کاهش سهم اینتل و AMD و افزایش سهم انویدیا از بازار GPU طی 3 ماهه سوم سال 2021

شرکت اینتل کماکان بزرگترین بازیگر در بازار شتاب‌دهنده‌های گرافیکی محسوب می‌شود؛ اگرچه این کمپانی همچنان عمدتا در زمینه تولید پردازنده‌های مرکزی با تراشه‌های گرافیکی یکپارچه فعالیت می‌کند. شرکت‌های انویدیا و AMD در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. موسسه تحقیقاتی Jon Peddie Research آخرین آمار مربوط به بازار پردازنده‌های گرافیکی کامپیوترهای شخصی را منتشر نموده است.

داده‌های موجود در نسخه رایگان گزارش نشان می‌دهند که در 3 ماهه سوم سال جاری میلادی مجموعا 101 میلیون واحد GPU در بازار عرضه شده است. این آمار شامل نمونه‌های ادغام شده در پردازنده‌های مرکزی است. رقم مورد اشاره در مقایسه با میزان فروش GPU طی دوره مشابه سال قبل رشد 12 درصدی را نشان می‌دهد؛ اما در مقایسه با 3 ماهه دوم سال 2021 حدودا 18.2 درصد کمتر است. حجم فروش پردازنده‌های مرکزی برای 3 ماهه سوم امسال 9.2 درصد افزایش یافت؛ اما این رقم در مقایسه با دوره 3 ماه قبل افت 23.1 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیران شرکت‌های اینتل و AMD پیش‌تر ضمن برگزاری رویدادهای 3 ماهه اخیر خاطرنشان کردند که مشتریان به‌دلیل کمبود اجزای مرتبط قادر به تولید کامپیوتر به میزان مورد نیاز نبوده و در نتیجه اقدام به خریداری CPU بیش از میزان مورد نیاز خود نخواهند کرد.

در 3 ماهه سوم سال 2021 فروش GPUهای ساخت شرکت‌های AMD و اینتل کاهش یافت؛ اما انویدیا موفق به افزایش میزان فروش خود شد

چنان‌چه به بررسی توازن کلی قدرت در بازار تراشه‌های گرافیکی کامپیوتری بپردازیم؛ در این‌صورت متوجه خواهیم شد که سهم اینتل نسبت به دوره 3 ماهه گذشته از 68 به 62 درصد کاهش یافته است. سهم AMD نیز تقریبا 2 درصد افزایش یافته و به 18 درصد رسیده است. جایگاه انویدیا نیز تقریبا 5 درصد تقویت شده و به 20 درصد رسیده است.

چنان‌چه حجم نقل و انتقال محموله‌های GPU را مد نظر قرار دهیم؛ در این‌صورت میزان فروش اینتل با افت 25.6 درصدی نسبت به دوره 3 ماهه گذشته مواجه شده است. از سوی دیگر فروش AMD تقریبا 11.4 درصد کاهش یافت؛ اما حجم GPUهای فروخته شده توسط انویدیا در مقایسه با 3 ماهه دوم سال 2021 رشد 8 درصدی را تجربه کرد.

در بخش تراشه‌های گرافیکی گسسته، تراز قوا هیچ تغییری نکرده است. محصولات انویدیا کماکان 83 درصد از بازار را در اختیار دارند و سهم AMD برابر با 17 درصد است. در عین‌حال تعداد کارت‌های گرافیکی فروخته شده در 3 ماهه سوم سال 2021 نسبت به دوره 3 ماه قبلی 10.9 درصد افزایش یافته است. در واقع وابستگی بیش‌تر به کارت‌های گرافیکی گسسته به کمک شرکت انویدیا آمده است. کاربرد این محصولات در شرایط مدرن امروزی صرفا محدود به گیمینگ نیست؛ بلکه برای سرعت بخشیدن به محاسبات و استخراج رمزارزها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت‌های اینتل و AMD که عمدتا بر بازار لپ‌تاپ متکی بودند؛ در مواجهه با کمبود قطعات مرتبط ناچارا عرضه پردازنده‌های گرافیکی خود را کاهش دادند. به‌طور کلی موسسه Jon Peddie Research پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2025 میزان نقل و انتقال GPU هر ساله به‌طور متوسط 1.1 درصد کاهش پیدا کند. همچنین میزان کل GPUهای فروخته شده تا پایان دوره مورد پیش‌بینی به بیش از 3.2 میلیارد واحد خواهد رسید. به‌طور همزمان 31 درصد از کل کامپیوترهای شخصی از کارت‌های گرافیکی مجزا استفاده خواهند کرد.

نویسندگان گزارش اخیر معتقدند که وضعیت عرضه قطعات در بازار کامپیوترهای شخصی تا پایان سال 2022 به وضعیت عادی بازنخواهد گشت.

1 در مورد “کاهش سهم اینتل و AMD و افزایش سهم انویدیا از بازار GPU طی 3 ماهه سوم سال 2021”

  1. تو کل دنیا این شکلیه که لپ تاپ بدون پردازنده گرافیکی مجزا نمیخرن اگه جیفورس باشه که فبها ..

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH