مایکروسافت از سرفیس لپ‌تاپ SE و ویندوز 11 SE رسما رونمایی کرد

روز گذشته شرکت مایکروسافت از یک لپ‌تاپ جدید و سیستم‌عامل سفارشی جدید برای آن رونمایی کرد. این محصول، دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی را هدف قرار داده و به منظور رقابت با سری کروم‌بوک گوگل روانه بازار می‌شود.

ابتدا به معرفی سرفیس‌ لپ‌تاپ SE می‌پردازیم. این محصول یک لپ‌تاپ 249 دلاری و در عین‌حال کارآمد با بدنه تماما پلاستیکی، نمایشگر 11.6 اینچی TFT با رزولوشن 1366×768 پیکسل، 4 یا 8 گیگابایت حافظه رم و پردازنده Intel Celeron از نوع N4020 یا N4120 است.

صفحه‌کلید و ترک‌پد مشابه انواع به‌کارگیری شده در لپ‌تاپ 550 دلاری سرفیس لپ‌تاپ گو هستند. حافظه‌داخلی دستگاه از نوع eMMC بوده و از ظرفیت 64 یا 128 گیگابایتی برخوردار است.

دوربین وبکم 1 مگاپیکسلی نیز قادر به فیلم‌برداری با کیفیت 720p است. یک پورت USB-A، یک پورت USB-C، جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون و یک کانکتور استوانه‌ای شکل جهت شارژ AC درگاه‌های ارتباطی سرفیس لپ‌تاپ SE را تشکیل می‌دهند.

مایکروسافت سرفیس لپ‌تاپ SE

مایکروسافت برای سرفیس لپ‌تاپ SE از سیستم‌عامل ویندوز 11 SE استفاده کرده است. در این نسخه به منظور هماهنگ‌سازی سیستم‌عامل با نیازمندی‌های کلاس درس، برخی عملکردهای ویندوز 11 حذف شده است. در این نسخه از Windows Store خبری نیست و در عوض ویندوز 11 SE برای برخی اپلیکیشن‌های مایکروسافت نظیر آفیس، مرورگر اج و وان‌درایو بهینه‌سازی شده است.

همچنین از تعداد انگشت‌شماری اپلیکیشن متفرقه نظیر زوم و کروم نیز پشتیبانی می‌شود؛ اما با گذشت زمان برنامه‌های بیش‌تری به این مجموعه افزوده خواهند شد. در این میان ویژگی‌هایی نظیر شبکه پیچیده snap حذف شده و در عوض از قابلیت اسپلیت اسکرین ساده با قابلیت اجرای همزمان 2 برنامه در سمت چپ و راست نمایشگر پشتیبانی می‌شود.

قابلیت پشتیبانی مایکروسافت اج از افزونه‌های کروم که در ویندوز 11 کنار گذاشته شده بود؛ اکنون بار دیگر در قالب ویندوز 11 SE به‌کار گرفته شده است؛ زیرا کلاس‌های درس در برخی مواقع به تعدادی از این افزونه‌ها احتیاج خواهند داشت.

سرفیس لپ‌تاپ SE به آسانی قابل تعمیر بوده و این موضوع به واحدهای IT در مدارس امکان می‌دهد تا نمایشگر، باتری، صفحه‌کلید و مادربرد را تعویض نمایند. قطعات جایگزین به‌صورت گسترده از طریق مایکروسافت قابل دسترس خواهند بود.

مدل پایه سرفیس لپ‌تاپ SE با 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه‌داخلی 249 دلار قیمت‌گذاری شده است. همچنین مدل 8/128 گیگابایتی نیز با قیمت‌گذاری 329 دلاری در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. این لپ‌تاپ از اوایل سال 2022 در کشورهای آمریکا، بریتانیا، کانادا و ژاپن قابل دسترس خواهد بود. در آینده شرکت‌های دیگری نظیر ایسر، ایسوس، Dell، Dynabook، فوجیتسو، اچ‌پی، JK-IP، لنوو و Positivo نیز اقدام به عرضه لپ‌تاپ‌هایی با سیستم‌عامل ویندوز 11 SE خواهند کرد.

1 در مورد “مایکروسافت از سرفیس لپ‌تاپ SE و ویندوز 11 SE رسما رونمایی کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH