10 خطری که چاپ سه بعدی دارد و ما از آنها چیزی نمی‌دانیم

darth vader

چاپ سه بعدی یک شمشیر دو لبه است. آمده است که دنیا و جامعه را به سوی پیشرفت سوق دهد، اما نمی‌توان از زیان‌هایی هم که دارد چشم پوشی کرد. درست به مانند دیگر فن‌آوری‌های مدرن، طبیعی است که غرق در هیجان نو آوری‌های چاپ سه بعدی شویم. این فن‌آوری چشم ما را به دنیایی گشوده است که امکانات جدیدی در صنعت ارایه، هزینه‌های انتقال را کاهش می‌دهد و بر روی محیط تاثیر می‌گذارد.

اما با وجود تمام خوبی‌هایی که دارد، خطرهایی هم برای زندگی ما آورده است. خطراتی که شاید از آنها ندانیم. تاثیرات محیطی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این فن‌آوری هنوز به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است.

در این مقاله 10 خطری را که چاپ سه بعدی می‌تواند برای زندگی به بار بی‌آورد برایتان جمع آوری کرده‌ایم.

1.چاپ سه بعدی یک مصرف کننده بی حد و حصر انرژی است

برای ذوب کردن پلاستیک با لیزر و گرما، چاپگرهای سه بعدی 50 تا 100 بار انرژی برق بیشتری از ریخته گری تزریقی برای ذوب یک آیتم با همان وزن مصرف می‌کنند. سال 2009، تحقیقات انجام شده در برنامه Environmentally Benign Manufacturing در موسسه فن‌آوری ماساچوست، نشان داد که پخت لیزر مستقیم، صدها برابر انرژی الکتریکی بیشتری از روش ریخته گری سنتی و یا ماشینکاری استفاده می‌کند.

2. انتشار هوای ناسالم

ممکن است چاپگرهای سه بعدی زمانی که در خانه استفاده می‌شوند موجب به خطر افتادن سلامتی افراد خانه شوند. انتشار هوای ناسالم از یک پرینتر سه بعدی دسکتاپ به اندازه سوزاندن یک سیگار، پختن غذا روی گاز و فر برقی است. مطالعه‌ای که سال 2013 صورت گرفت، برای اولین بار میزان انتشار ذرات از یک چاپگر سه بعدی را اندازه گرفت. با گرما دادن به پلاستیک و چاپ آیتم‌های کوچک، ماشینی که از رشته PLA استفاده می‌کند 20 میلیارد ذره بسیار ریز را در هر دقیقه ساتع و نوع ABS 200 میلیارد ذره را در هر دقیقه منتشر می‌کند. این ذرات می‌توانند وارد جریان خون و دستگاه تنفسی شده و سلامتی را به ویژه برای مبتلایان به آسم به خطر بی‌اندازند.

3.اتکا به پلاستیک

ABS_Plastics_SpoolComp-620x412

یکی از برگترین حرکتهای محیط زیستی سالهای اخیر کمتر کردن اتکا به پلاستیک بوده است. از ساکهای خرید گرفته تا بطری‌های آب و لوازم منزل، تلاش شده است که از مواد بازیافت شدنی ساخته شوند. اگرچه استفاده از مواد خام به طور کل باعث کاهش ایجاد ضایعات می‌شود، این ماشینها مقدار زیادی پلاستیک و مواد غیر قابل استفاده را از خود جای می‌گذارند. PLA زیست تخریب پذیر است، اما رشته‌های ABS هنوز هم بیشترین کاربرد را در این حوزه دارد. مواد باقی مانده از پلاستیک در آخر، سر از محل‌های دفن زباله در می‌آورند. اگر چاپ سه بعدی بخواهد به مرحله صنعتی برسد، باید این مواد باقی مانده به طریقی دوباره استفاده شوند.

4.IP و صدور مجوز معاملات

ماه ژانویه، 3D Systems شرکت Gentle Giant Ltd. را خرید. شرکتی که مجوز ساخت عروسکهای شخصیتهای فیلمها و سریالهایی چون The Hobbit ،The Walking Dead ،Harry Potter ،Alien ،Star Wars را داشت. گارتنر پس از آن اعلام کرد که این کمپانی ممکن است مبلغ 100 میلیارد دلار را در مدت چهار سال و بابت صاحبان صدور مجوز و یا IP از دست دهد. چاپ سه بعدی اما بازار این تجارت را درست به مانند اینترنت برای سینما و موزیک تغییر داد. این دزدی بالقوه حکایت همان موقعیتی است که اینترنت برای صنعت موزیک و فیلم از نظر کپی رایت، حق نام تجاری و دانلودهای غیر قانونی ایجاد کرد.

5.کمتر شدن کنترل بر روی مالکیت اسلحه

شنیدن از خبر چاپ موفق اسلحه سه بعدی در جهان دیگر تکراری شده است. شرکتهای زیادی در سرتاسر جهان هستند که افراد را ترغیب به خرید این اساحه‌ها می‌کنند. قانون اسلحه گرم غیر قابل تشخیص که حمل اسلحه‌هایی که با فلز یاب یا اسکنر اشعه ایکس تشخیص داده نمی‌شوند ممنوع می‌کند، برای 10 سال تمدید شده است، اما اسلحه‌های چاپ شده با فلز اندکی که در ساختارشان بکار رفته است، شامل این قانون نمی‌شوند. در حال حاضر قانون گذاران تلاش به پر کردن این جای خالی دارند.

6.مسئولیت سازندگان

سلاح‌ها را می‌توان چاپ سه بعدی کرد، دقیقا به همان راحتی که می‌توان ابزار سلامتی مثل کلاه دوچرخه سواری و اسباب بازی برای بچه‌ها را چاپ کرد. مشکلاتی از قبیل مالکیت معنوی و نام تجاری وجود دارد که البته مشکل بزرگتر در رابطه با مسئولیت است. چطور؟ اینکه مثلا اگر کسی با یک چاقوی چاپ شده کسی را زخمی کند یا با یک اسلحه باعث مرگ کسی شود، چه کسی مسئول است؟ مالک چاپگر؟ سازنده چاپگر؟ یا آن فرد غیر مسئولی که به فکر چاپ یک اسلحه افتاده است؟

7. اخلاق و قانون در چاپ اعضای بدن

3d_ear

بحث بر سر مغایر بودن چاپ سه بعدی اعضای بدن با اخلاق خیلی وقت است که آغاز شده است. تا بحال چندین عضو حیاتی هم با این چاپگرها تولید شده‌اند. اما هنوز تا ساخت یک عضو کاملا واقعی سالها مانده است. چاپ سه بعدی در پزشکی شدیدا رو به رشد است، اما بحث سر اخلاقیات، آغاز شده و احتمالا با جلوتر رفتن چاپ سه بعدی در این زمینه این بحث‌ها هم شدت بیشتری خواهند گرفت.

9.ایجاد خطر برای امنیت ملی

کاغذ سفید منتشر شد از دانشگاه دفاع ملی بر خطری که چاپ سه بعدی می‌تواند بر امنیت ملی داشته باشد، تاکید کرده است. از آنجایی که هنوز نمی‌توان کنترلی روی ابزاری که یک چاپگر سه بعدی قادر به چاپ آنهاست داشت، این گزارش اعلام داشته است که این فن‌آوری می‌تواند برای امنیت ملی خطرناک بوده و نیاز به بررسی‌های آتی است.

10. سلامت وسایلی که قرار است با خوراک در تماس باشند

plates

می‌توانید با دستگاه چاپ قاشق، چنگال و بشقاب پرینت کنید، اما اگر اینکار را با پلاستیک ABS انجام دهید، آنوقت در معرض خطر قرار می‌گیرید. خوشبختانه نوارهای پلاستیکی سالم‌تری در حال ساخته شدن بوده که اما فعلا در دسترس نیستند. خود چاپگر نیز می‌تواند یک منبع میکروب باشد، اگر بدرستی تمیز نشود.

6 در مورد “10 خطری که چاپ سه بعدی دارد و ما از آنها چیزی نمی‌دانیم”

  1. “کاغذ سفید منتشر شد از دانشگاه دفاع ملی بر خطری که چاپ سه بعدی می‌تواند بر امنیت ملی داشته باشد”
    اگر کاغذ سفید منتشر شده چه طوری این چیزها رو روش نوشته بودند؟ با جوهر نامرئی؟
    JK

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH