مهم‌ترین برکناری‌های تاریخ فناوری!

get-fired
می‌گویند باید بارها زمین بخوری تا به موفقیت برسی و این شتری است که در خانه هر کسی می‌نشیند. حتی باهوش‌ترین مغزها در حوزه فناوری هم به این سرنوشت دچار می‌شوند. این قسمت دردناک به دلایل مختلف نصیب افراد می‌شود؛ از ناملایمی‌های بازار و رقبای سرسخت گرفته تا تصمیمات بی‌خردانه که همگی دست به دست یکدیگر می‌دهند و سقوط یک فرد را رقم می‌زنند. در این مقاله شما را با مهم‌ترین برکناری‌های تاریخ فناوری آشنا خواهیم کرد.

Jim Balsillie ،Mike Lazaridis از کمپانی RIM
بلک‌بری گوشی شماره یک بازار بریتانیا است، اما این محبوبیت مشکلات زیادی را برای پوند به وجود آورده است. ارزش سهام RIM در سه سال گذشته افتی 70 درصدی را تجربه کرد و در نهایت با کناره‌گیری دو ناجی اصلی آن یعنی Lazaridis و Balsillie در اوایل سال جاری میلادی، وضعیت از این هم بدتر شد. عرضه تبلت جدید RIM با نام PlayBook با پشتیبانی ضعیف و برنامه‌های گران قیمتی چون Monopoly هم اوضاع را تغییر نداد.

Kim Dotcom ،Megaupload
این هاب اشتراک‌گذاری آلمانی در دوران اوج خود بیش از 180 میلیون کاربر ثبت‌ شده داشت که حدودا 4 درصد کل ترافیک وب را به خود اختصاص می‌داد. با این همه Dotcom که نام خود را از Schmits به این اسم تغییر داده بود به خاطر اختلاس و فعالیت‌های مالی غیرقانونی متحمل جریمه‌های سنگینی شد و به موجب نقض قانون کپی رایت به 50 سال زندان محکوم شد و سایت وی نیز با دستور مقامات قضایی آلمان بسته شد.

Carl Freer ،Gizmondo
تا به حال فکر کرده‌اید که برای به هدر دادن 16 میلیون دلار چقدر زمان نیاز دارید؟ Carl Freer مصمم با برنامه‌ریزی‌های دقیق خود موفق شد که در کمتر از 18 ماه این کار را انجام دهد. او هر بار که از منزلش خارج می‌شد گشتی کوتاه در خیابان لوکسRegent لندن می‌زد و کالاهای گران قمیت این منطقه را خریداری می‌کرد. خرید ماشین‌های اسپرت برای همه کارکنان و پرداخت حقوق‌های آنچنانی از دیگر مخارج سنگینی بود که به واسطه بی‌کفایتی‌هایش بر دوش شرکت گذاشته می‌شد. این ریخت و پاش‌ها برای چه بود؟ یک کنسول بازی قدیمی که دورانش به سر آمده بود.

Carol Bartz ،Yahoo
‍Bartz مدیری با ظاهری متفاوت بود که حقوق‌های عالی به کارکنانش می‌داد، به همین دلیل همواره از سوی آن‌ها حمایت می‌شد اما این مدیر نتوانست یاهو را به اهدافش برساند. یک معامله بی‌فایده با موتور جستجوی Bing آخرین تیر او بود که کارآمد نبود و چندی بعد هم Bostock رئیس یاهو عذر او را خواست و با Carol Bartz مدیرعامل دست و دلباز خود خداحافظی کرد.

Jerry Yang، Yahoo
او یکی از بنیان‌گذاران یاهو بود و سهم شایان ذکری در موفقیت‌های آن داشت و در همان دوران یعنی سال 2008 میلادی بود که پیشنهاد 44 میلیاردی خرید سهام از سوی مایکروسافت را رد کرد. جالب آنجاست که در آن زمان ارزش سهام یاهو کمتر از نصف این میزان بود و به خاطر از دست دادن این فرصت طلایی بود که تنها دو هفته بعد از ورود Scott Thompson، از سمت خود برکنار شد.

مدیرعامل‌های مختلف سایت Lycos
این هاب محبوب سومین سایت پربازدید چت اینترنتی بود که یک شرکت اسپانیایی فعال در زمینه ارتباطات به نام Terra با پرداخت 12.5 میلیارد دلار آن را خریداری نمود، چهار سال از این ماجرا گذشت و بیش از یک میلیارد دلار صرف هزینه تبلیغات آن شد و در نهایت حباب قیمت Lycos ترکید و در ازای دریافت تنها 105 میلیون دلار به یک شرکت کره‌ای فروخته شد.

Isao Okawa ،Sega
هنوز هم که هنوز است، از آخرین موفقیت سخت‌افزاری سگا در خفا سخن گفته می‌شود. اما متأسفانه این قبیل خلاقیت‌ها و بازی‌های چند نفره آنلاین آن هم در زمانی که اتصال به اینترنت از نوع Dial up بود در برابر سونی و کنسول بازی فوق‌العاده آن یعنی Playstation شانسی برای پیروزی نداشت و در نهایت این شرکت میدان رقابت کنسول‌های بازی را ترک کرد و به یک ناشر نرم‌افزاری معمولی تبدیل شد.

Satoru Iwata ،Nintendo
او احتمال کم موفقیت کنسول بازی Wii را پیش‌بینی کرده بود و همین مسئله این احساس را در Iwata به وجود آورد که همه چیز را خوب می‌داند. به همین دلیل جای تعجب دارد که این مدیر دانا چگونه نتوانست مانع از شکست 3DS دویست و سی پوندی در بازار بازی‌های تلفن همراه شود. پایین آمدن آمار فروش این شرکت در سه ماهه نخست سال و کاهش شدید قیمت که بعدها اتفاق افتاد باعث شد که نینتندو برای نخستین بار در تاریخ خود ضرر سالیانه را اعلام کند و حتی خود Iwata هم داوطلبانه خواستار کاهش 50 درصدی حقوقش شود.

Shawn Fanning ،Napster
این فرد دومین بنیان‌گذار مشهور سایت اشتراک‌گذاری Napster بود. این سایت در ابتدای امر به موفقیت چشمگیری دست یافت و توانست بسیاری را با خود همراه کند. اما Fanning حتی نتوانست موافقتJC Chasez را برای ارائه کارهایش در این سایت جلب نماید و سرانجام به خاطر اشتراک‌گذاری غیرقانونی و بدون مجوز فایل‌های صوتی و شکایت‌های متعددی که از آن انجام شد در سال 2001 میلادی Napster بسته شد.

1 در مورد “مهم‌ترین برکناری‌های تاریخ فناوری!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH