تیم کوک پیرامون دلایل اپل برای اعمال برخی محدودیت‌ها در سیستم‌عامل iOS توضیح داد

اکنون سال‌هاست که سیستم‌عامل iOS اپل با امنیت بالای خود به شهرت رسیده است؛ اما این امنیت به بهای از بین رفتن تنوع تمام می‌شود. سیاست بسیار سخت‌گیرانه اپل در تمامی بخش‌های سیستم‌عامل به چشم می‌خورد و کمپانی مجوزهای برنامه و تراکنش‌های پرداخت را به شکلی جدی کنترل می‌کند. انجام هرگونه عملیات نصب برنامه یا پرداخت بدون تائید اپل و با دور زدن قوانین این شرکت امکان‌‌پذیر نخواهد بود. اگرچه این سیاست دارای مزایایی است؛ اما در عین‌حال معایبی را نیز به همراه دارد.

محدودیت‌های اعمال شده توسط اپل در سیستم‌عامل iOS بارها موجب رفت وآمد غول کوپرتینویی به دادگاه شده است. بسیاری از کاربران شاکی ادعا می‌کنند که اپل مجوز اجرای بسیاری از عملیات‌ها و برنامه‌ها را صادر نمی‌کند. بنابراین اسمارت‌فون‌های اندرویدی در مقایسه با همتایان iOS خود آزادی عمل بیش‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

علاوه بر شکایت کاربران، عملکرد اپل تحت نظارت بسیاری از کشورها نیز قرار گرفته است. شکایات مطرح شده در مناطق مختلف، اپل را به انحصارطلبی متهم نموده و این شرکت با جریمه‌های هنگفتی در برخی کشورها مواجه شده است.

با این‌حال اپل کماکان بر عدم رفع محدودیت‌ها و نظارت‌های خود بر سیستم‌عامل iOS پافشاری می‌کند. با این‌حال چنین اصراری همواره جای سوال داشته است. تیم‌ کوک؛ مدیرعامل اپل اخیرا به این پرسش پاسخ داده که چرا کمپانی سیستم‌عامل موبایلی خود را به شدت تحت کنترل قرار داده است.

پاسخ تیم کوک

تیم کوک اخیرا در پاسخ به سوالات برخی نهادهای نظارتی اعلام کرد که اپل به مسائل حریم خصوصی و امنیتی توجه بیش‌تری خواهد کرد. وی گفت: “توجه به حریم خصوصی و امنیت مهم‌ترین مسائلی است که ما در اپ استور روی آن تمرکز داریم. این 2 مورد اصولی هستند که محیط بسیار قابل اعتمادی را برای مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان و تعامل آن‌ها با یکدیگر  ایجاد می‌کنند. اگر کاربران بتوانند به توسعه‌دهندگان اعتماد کرده و برنامه‌ها نیز همان چیزی باشد که آن‌ها ادعا می‌کنند؛ در این‌صورت توسعه‌دهندگان برای فروش نرم‌افزار خود  به پایگاه عظیمی از کاربران دسترسی خواهند یافت.”

تیم کوک تاکید کرد: “این موضوع نخستین مورد در فهرست اولویت‌های ما به‌شمار رفته و بقیه مسائل در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. کاری که ما انجام می‌دهیم این است که برای توضیح دلایل تصمیمات خود تلاش نموده و این تصمیمات کلید حفظ حریم خصوصی و امنیت به‌شمار می‌روند. در گوشی‌های آی‌فون خبری از سایدلود و سایر روش‌های مبتنی بر اینترنت نیست. ما مجوز پشتیبانی آی‌فون از برنامه‌های فاقد نظارت را صادر نمی‌کنیم. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند بر روی اپ استور لیست شده و محدودیت‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی روی آن‌ها اعمال شود.”

در هر صورت اپل حریم خصوصی و سایر مسائل را در اولویت قرار خواهد داد. بنابراین بازگشایی اپ استورهای ثالث در آینده تقریبا غیرممکن است. این رویکرد نه‌تنها به حفظ ملاحظات حریم خصوصی کمک خواهد کرد؛ بلکه ارزش فوق‌العاده‌ای را برای اپل در پی خواهد داشت. همچنین اپل از این بابت به درآمد هنگفتی دست خواهد یافت. با این‌حال فضای فعالیت برای اپل چندان آرام نیست و غول کوپرتینویی هر از گاهی درگیر یک پرونده حقوقی شده و بایستی از آن سربلند خارج شود.

2 در مورد “تیم کوک پیرامون دلایل اپل برای اعمال برخی محدودیت‌ها در سیستم‌عامل iOS توضیح داد”

  1. شاید خیلیا بگن محدودیتای ios زیاده اما من میگم لازمه
    بعد از تمام این سالها تازه ارزش کار اپل مشخص می شه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH