پردازنده Core i9 جدید اینتل در تست بنچمارک از تراشه M1 مکس اپل پیشی گرفت

اخیرا برخی دست‌اندرکاران حوزه صنعت به نتایج تست یک دستگاه لپ‌تاپ مجهز به پردازنده Core i9-12900HK اینتل دسترسی پیدا کرده‌اند. بر اساس نتایج تست گیک‌بنچ، این تراشه از بالاترین میزان بهره‌وری در میان کلیه تراشه‌های رقیب عرضه شده به بازار برخوردار است.

لپ‌تاپ مورد اشاره هنوز به بازار عرضه نشده و نتایج تست نیز در پایگاه داده عمومی گیک‌بنچ قابل رویت نیستند. ظاهرا این نتایج متعلق به یکی از تست‌های داخلی اجرا شده توسط کمپانی سازنده لپ‌تاپ بوده در قالب یک تصویر اسکرین‌شات در فضای اینترنت منتشر شده است.

پردازنده Core i9-12900HK شرکت اینتل مجهز به 14 هسته و 20 رشته پردازشی بوده و متعلق به خانواده Alder Lake است. این پردازنده پیشرفته‌ترین مدل در سری Alder Lake-P به‌شمار می‌رود. برخی منابع خبری ادعا می‌کنند که در آینده شاهد عرضه سری Alder Lake-S نیز خواهیم بود. این خانواده شامل تراشه‌هایی با 16 هسته و 24 رشته پردازشی خواهد بود.

پردازنده Core i9-12900HK با فرکانس پایه 2.9 گیگاهرتزی فعالیت می‌کند و این فرکانس احتمال مربوط به هسته‌های پردازشی اقتصادی CPU است. حداکثر فرکانس 371 مگاهرتزی به وضوح یک خطا به‌شمار رفته و نادرست است. با توجه به نتایج تست به‌نظر می‌رسد که پردازنده Core i9-12900HK موفق به ارائه بالاترین سطح عملکرد در میان کلیه پردازنده‌های موبایلی موجود در بازار از جمله سری Tiger Lake-H45 و Zen3 شده است. کارآیی این پردازنده حتی از تراشه M1 مکس شرکت اپل که طی هفته گذشته معرفی شد نیز بیش‌تر است.

بر اساس برنامه‌ریزی اینتل، کامپیوترهای همراه مجهز به پردازنده‌های سری Alder Lake-P در کنار کارت‌های گرافیکی Arc Alchemist معرفی خواهند شد. این محصولات احتمالا ضمن برگزاری نمایشگاه CES 2022 معرفی می‌شوند؛ رویدادی که افتتاحیه آن در روز 5 ژانویه 2022 (15 دی ماه) برگزار می‌شود.

پردازنده‌های Alder Lake اینتل به افزایش سهم این شرکت از بازار کمک خواهند کرد

تیم مدیریتی اینتل در جریان انتشار گزارش عملکرد 3 ماهه کمپانی اعلام کرد که نخستین پردازنده‌های سری Alder Lake در هفته آینده معرفی شده و تحویل این تراشه‌ها به مشتریان از دوره 3 ماهه گذشته آغاز شده است. در عین‌حال مدیرعامل اینتل با اطمینان اعلام کرد که کمپانی با عرضه پردازنده‌های Alder Lake روند بازپس‌گیری سهم از دست رفته خود در بازار را آغاز خواهد کرد.

این اظهارات توسط پاتریک گلسینگر؛ مدیرعامل جدید اینتل و در جریان گفتگو پیرامون استراتژی IDM 2.0 کمپانی مطرح شد. سرمایه‌گذاری فعال در راستای گسترش ظرفیت تولید و تسلط بر لیتوگرافی پیشرفته از جمله اهداف این پروژه محسوب می‌شوند. به گفته آقای گلسینگر میزان پیشرفت اینتل در این حوزه طی دوره 3 ماهه سوم سال فراتر از برنامه تنظیم شده بوده است. مدیرعامل اینتل بر این باور است که کلیه سرمایه‌گذاری‌های آینده در زمینه ساخت‌وساز شرکت‌های جدید، زودتر از موعد مورد انتظار کمپانی آغاز خواهند شد.

اکنون چند سالی است که شرکت اینتل با محدودیت‌های ظرفیت تولید مواجه شده است. حتی در حال حاضر که کمپانی قادر به تولید پردازنده‌های اختصاصی خود به میزان کافی است؛ کمپانی‌های سازنده کامپیوترهای شخصی کماکان مایل به خریداری مدل‌های گران‌قیمت‌تر بوده و از خریداری محصولات ارزان‌تر خودداری می‌کنند.

در نتیجه اینتل با مشکل کمبود تجهیزات تولید قطعات کامپیوتری در مقیاس مناسب مواجه می‌شود. آقای گلسینگر معتقد است که افزایش ظرفیت تولید به اینتل فرصت خواهد داد تا موقعیت از دست رفته خود در بازار را احیاء نماید. به گفته مدیرعامل اینتل، وضعیت کنونی از سوی دیگر به فروش فعالانه‌تر پردازنده‌های جدید Alder Lake کمک خواهد کرد.

2 در مورد “پردازنده Core i9 جدید اینتل در تست بنچمارک از تراشه M1 مکس اپل پیشی گرفت”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH