نگاهی عمیق به سبک طراحی کاغذی‌ شکل اندروید L

android-paper-design

در حالی که نسخه جدید اندروید فعلا برای توسعه‌دهندگان معرفی شده است ولی ما می‌دانیم گوگل چگونه از طراحی متریال بهره برد و این برای آینده اندروید به چه معنی است.

برای این‌ که اندروید از نظر ظاهری رشد مناسبی داشته باشد، گوگل با ساختن زبان دیداری بصری که اصول کلاسیک یک طراحی خوب را، با نوآوری و علم و فن‌آوری ترکیب می‌کند، خود را مورد آزمایش قرار داد. گوگل قصد داشت به یک سیستم زیربنایی واحد که تجربه کاربری یکسانی را برای همه دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها با اندازه‌های مختلف بوجود می‌آورد، دست پیدا کند.

طراحی متریال، تاچ، صدا، موس و کیبرد و همه راه‌های ارتباطی کاربر با اندروید را یکپارچه‌سازی می‌کند. در طراحی بصری جدید، اندروید از طبیعت، فیزیک و طراحی‌های گرافیکی قدرمندی که مبتنی بر چاپ هستند، بهره می‌برد. به بیان دیگر، طراحی بر پایه کیفیت کاغذ به کار برده شده است. وقتی با طراحی متریال سر و کار داریم، استفاده از ویژگی‌های لمسی آشنا و نورپردازی حقیقی، فضایی منطقی و سیستم حرکتی مناسبی را به ما ارایه می‌دهد.

فونداسیون بعدی، حرکت است. گوگل، سبکی را که اندروید برای صفحه نمایش دستگاه شما در نظر گرفته است به طور کامل نشان داد. همه عملیات در یک محیط کاربری انجام می‌شود. اشیا، بدون این‌که دنباله‌دار بودن رابط کاربری را برهم بزنند، تغییر و تحول می‌یابند و یک انتقال کارامد با حفظ انسجام صفحه نمایش را فراهم می‌کنند.

در نهایت گوگل، طراحی مبتنی بر چاپ را رنسانس دستگاه‌های موبایل خود معرفی کرد. المان‌هایی که در طراحی‌های مبتنی بر چاپ استفاده می‌شوند، نظیر فن چاپ، شبکه‌ها، مقیاس، رنگ و استفاده از راهنما‌های بصری، باعث بوجود آمدن سلسله مراتب، معنا و تمرکز می‌شوند.

انتخاب رنگ‌های عمدی، استفاده از تصاویر به شکل لبه به لبه و فن چاپ در مقیاس‌های بزرگ و به کار بردن فضای سفید، یک رابط کاربری جسورانه و گرافیکی را بوجود می‌آورد که استفاده کننده را مجذوب خود می‌سازد. آخرین باری که یک مجله زیبا را در دست خود گرفتید و از آن لذت بردید چه زمانی بود؟

استفاده از فیزیک یا تحرک

در طراحی متریال، یک دیدگاه حیاتی درباره حرکت‌ها وجود دارد و آن منتقل کردن حس فیزیکی، بدون از بین بردن زیبایی و سادگی است که این‌جا در رابط کاربری نمود پیدا می‌کند. این به معنی کنارگذاشتن حرکت‌های خطی و مکانیکی و به کارگیری المان‌هایی است که تحرک هنرمندانه‌ای دارند. وقتی شخصی وارد فریم دید می‌شود، شروع به راه رفتن روی لبه‌های فریم نمی‌کند، بلکه قبل از آن این کار را انجام داده است. به طور مشابه وقتی چیزی از فریم خارج می‌شود، به جای آنکه سرعت خود را کم کند با شتاب ثابت به حرکت خود ادامه می‌دهد. گوگل نمی‌خواهد با تغییرات غیرضروری در سرعت، ذهن شما را منحرف کند.

گوگل معتقد است، تغییر حالت بین دو شکل بصری(ترنزیشن‌ها) متفاوت باید روان، راحت و مهم‌تر از همه حس تمیز و روشنی را به کاربر منتقل کند، نه این‌که گیج کننده باشد. این تغییر حالت باید رفتاری هماهنگ داشته باشد و المان‌های راه که مسیر را طی می‌کنند، باید کاملا مرتب چیده شوند. برای آنکه اپلیکیشن‌ها زیبا و کارامد باشند و شما را وادار به هر چه بیش‌تر در ارتباط بودن با آن‌ها کنند، گوگل از طراحان و توسعه دهندگان نرم‌افزار خواست از انیمیشن‌ها به نحو متفاوتی از وضعیت کنونی بهره بگیرند. یک آیکون منو که به شکل یک فلش و یا کنترل‌های پخش صدا در می‌آید و مرتبا بین این دو حالت تغییر می‌یابد، کاربرد دوگانه‌ای دارد. یک وظیفه‌اش مطلع کردن کاربر و دیگری تلفیق کردن برنامه با حس اعجاب‌انگیز و طراحی عالی است.

دیوانه رنگ!

color

به رنگ‌های خاموش و طراحی مسطح علاقه‌ای ندارید؟ خیلی بد است چون این آینده است.

در طراحی متریال، استفاده از رنگ‌های تیره در ترکیب با محیط‌های خاموش که معماری معاصر، علامت‌های جاده‌ها و نوار‌های پیاده‌درو و زمین‌های ورزشی را هم هدف قرار داده است، اهمیت زیادی دارد. سایه‌ها و هایلایت‌های پر‌رنگ، رنگ‌های پرجنب و جوش و غیره‌منتظره، پا به پای هم حرکت می‌کنند. منو‌های برنامه‌ها به شکل عمومی از سه رنگ اولیه، ثانویه و متضاد، تشکیل شده‌اند. فونت اندروید Roboto هنوز پابرجا است، اما لباس‌های جدید برتن کرده است. این فونت عریض‌تر و با انحنای بیشتر، واضح‌تر و دلنوازتر شده است.

نگاه آیکونی

icons

تصویر بالا را می‌بینید؟ این‌ها آیکون‌های جدید اندروید هستند. گوکل آن‌ها را ساده، مدرن و دوستانه و گاهی دمدمی توصیف می‌کند. طراح‌ها با تقارن و سازگاری اشکال بازی می‌کنند تا به آیکون‌ها کیفیت ویژه‌ای ببخشند. منحنی‌های گرد، جایگزین لبه‌های تیز و خطرناک شده است. به یاد داشته باشید سازگاری مهم است. توسعه‌دهندگان باید تا سرحد امکان از آیکون‌های سیستم اندروید برای نرم‌افزارهای خود بهره بگیرند.

کاغذهای کوانتومی

quantum-paper

گوگل شعار کاغذی را خیلی خیلی جدی گرفته است. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باید ذهن خود را به هر پیکسل از صفحه طوری منعطف کنند که گویی روی یک صفحه کاغذ قرار دارد(به جز سیستم و نوار Status). پوسته‌ها همانند برگه‌های کاغذ مرتب می‌شوند به نحوی که توسط درز‌ها متصل می‌شوند و روی یکدیگر حرکت می‌کنند.

شما باید این عملیات را ببینید تا به فلسفه پشت آن پی ببرید. گوگل قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای نحوه عملکرد منو‌ها و پنجره‌ها درنظر گرفته است، به این امید که به برنامه‌هایی هماهنگ و متحد منتهی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH