تازه بهش رسیدگی می‌کنن.
    یا مثلا اگه طرف لباسش تو ماشین لباس‌شویی گم بشه میره از شرکت سازنده شکایت می‌کنه و تازه چند میلیون خسارت هم می‌گیره. اون‌وقت تو کشور ما شرکت ها میان ثبت‌نام انجام می‌دن چند میلیون می‌گیرن بعد هم می‌گن به دلیل اختلالات سیستمی فعلا قادر به پاسخگویی نمی‌باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH