کوالکام از 4 تراشه جدید اسنپ‌دراگون برای گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده رونمایی کرد

کمپانی کوالکام اخیرا از 4 تراشه موبایلی جدید رونمایی کرد. 2 مدل از این تراشه‌ها کاملا جدید بوده و 2 مدل دیگر در واقع نسخه پلاس تراشه‌های فعلی کمپانی به‌شمار می‌روند. این تراشه‌ها عمدتا بر ارائه قابلیت اتصال به شبکه 5G متمرکز هستند؛ اگرچه یکی از تراشه‌های جدید صرفا از اتصال 4G پشتیبانی می‌کند. همچنین 3 مدل از 4 تراشه جدید با استفاده از فرآیند مدرن اما نه‌چندان گران‌قیمت 6 نانومتری تولید می‌شوند.

تراشه اسنپ‌دراگون 778G پلاس

نسخه استاندارد تراشه اسنپ‌دراگون 778G در طیف محصولات فوق میان‌رده از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و به‌نظر می‌رسد که نسخه پلاس با استقبال به‌مراتب بیش‌تری مواجه خواهد شد. این تراشه مطابق روال گذشته با استفاده از فرآیند 6 نانومتری تولید شده است؛ اگرچه به منظور ایجاد امکان استفاده از فرکانس پردازشی بالاتر، اصلاحاتی روی این فرآیند اعمال شده است.

اکنون فرکانس پردازشی هسته کایرو 670 پرایم افزایش یافته و از 2.4 به 2.5 گیگاهرتز رسیده است. بعلاوه پردازنده گرافیکی آدرنو 642L نیز تقویت شده و بر اساس ادعای کمپانی، کارآیی آن 20 درصد افزایش یافته است. سایر مشخصات تراشه مشابه مدل استاندارد اسنپ‌دراگون 778G است؛ بدان معنا که این‌بار نیز شاهد به‌کارگیری مودم X53 5G با حداکثر پهنای باند دانلود 3.7 گیگابیت برثانیه، پهنای باند آپلود معادل با 1.6 گیگابیت برثانیه و پردازنده سیگنال تصویری سه‌گانه از نوع Spectra 570L هستیم.

اسنپ‌دراگون 695

این تراشه جانشین مدل اسنپ‌دراگون 690 به‌شمار می‌رود. این تراشه برخلاف مدل اسنپ‌دراگون 690 از امواج 5G موج میلی‌متری پشتیبانی می‌کند. این پدیده احتمالا موجب محبوبیت تراشه اسنپ‌دراگون 695 در میان شرکت‌های مخابراتی ارائه‌دهنده شبکه‌ موج میلی‌متری خواهد شد. با این‌حال کارآیی تراشه در برخی حوزه‌ها نیز بهبود یافته است.

عملکرد CPU و GPU در تراشه اسنپ‌دراگون 695 به‌ترتیب تا حداکثر 15 و 30 درصد افزایش یافته است. چنین پیشرفتی مدیون جایگزینی هسته‌های پردازشی قدیمی‌تر کایرو 560 (در اسنپ‌دراگون 690) با نمونه جدیدتر کایرو 660 و استفاده از پردازنده گرافیکی آدرنو 619 به‌جای آدرنو 619L است. یکی دیگر از پیشرفت‌های اساسی به فرآیند مورد استفاده جهت ساخت تراشه مربوط می‌شود. تراشه اسنپ‌دراگون 695 با استفاده از فرآیند 6 نانومتری تولید می‌شود؛ در حالی‌که برای ساخت اسنپ‌دراگون 690 از معماری قدیمی‌تر 8 نانومتری استفاده شده است. این پدیده بایستی به ارتقاء بهره‌وری انرژی در تراشه کمک کند.

اسنپ‌دراگون 680

اکنون بایستی توجه داشت که تراشه اسنپ‌دراگون 680 از وضعیت نسبتا پیچیده‌ای برخوردار است. این نیمه‌هادی مجهز به یک مودم 4G LTE است؛ بنابراین در مدل‌های میان‌رده ارزان‌قیمت‌تر به‌کار گرفته خواهد شد. این تراشه دارای مجموعه‌ای از امکانات جدید و قدیمی است. جهت اطلاع افراد مبتدی بایستی خاطرنشان کرد که تراشه اسنپ‌دراگون 680 با استفاده از فرآیند 6 نانومتری تولید می‌شود. با این‌حال CPU از هسته‌های پردازشی کایرو 265 استفاده می‌کند. این هسته‌ها احتمالا ورژن ارتقایافته کایرو 260 به‌شمار می‌روند. هسته‌های کایرو 260 نیز اخیرا در تراشه 11 نانومتری اسنپ‌دراگون 662 مورد استفاده قرار گرفتند. پردازنده گرافیکی تراشه اسنپ‌دراگون 680 کماکان از نوع آدرنو 610 خواهد بود.

دوربین‌ها با استفاده از یک ISP سه‌گانه موسوم به Spectra 346 حمایت می‌شوند و این موضوع یکی از مشخصه‌های مثبت تراشه فوق قلمداد می‌شود. استفاده از ISP سه‌گانه در تراشه‌های میان‌رده یا پایین‌رده پدیده‌ای بسیار نادر است. وجود چنین واحدی به تراشه امکان می‌دهد تا داده‌های تصویری دریافتی از 3 دوربین به‌صورت همزمان پردازش شوند.

اسنپ‌دراگون 480 پلاس

اسنپ‌دراگون 480 نخستین تراشه از سری 400 کوالکام مجهز به مودم 5G به‌شمار می‌رود. معرفی این تراشه در عرضه گسترده‌تر اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه با قابلیت اتصال 5G نقش موثری ایفا کرد. اسنپ‌دراگون 480 پلاس عمدتا مشابه ورژن استاندارد این تراشه است؛ اما عملکرد سریع‌تری از خود نشان می‌دهد.

اسنپ‌دراگون 480 پلاس یک تراشه 8 نانومتری با هسته‌های پردازشی نسبتا قدیمی کایرو 460 و GPU آدرنو 619 است. با این‌حال سرعت هسته قدرتمند CPU افزایش یافته و از 2.0 به 2.2 گیگاهرتز رسیده است. همچنین سرعت GPU نیز افزایش یافته است. این تراشه از نمایشگرهای +1080p با نرخ نوسازی حداکثر 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند؛ در حالی‌که تراشه اسنپ‌دراگون 680 صرفا از نمایشگرهای 90 هرتزی پشتیبانی خواهد کرد. همچنین مودم X51 به‌کارگیری شده در تراشه اسنپ‌دراگون 480 پلاس از هر 2 شبکه 5G موج میلی‌متری و زیر 6 گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند.

به منظور بررسی عملکرد این تراشه‌ها در دنیای واقعی ناچارا بایستی منتظر بمانیم. تراشه اسنپ‌دراگون 680 احتمالا از بهره‌وری انرژی بالاتری برخوردار خواهد بود؛ اما تراشه اسنپ‌دراگون 480 پلاس سرعت پردازش بالاتری را ارائه خواهد داد.

بعلاوه قیمت‌گذاری تراشه‌ها نیز بر انتخاب آن‌ها از سوی شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون تاثیر می‌گذارد. برخی تولیدکنندگان به استفاده از تراشه‌های خاص تمایل زیادی نشان می‌دهند. HMD Global؛ کمپانی تولیدکننده هندست‌های نوکیا خواهان استفاده از تراشه اسنپ‌دراگون 480 پلاس است (این تولیدکننده پیش‌تر در چندین مدل از هندست‌های خود از تراشه اسنپ‌دراگون 480 بهره گرفته است). به‌نظر می‌رسد که اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از امواج میلی‌متری به تراشه اسنپ‌دراگون 695 توجه شرکت اوپو را جلب کرده است. کمپانی شیائومی نیز تمایل خود را جهت استفاده از تراشه‌های اسنپ‌دراگون 695 و اسنپ‌دراگون 778G پلاس ابراز نموده است.

هنوز مشخص نیست که نخستین دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های جدید چه زمانی به بازار عرضه خواهند شد. مدل‌های پلاس اساسا از سخت‌افزاری مشابه با ورژن استاندارد تراشه برخوردار هستند؛ بنابراین احتمالا پیش از تراشه‌های دارای طراحی کاملا جدید روانه بازار می‌شوند. به هرحال در آینده احتمالا شاهد به‌کارگیری تراشه‌های فوق توسط کمپانی‌هایی نظیر HMD Global، اوپو، شیائومی، موتورولا، ویوو و آنر خواهیم بود.

2 در مورد “کوالکام از 4 تراشه جدید اسنپ‌دراگون برای گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده رونمایی کرد”

    1. امیرکیوان گوهری

      سلام دوست عزیز. تراشه اسنپ‌دراگون 680 با معماری 6 نانومتری تولید شده و از بهره‌وری انرژی بالاتر برخوردار است؛ در حالی‌که اسنپ‌دراگون 480 پلاس با معماری 8 نانومتری تولید شده و از توان پردازشی بالاتر و بهره‌وری انرژی پایین‌تر برخوردار است. بنابراین 2 تراشه بر 2 مقوله متفاوت تمرکز دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH