مایکروسافت با پیشی گرفتن از اپل به ارزشمندترین کمپانی در جهان تبدیل شد

بررسی جدیدترین فهرست ارزش سهام شرکت‌ها در بازار نشان می‌دهد که قیمت سهام اپل 3.7 درصد کاهش یافته و ارزش این برند در بازار به 2.42 تریلیون دلار رسیده است. این افت 3.7 درصدی تمام آن چیزی بود که مایکروسافت برای تبدیل شدن به ارزشمندترین شرکت جهان به آن احتیاج داشت. در حال حاضر ارزش بازار شرکت مایکروسافت برابر با 2.43 تریلیون دلار است.

امروز شرکت اپل گزارش 3 ماهه چهارم سال مالی خود را منتشر کرد. گزارش مالی نشان می‌دهد که فروش خالص 3 ماهه چهارم شرکت اپل برابر با 83.36 میلیارد دلار بوده است. این رقم در دوره مشابه سال قبل برابر با 64.698 میلیارد دلار بود. بدین‌ترتیب شاهد رشد 29 درصدی فروش خالص کمپانی نسبت به 3 ماهه چهارم سال مالی گذشته هستیم.

همچنین اپل سود خالص 20.551 میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است؛ رقمی که در مقایسه با درآمد 12.673 میلیارد دلاری کمپانی طی دوره مشابه سال قبل رشد قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. با این‌حال درآمد اپل نتوانسته انتظارات تحلیل‌گران وال استریت را برآورده کند.

مدیرعامل اپل به دلیل پشت پرده این کاهش درآمد اشاره کرده است. به گفته تیم کوک دلیل اصلی چنین افتی، کمبود موجودی آی‌پد، آی‌فون و لپ‌تاپ‌های مک‌بوک در بازار است. اپل در برخی گزارشات خاطرنشان کرده که معضل کمبود تراشه موجب کاهش تولید سری آی‌فون 13 شده است.

آخرین گزارش مالی مایکروسافت نشان می‌دهد که مجموع درآمد این شرکت در 3 ماهه نخست سال مالی برابر با 45.3 میلیارد دلار بوده است؛ رقمی که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد 22 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین تولیدکننده آمریکایی رکورد سودآوری خالص 20.5 میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است؛ رقمی که در مقایسه با دوره مشابه پارسال 48 درصد افزایش یافته است.

درآمد و سود 3 ماهه نخست شرکت مایکروسافت هر 2 فراتر از انتظارات تحلیل‌گران بوده و سودآوری کمپانی طی یک دوره زمانی 3 ماهه برای نخستین بار از مرز 20 میلیارد دلار فراتر رفته است.

مشکل کمبود تراشه در سال جاری پایان نخواهد یافت

مشکل کمبود جهانی تراشه برای مدت زمانی طولانی تداوم یافته است. با این‌حال اپل از قدرت چانه‌زنی بالایی در بازار برخوردار است. بنابراین معضل کمبود تراشه بر فعالیت تولیدکننده آمریکایی تاثیرگذار نبوده است. با این‌حال هم‌اکنون ابهامات فراوانی در بازار وجود دارد و این وضعیت حتی اپل را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس گزارشات، برنامه تولید اولیه اپل برای سری آی‌فون 13 طی سال جاری برابر با 90 میلیون دستگاه بوده است؛ اما کمپانی به‌دلیل کمبود تراشه این رقم را به 80 میلیون واحد کاهش خواهد داد. با این‌حال تامین‌کنندگان طرف قرارداد اپل محتوای این گزارش را تکذیب کرده و ادعا می‌کنند که میزان سفارشات اپل بدون تغییر باقی مانده است.

1 در مورد “مایکروسافت با پیشی گرفتن از اپل به ارزشمندترین کمپانی در جهان تبدیل شد”

  1. مایکروسافت غیر ویندوز چیزی نداره بخواد مردمو تیغ بزنه اما اپل تو همه ی زمینه ها پول خون میگیره از ملت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH