حفره آسیب‌پذیری تراشه‌های مدیاتک شنود مخفیانه از گوشی‌های سامسونگ را ممکن می‌کند

یک شرکت امنیت سایبری اخیرا موفق به کشف حفره‌ای امنیتی شده که بر تراشه‌های مدیاتک تاثیر می‌گذارد. این موضوع به نوبه خود بدان معناست که تقریبا 40 درصد از کل اسمارت‌فون‌ها در جهان تحت تاثیر مشکل قرار دارند. تعداد انگشت‌شماری از اسمارت‌فون‌های گلکسی سامسونگ که در سال 2020 و پس از آن عرضه شده‌اند نیز در این طیف طبقه‌بندی می‌شوند. اما خوشبختانه در حال حاضر راه حل این مشکل نیز ارائه شده است.

در توضیح زمینه آسیب‌پذیری اخیر بایستی خاطرنشان کرد که هر تراشه مدرن مدیاتک مجهز به یک واحد پردازش هوش مصنوعی (APU) و یک پردازنده سیگنال دیجیتال (DSP) است.

موسسه تحقیقاتی Check Point Research پس از انجام مهندسی معکوس روی فیرم‌ور DSP صوتی موفق به کشف یک حفره آسیب‌پذیری شد که در صورت سوء استفاده به مهاجم امکان می‌دهد تا کدهای مخرب را پنهان نموده و به مکالمات کاربر گوش دهد.

تعداد انگشت‌شماری از دستگاه‌های سامسونگ مجهز به تراشه مدیاتک بوده و به لحاظ فنی در برابر این حفره‌ها آسیب‌پذیر هستند. این فهرست شامل مدل‌های گلکسی A31، گلکسی A41، گلکسی A03s، گلکسی A12، گلکسی A22، گلکسی A32، گلکسی M22 و گلکسی تب A7 لایت است.

پچ امنیتی اکتبر سال 2021 اندروید احتمالا این مشکل را برطرف خواهد کرد

خبر خوشایند برای مشتریان سامسونگ که از تبلت‌ها و اسمارت‌فون‌های گلکسی مجهز به تراشه مدیاتک استفاده می‌کنند؛ اینکه کمپانی سازنده تراشه از وجود این حفره آسیب‌پذیری آگاه است. بعلاوه بر اساس محتوای بولتن امنیتی ماه اکتبر مدیاتک این مشکل طی ماه گذشته برطرف شده است.

پچ‌های امنیتی اخیر سامسونگ ظاهرا به وجود این حفره آسیب‌پذیری اشاره نمی‌کنند؛ اگرچه کمپانی احتمالا بنا بر دلایل امنیتی از افشای جزئیات خودداری نموده است. با این‌حال از نظر تئوری، اصلاح مربوط به حفره امنیتی تراشه مدیاتک بایستی در پچ امنیتی ماه اکتبر سامسونگ گنجانده شده باشد.

گوشی‌های مورد اشاره از سری گلکسی A و گلکسی M پیش‌تر به‌روزرسانی‌ امنیتی ماه‌های اکتبر یا نوامبر 2021 را دریافت کرده‌اند. خبرهای خوب کماکان ادامه دارند؛ زیرا به‌نظر می‌رسد که مدیاتک پیش از هرگونه سوء استفاده افراد خرابکار موفق به شناسایی و رفع حفره آسیب‌پذیری در تراشه‌های خود شده است.

چنان‌چه کاربر یکی از دستگاه‌های گلکسی پیش‌تر اشاره شده هستید؛ در این‌صورت به منظور دستیابی به ایمنی کافی از دریافت آخرین پچ امنیتی روی هندست خود اطمینان حاصل نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH